אליפות העולם בשחייה 2011- הדרך ללונדון מתחילה בשנחאי

לפני העלייה למטוס, אל בריכת אליפות העולם בשנחאי, דוקטור בוקי צ’יש משרטט את מוקדי תשומת הלב. אחת לשנתיים נערכת אליפות העולם לשחייה. שנה לאחר המשחקים האולימפיים ושנה לפניהם. תמיד זו הנערכת שנה לפני, היא החשובה והמשמעותית מבין השתיים והשנה חשובה האליפות בשנחאי הרבה יותר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


לפני העלייה למטוס, אל בריכת אליפות העולם בשנחאי, דוקטור בוקי צ'יש משרטט את מוקדי תשומת הלב. אחת לשנתיים נערכת אליפות העולם לשחייה. שנה לאחר המשחקים האולימפיים ושנה לפניהם. תמיד זו הנערכת שנה לפני, היא החשובה והמשמעותית מבין השתיים והשנה חשובה האליפות בשנחאי הרבה יותר

מאת:דר' בוקי צ'יש


אליפות העולם בשחייה

באליפות ברומא 2009, שנה לאחר המשחקים האולימפים בייג'ין, השחייה נעשתה בבגדי ים אלסטיים המתוחים על פני כל הגוף. כמעט כל שיאי העולם נשברו ברומא. לא עוד! בגדי הים "המשחיתים" נאסרו לשימוש והשחייה חזרה לשפיות של בגדי ים רגילים, מצומצמים בהיקפם ומחומרי טקסטיל רגילים. בהתאם, התוצאות נעו שנים "לאחור". הפעם נראה את השחיינים הטובים ביותר בתנאים רגילים, כאשר כולם נמצאים בהילוך מתקדם לקראת לונדון.

האליפות בשנחאי, סין תמשך 8 ימים (24 עד 31 ביולי) וישתתפו בה 2200 שחיינים ממספר שיא של מדינות 181. התוכנית תכלול מספר משחים גדול יותר מהתוכנית האולימפית, כאשר יתווספו המשחים ל- 50 מטרים בפרפר, חזה וגב, וכן המשחה ל- 800 ממטרים חופשי לגברים ו- 1500 מ' חופשי לנשים. בסך הכל יאבקו השחיינים והשחייניות על 40 מדליות זהב.


נגמר עידן חליפות השחייה
צילום: nicoleross



כמו כל אליפות עולם אנו עומדים לצפות בשחיינים ותיקים שישמרו על הבכורה העולמית ויעמידו את יריביהם הצעירים בפני עובדה "מי הוא הטוב בעולם" במשחה זה או אחר. לבריכה בשנחאי חוזרים 14 אלופים אולימפיים, אך כרגיל יפציעו גם שחיינים חדשים, יצוצו כוכבים צעירים אשר יעשו את הצעד הראשון לקראת מטרת העל- זכייה בזהב בלונדון 2012, או לפחות עליה לפודיום בגדולה בהצגות תבל.

השאלות שנשאל לקראת שנחאי 2012

1. כיצד תתפקד הנבחרת האמריקאית שקבעה את הסגל שלה מוקדם יותר מכל מדינה אחרת, ובמועד מוקדם מכפי שעשתה בעבר? בעבר קבעו האמריקאים את נבחרתם למשימות עולמיות גדולות (אולימפיאדות ואליפויות עולם) במבחנים שנערכו מספר שבועות לפני התחרות. הפעם הם עשו זאת באליפות הלאומית של ארה"ב בין ה- 3 ל-10 באוגוסט 2010. כלומר לפני שנה שלמה.

2. כיצד ישחה מייקל פלפס, השחיין הטוב ביותר מאז ומעולם? פלפס הגיע לשיא השיאים האפשרי, 8 מדליות זהב אולימפיות בבייג'ין 2008. מאז הוא לא מככב בראש הדירוג העולמי להוציא את המשחה ל- 100 פרפר. להזכירכם, באליפות העולם טרום משחקי בייג'ין, במלבורן 2007 זכה פלפס ב- 7 מדליות זהב. ומה הפעם?

הפעם יש את ראיין לוכטה. יריב במידתו של פלפס.
לוכטה זכה ב- 7 מדליות זהב באליפות העולם בבריכות קצרות בדובאי אשתקד. פלפס לא השתתף בדובאי אבל הפעם המפגש בין שני ענקי השחייה הוא בלתי נמנע. אך הם יפגשו ראש בראש רק בשני משחים ב-200 מטרים חופשי וב- 200 מטרים מעורב אישי.

במקביל יערך בניהם מאבק על מספר מדליות זהב. פלפס שוחה גם שני משחי הפרפר ושלושה משחי שליחים. לוכטה שוחה גם את משחי ה-200 מטרים גב, 400 מטרים מעורב אישי וכנראה גם את ה- 100 מטרים חופשי. כמובן שלוכטה גם צפוי לשחות בכל שלושת משחי השליחים בסגל הנבחרות האמריקאי.  השאלה הגדולה היא: מי יתגלה בסופו של דבר כשחיין המצטיין של האליפות?


2200 שחיינים ממספר שיא של מדינות 181
צילום: Don Sutherland, U.S. Air Force



3. מה נראה מהשחיינים המארחים? בראש הנבחרת הסינית המארחת ניצב מי שמדורג השנה כראשון בשלושה משחים אולימפיים נפרדים: 200, 400, 1500 מטרים חופשי ובעוד משחה לא אולימפי – 800 מטרים חופשי לגברים. שמו – יאנג סאן. לסינים גם שתי שחייניות נוספות שעשויות לשחזר את הזהב האולימפי מבייג'ין ב- 200 מטרים פרפר. כל שאר השחיינים הסינים יופיעו במשחי גמר רבים, אך עדיין נראה שהם יתקשו לזכות בזהב.

4. מה תהיה מידת הצלחתם של השחיינים האסייתים שהם באופן יחסי נמוכי קומה? קוסוקה קיטג'ימה (שחיין חזה יפני מעולה), פארק טיי-וואן (שחיין חתירה קוריאני) ואירי ריוסוקה (שחיין גב יפני) בהתמודדות מול האמריקאים, האירופאים והאוסטרלים גדולי הגוף והקומה? השחיינים האסייתים הם בעלי כישורי מים יוצאים מהכלל, ציפה פנטסטית, מוסר עבודה מהגבוהים בעולם, והפעם ההצגה היא בחלקת העולם שלהם. אני צופה להם ולעוד שחיינים מהיבשת הגדולה, הצלחה רבה בשנחאי.

5. כיצד תשפיע פרשת הסמים האופפת את שחייני ברזיל על תפקודו של השחיין המהיר בעולם, אלוף ושיאן העולם ב- 50 ו-100 מטרים חתירה סזאר סיילו? בשתן של סיילו ושל ברזילאים אחרים נמצאו סימנים לחומרים "ממסכים" שחשודים כמסתירים חומרים אסורים. סיילו במסר תקשורתי טען כי תוספי תזונה שצרך היו נגועים בחומר האסור ומקורם אצל היצרן. יצרני תוספי התזונה טוענים להד"ם. פ.י.נ.א, ההתאחדות הבינלאומית לשחייה, נכנסה לתמונה ודורשת חקירה מעמיקה. הנושא נמצא לפתחו של "קאס" בית הדין העולמי לבוררות ספורט, והוא אמור לשמוע את הצדדים ב- 20 ביולי ולתת את החלטתה ב- 22 ביולי,  יומיים לפני תחילת תחרויות השחייה. איך התרחשות זו תשפיע על האלוף? האם הוא שוב יבכה על דוכן המנצחים? התשובה בעוד ימים ספורים.

6. סיפור בתוך סיפור: לקראת לונדון 2012 עומדים שני שחיינים – מייקל פלפס וקסוקה קיטג'ימה – בפני כניסה לדפי ההיסטוריה. האם יצליחו לזכות בזהב שלישי באותו משחה במשחקים אולימפיים בפעם שלישית? אליפות זו תרמוז האם פלפס (200 מ.א.+ 200 פרפר+ 100 פרפר) יהיה הגבר הראשון שיעשה זאת, או האם יהיה זה שחיין החזה היפני קיטג'ימה (100 ו- 200 חזה). הצלחתם בשנחאי תשמש כמדד משמעותי לסיכוייהם להיכנס בשנה הבאה פעם נוספת לדפי ההיסטוריה של השחייה העולמית.

7. ושאלת השאלות….האם לאחר 20 חודשים  (מאז ה- 1 לינואר 2010) שחונים ללא אף שיא עולם, ישבר השנה שיא? באיזה משחה? ועל ידי מי? הקרובים ביותר לשבירת שיא עולם הם הצרפתי קאמיל לאקור ב- 100 גב; הסיני יאנג סאן ב- 1500 חופשי; והאמריקאית רבקה סוני ב-200 חזה. או שמא השיא יגיע ממקום אחר?

הישראלים


שבעה ישראלים יגיעו לשנחאי וכולם יחפשו את הכרטיס למשחקים האולימפים- לונדון 2012.
כל שעליהם לעשות – והמשימה תהיה קשה – הוא לעלות לשלב 1/2 הגמר בשנחאי כדי להבטיח את מקומם בלונדון בשנה הבאה.


נמרוד שפירא בר אור
צילום: באדיבות מיכאל ש.


השחיינים הישראלים באליפות העולם בבייג'יון 2011- גל נבו, עמית עברי, נמרוד שפירא בר-אור, גיא ברנע, יעקוב טומרקין, יונתן קופלב ואניה וולצ'קוב. הם ייצגו אותנו ויעשו את המקסימום. למיטב הבנתי סיכויי עברי ונבו טובים מאד אך גם לטומרקין הצעיר המבטיח, לגיא ברנע, לשפירא ולקופלב סיכויים סבירים לעשות זאת. קשה תהיה המשימה על וולצ'קוב אך בספורט כמו בספורט……הכל פתוח.

גמר עולמי לשחיין שלנו – ויכול להיות כזה!! יהיה הישג אדיר לשחייה הישראלית. בינתיים, יש לי טיסה לתפוס – ובפעם הבאה אכתוב כבר משפת הבריכה בשנחאי. המתח כבר מתחיל.

צילום שער: Rufino Uribe

דר' בוקי צ'יש, שנחאי



דר' בוקי צ'ישדר' בוקי צ'יש-
דר' בחינוך גופני וספורט מאוניברסיטת אוהיו סטייט, ארה"ב. שיאן ישראל בעבר
ב- 100 מטרים חתירה, מאמן שחייה בכיר שאימן מספר שחיינים אולימפיים
ישראלים, אימן שחיינים בכירים מארה"ב, קנדה ומבלגיה, רכז קורסי מאמני
שחייה, מרצה בנושאי מינהל הספורט והמשחקים האולימפים במכללת וינגייט, פרשן
שחייה בעיתונות ובטלביזיה- במשחקי אטלנטה, סידני וביג'ינג.


קישורים: שחייה, בוקי צ'יש



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג