אליפות אירופה באתלטיקה: האם אפשר לבנות על מדליה?

10 אתלטים ישראלים משתתפים באליפות שנפתחה הבוקר (שלישי) בציריך. מי יכול ללכת עד הסוף? מי צריך לתת את ריצת חייו ומה ייחשב להישג?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
חברי המשלחת לאליפות אירופה באתלטיקה
חברי המשלחת לאליפות אירופה באתלטיקה

10 אתלטים ישראלים משתתפים באליפות שנפתחה הבוקר (שלישי) בציריך. מי יכול ללכת עד הסוף? מי צריך לתת את ריצת חייו ומה ייחשב להישג?

מאת:דני בורשבסקי


אליפות אירופה באתלטיקה קלה יצאה היום (שלישי) לדרך בציריך שבשוויץ ותימשך עד יום ראשון. לצד כמה מהשמות הגדולים של האתלטיקה העולמית כמו מו פראח, רנו לאבילני ובוגדן בונדרנקו, נעקוב בעיקר אחרי 10 אתלטים ישראלים שינסו להגיע לשיא של הקריירה שלהם באצטדיון בציריך.

מתכוננים ליום הגדול. חברי המשלחת הישראלית בציריך  צילום: נועם נאמן


באליפות אירופה שהתקיימה לפני שנתיים בהלסינקי, רץ ה-400 מטר דונלד סנפורד החמיץ ב-9 מאיות את מדליית הארד. אם היה עושה זאת, היה הופך לישראלי השני בהיסטוריה אחרי אלכס אברבוך שעומד על הפודיום באליפות אירופה. מאחר ואותה תחרות בפינלנד התקיימה לפני המשחקים האולימפיים, הפעם האליפות צפויה להתעלות לרמה גבוהה יותר. ובכל זאת, המשלחת הישראלית מציגה את מי שאמורה להפוך לאתלטית הישראלית השניה בכל הזמנים אחרי אברבוך, קופצת המשולשת אנה קנייזבה.

זה בדיוק הזמן לנתח את סיכוייהם של חברי המשלחת הישראלית, שרובם לא יתמודדו על מדליה אבל בהחלט יוכלו להיאבק על מקומות מכובדים בצמרת היוקרתית של האתלטיקה האירופית. שני ישראלים כבר התחרו בבוקר הראשון של האליפות. דונלד סנפורד פתח ברגל ימין וסיים במקום השני במקצה המוקדמות שלו ל-400 מטרים בזמן של 46.18 שניות בדרך לחצי הגמר שיתקיים ביום רביעי.

נועם נאמן התחרה במוקדמות ריצת ה-3,000 מכשולים וסיים במקום ה-12 במקצה המוקדמות (5 הראשונים עלו) בזמן של 8:45.33 דקות.

קפיצה משולשת: אנה קנייזבה
מצד אחד, האתלטית המוכשרת הזאת אמורה להגיע בשנתיים הקרובות ליכולת השיא שלה, לאור העובדה שהיא בת 24, ואלו בהחלט חדשות מעודדות לקראת המשחקים האולימפיים בריו ב-2016. מצד שני, קנייזבה סבלה בתקופת ההכנה לעונה הנוכחית מפציעה. זה אומר שהיא בקושי התחרתה ובאליפות ישראל קבעה תוצאה של 14.21 מטרים, כששיאה הישראלי בקפיצה משולשת עומד על 14.58 ושיאה האישי (במדי אוקראינה אותה ייצגה עד 2012) הוא 14.71 מטר.


תעמוד במבחן פיזי ומבחן מנטלי. אנה קנייזבה צילום: טיבור יגר


תוצאה זהה לזו שנקבעה באליפות ישראל תעלה אותה לגמר, אבל מאתלטית כל כך מוכשרת אנחנו מצפים כמובן ליותר, והיא תצטרך למעשה לעמוד בשני מבחנים: האחד, המבחן הפיזי – האם היא תוכל להתקרב כבר עכשיו ליכולת השיא שלה למרות הפציעה שהפריעה השנה?  השני, המבחן המנטלי – קנייזבה נוהגת לפסול ברוב הקפיצות שלה ובמקרים רבים מייצרת קפיצה אחת מוצלחת. האם תוכל את זה גם במוקדמות, שבהן יהיו לה רק 3 נסיונות?

בכל מקרה, הקופצת שמועמדת לזכות בתואר בציריך היא אקתרינה קונייבה הרוסיה, אלופת העולם באולם, שניתרה השנה ל-14.89 מטרים. מתחרה חזקה נוספת היא אלופת אירופה האוקראינית אולגה סלאדוחה, שבעונה הנוכחית עדיין לא שכנעה וקפצה ל-14.33 מטרים. מלבד השתיים האלו, קנייזבה יכולה לנצח ביום טוב כל יריבה אחרת וזה אומר שיש לה סיכוי לזכות במדליה היסטורית באליפות אירופה.

המוקדמות של קנייזבה – רביעי (19:30 שעון ישראל)
הגמר – שבת (17:40)

ריצה: איימרו עלמיה
נתחיל בזה שהאתלטיקה הישראלית רושמת היסטוריה כשלראשונה יתחרו שני נציגים בריצת ה-10,000 מטרים באליפות אירופה, שהיא בעצם ריצת גמר כי אין מוקדמות במרחק הזה.

נמשיך ונספר לכם שהרץ הישראלי למרחקים ארוכים המוביל בארץ כיום, איימרו עלמיה, הוכיח שיש לו יכולות נדירות. הוא זכה השנה באליפויות ישראל למרחקים של 1,500, 5,000 ו-10,000 מטרים וזה אומר שמדובר ברץ רב-גוני, שאולי יוכל להתאים את עצמו לריצות הטקטיות שמאפיינות את התחרויות הגדולות.


רץ בעל יכולות נדירות. איימרו עלמיה צילום: טיבור יגר


חוץ מזה, שיאו האישי של עלמיה בריצה הזאת העומד על 28:12.87 דקות, הופך אותו באופן טבעי למועמד לסיים בעשירייה הראשונה וזה יכול להיות הישג אדיר עבור הרץ בן ה-24, שבסך הכל מתאמן בצורה רצינית באתלטיקה 3 שנים.

מצד שני, לעלמיה אין יותר מדי נסיון בתחרויות בחו"ל, בטח בזירה כמו אליפות אירופה. יהיה מעניין לראות איך הוא יגיב כשלצדו ירוץ מו פראח, האלוף האולימפי בריצות 5,000 ו-10,000 מטרים. אגב, פראח לא מגיע לתחרות במצב אידיאלי.

הבריטי ממוצא סומלי היה אמור להשתתף בקיץ במשחקי חבר העמים הבריטי אבל לפני כן התמוטט בבית בו הוא מתגורר בארצות הברית ואושפז למספר ימים. דיברו על חולשה כתוצאה מעקירה, והזכירו בין השאר בעיות אפשריות בלב.

בכל מקרה פראח אמור לרוץ בציריך, אבל מבחינת הבריטים הפעם היכולת שלו היא הסימן שאלה. מועמד נוסף לניצחון הוא עוד רץ ממוצא סומלי שבמקרה הזה מייצג את בלגיה. מדובר בבאשיר עבדי, שהיה הרץ האירופאי המהיר ביותר השנה במרחק הזה עם 27:36.40 דקות.

אל תשכחו לשים לב לנציג הישראלי השני, גירמה אמרה, ששיפר בתחילת העונה באופן משמעותי את שיאו האישי וקבע 28:17.94 דקות. גם במקרה שלו מדובר בתוצאה שיכולה להציב אותו גבוה באליפות אירופה, אבל המבחן האמיתי שלו יהיה ההתנהלות בריצה הטקטית.

כתבות נוספות בנושא:
> סיכום אליפות ישראל באתלטיקה
> שני ישראלים עמדו על הפודיום בטריאתלון ריגה

מבחינת מזג האוויר עדיין קשה לחזות אם הוא יהיה טוב לישראלים. מצד אחד התחזית מדברת על כ-12 מעלות בשעת הריצה, מצד שני קיים סיכוי גבוה לגשם והשאלה מה תהיה העוצמה שלו.

ריצה: דונלד סנפורד
אחרי שכבר התחרה במוקדמות והרשים, אפשר לסמן את דונלד סנפורד כמועמד לעלות לגמר ריצת ה-400, וזה יהיה הישג מכובד מאוד. סנפורד רץ במקצה המוקדמות לצדו של הבריטי המבטיח מתיו הדסון-סמית, אחד המועמדים לזכייה. זה היה קרב ראש בראש, והשניים האטו את הקצב לקראת הסיום, כשהבינו שאף אחד לא יכול לאיים עליהם מלסיים בין ארבעת הראשונים שעולים לשלב חצי הגמר.

התחיל ברגל ימין. דונלד סנפורד צילום: מאיר ארזי


לפני שנתיים סנפורד היה קרוב למדליה, אבל התחרות הפעם קשה יותר. אמנם אלוף אירופה הצ'כי, פבל מסלאק, לא משתתף בגלל פציעה אבל גם בהיעדרו אפשר לסמן לא מעט רצים שלפחות על הנייר הם עדיפים על סנפורד.

פרט להדסון סמית, שני רצים בריטים נוספים יכולים להתמודד על מקום בפודיום (מרטין וויליאמס וקונרד רוני) כשגם אלוף אירופה מ-2010, קווין בורלה הבלגי, הוא מועמד ראוי.

אבל קודם כל צריך להגיע לגמר, והדרך לשם עוברת בחצי הגמר ביום רביעי בערב (19:55 שעון ישראל). בשלב הזה יוזנקו שלושה מקצים של 8 משתתפים בכל אחד, כשרק שני המנצחים בכל מקצה יעלו אוטומטית לגמר, ואליהם יצטרפו שני הרצים הנוספים בעלי התוצאות המהירות ביותר.

במלים אחרות, כדי להגיע לגמר נראה שסנפורד יהיה חייב לרוץ בזמן הדומה לשיאו הישראלי העומד על 45.53 שניות.

ביום חמישי נפרסם את החלק השני של סקירת הישראלים לקראת האליפות ונתייחס לקופצת לגובה מעין שחף ולרביעיית המרתוניסטים שתתחרה ביום ראשון.

 



12.8.2014

 


דני בורשבסקי
עיתונאי שחולה ספורט וכותב על זה

 




 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג