"איפה החצי השני?"

למרות שריצת חצי מרתון היא ריצה בדופק יחסית גבוה, היא לא מקבלת את היוקרה המגיעה לה, המאמן מישאל דגן טוען שמדובר דווקא במקצה עם דרגת קושי גבוהה הדורשת התנהלות שונה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Tel Aviv Marathon 2015

לאחר שקיבלתם החלטה, השכמתם קום לאימונים, הזעתם, כאבתם, נלחמתם, התאכזבתם, הצלחתם, נפלתם וקמתם, נצמדתם לתכנית האימונים באדיקות, תכננתם את התזונה ואת הקצבים לקראת המרוץ, עשיתם לעצמכם דמיון מודרך של אסטרטגיית הריצה עד לסיומה, אתם בטח תעמדו על קו הזינוק במרתון הקרוב וכשישאלו אתכם "מה בתכנון?" אתם תצטנפו בתוך עצמכם ותענו במבוכה "אני רק חצי".

Tel Aviv Marathon 2015

נוצר מצב אקוטי בו רצי חצי המרתון צריכים למצוא תירוץ למה הם רצים רק חצי מרתון | צילום: רונן טופלברג

עוד כתבות לרצי חצי מרתון
הכנה מנטלית לרצי חצי מרתון
תזונה טבעונית לחצי מרתון
מדריך תזונה למקצה חצי מרתון

"רצי החצי מרתון לא צריכים למצוא תירוץ"

ענף הריצה בישראל אכן נמצא באינפלציה חיובית מרשימה, כולם רצים מרתון. ועוד אחד. ועוד אחד. נוצר מצב אקוטי בו רצי חצי המרתון צריכים למצוא תירוץ למה הם רצים רק חצי מרתון. אני לא בכושר כרגע, אני מוריד עומסים, אני חוזר מפציעה, אני רק מלווה חבר מהעבודה, אלו רק קמצוץ מאותם "תירוצים" שאני שומע על קו הזינוק מרצי חצי המרתון.

חצי מרתון הוא אירוע פיזיולוגי מורכב, ולעתים האימונים אליו וריצת התחרות עשויים להיות קשים יותר מהמרתון המלא. 1:15-2:15 שעות של ריצה בקצב גבוה יחסית מביאות את הרץ להתמודדות קשה ביותר, קצב הצטברות חומצת החלב בשרירים הנו גבוה ביחס לריצת המרתון למי שיבצע את תחרות חצי המרתון בקצב מהיר עבורו, מה שנקרא "לתוצאה". נדרשים אימונים לא קלים, והתאוששות נאותה על מנת להגיע למצב בו אנו מצליחים לשמור על "קצב חצי" למשך 21.1 קילומטר ביום התחרות.

21

המעבר מהתואר "רצי 10" ל"רצי חצי" הוא לא עניין של מה בכך | צילום: פלאש 90

אין ברצוני לעורר יתר חשש, ומי שמגיע מאומן כהלכה כמובן יצלח את המרחק בבריאות איתנה, אבל מבקש להציג עובדה המוכיחה את הקושי, דווקא בחצי המרתון. אם מישהו היה עומד באוהל הרפואי בקו הסיום של אירוע שכולל רצי 10 ק"מ, חצי מרתון ומרתון, ועושה פילוח סטטיסטי (ואולי עשה, אשמח לשמוע) של מספר הנפגעים או המטופלים בחתך מקצים, היה מגלה לבטח שמרבית הרצים שנזקקו לטיפול היו ממקצה חצי המרתון. מדוע? בדיוק על זה אני מדבר.

ריצה למרחק ארוך בדופק יחסית גבוה

10 ק"מ מסתיימים ב50-60 דקות בממוצע, כך שבמקרים רבים המסלול יסתיים לפני שהגוף שלנו יגיע למצב קיצון, לקושי אמיתי. את המרתון המלא מנגד, אנחנו רצים בדרך כלל בדופק יחסית נמוך ברוב אורכו ושומרים על מצב יציב של הדופק במהלך הריצה. חצי המרתון הוא בדיוק תמהיל הביניים של ריצה למרחק ארוך בדופק יחסית גבוה. זה הקושי, וגם היופי שבו.

כאשר רצים את המרחק באופן רציף יש משמעות גדולה לנפח | צילום: מיכאל חורי

גם לאלו החווים את חצי המרתון בפעם הראשונה אומר, אתם בדרך להישג מרשים. המעבר מהתואר "רצי 10" ל"רצי חצי" הוא לא עניין של מה בכך. חצי המרתון הוא לא 2 ריצות של 10 פלוס קילומטר פלוס 100 מטר. ממש לא. כאשר רצים את המרחק באופן רציף יש משמעות גדולה לנפח, הקושי גדול הרבה יותר, בחלק השני של הריצה הגוף והמוח דורשים מאיתנו התנהלות אחרת ולמשברים האישיים יש חלונות נוספים להיכנס בהם במהלך 21.1 הקילומטרים.

לכן כל מה שנותר לנו על קו הזינוק הוא להסיר את המילה "רק" מהמשפט המצטנע שלנו ולהגיד בגאווה: "אני חצי!"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג