תזונה || איך נשמור על משקל הגוף בנסיעה לחו"ל?

בחו"ל אנחנו כל כך עסוקים בנופש או בפגישת העבודה ובדרך כלל נוטים להזניח את הגוף שלנו מסיבות שונות. תכנון נכון יעזור לכם למנוע את העלייה במשקל ובעיקר באחוזי השומן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
חופשה
חופשה

נסיעות ליעדים בחו״ל עשויות להיות למטרת תיירות, עסקים ועוד והן נמשכות ימים ספורים ואף שבועות. נסיעות ליעדים אלה ואחרים אינן דומות כלל לטיולים אתגריים שונים כמו טרקים, טיולי גיפים, סנפלינג, רפטינג, סקי שלג וכדומה. או אז, מדובר בדרך כלל על הכנה גופנית אחרת הייחודית לנסיעה על כל המשתמע מכך.

לנפש זה מצוין, אבל את הגוף חייבים להזיז | צילומים: thinkstock

לנפש זה מצוין, אבל את הגוף חייבים להזיז | צילומים: thinkstock

נסיעות לחו״ל כרוכות במרבית המקרים בשינוי הרגלי החיים ולא אחת מדובר בשינויים ממשיים. הדבר עשוי להיות במידת העיסוק בפעילות הגופנית, באוכל השונה לפעמים לחלוטין, הסתגלות לא טובה דיה למקום, למזג האוויר, לאוכל ועוד. אי לכך, שהות של מספר ימים או שבועות במקרים רבים תהיה כרוכה בשינוי במשקל הגוף, באחוזי השומן ועוד. בנקודה זו נציין שגם במהלך השהות בחו"ל ניתן להישאר באותו משקל אך יתכן שינוי לרעה באחוז השומן התת עורי ולכך, מעבר לפן הבריאותי, יש גם פן אסתטי. אחוזי שומן גבוהים כרוכים אצל מרבית האוכלוסיה בהרעה בהופעה האסתטית.

נקודות למחשבה במהלך השהות בחו״ל:

1. אכילה במסעדות: בחו״ל נהוג לאכול במסעדות בתדירות רבה יותר מאשר בארץ. לכך יש השפעה רבה על המשקל מכיון שקשה למצוא מסעדות בחו״ל (קשה למצוא גם בארץ) בהן האוכל דל בקלוריות. הדבר בעייתי עוד יותר כשיש ילדים: אז יש בחלק מהמקרים צורך לאכול במסעדות בהן יש אוכל שהם אוהבים, אשר רווי בדרך כלל בשומן ובקלוריות מיותרות. ארוחה אחת במסעדה יכולה בקלות לכלול יותר מ- 1000 קלוריות וב 3-2 ארוחות ועוד ארוחות ביניים הצריכה הקלורית היומית תעבור בבטחה את הסך המומלץ לגבר או אישה וזאת בתנאי שלא שותים משקאות ממותקים ואלכוהוליים.
2. מועדוני "הכל כלול": בחו"ל, יותר מאשר בישראל, חלק גדול מהנוסעים משחררים את ההגבלות הקיימות בנושא התזונה. במקרים שכאלו ניתן לראות שבמועדוני "הכל כלול", האהובים כל-כך עלינו, הישראלים, האנשים לא מפספסים אף לא ארוחה אחת, אפילו לא זו של חצות ואפילו אם אינם רעבים ואכלו ארוחה גדולה זה מכבר הם לא יפספסו את העוגה והמיץ המוגשים כארוחת ביניים. ריבוי ארוחות שכזה מקשה וכמעט מהווה משימה בלתי אפשרית לשמירה על המשקל ואחוז השומן.
3. פעילות גופנית: אי ביצוע פעילות גופנית בכלל או כזו שאינה אפקטיבית שכיח במיוחד בשהות בחו"ל. במקרים אלה הנוסע פשוט מחליט על ׳חופש׳ מפעילות גופנית! הדבר אגב לא פשוט מכיוון שכבר תוך מספר ימים חלה ירידה ביכולת הגופנית, בעיקר האירובית. נסיעות כאלו על בסיס קבוע כמובן שיביאו לשינוי שלילי בכושר הגופני, משקל, הרכב גוף ועוד.
4. שתיית יין ואלכוהול: בעת נסיעות לחו"ל מותר גם ה"רסן" בכל הקשור לשתיית משקאות אלכוהוליים ויינות. סיבות לכך, לא חסרות: מבלים יותר, מתארחים יותר, בחלק ממועדוני הכל כלול שתיית היין ואף אלכוהול הנם ללא תשלום ומוגשים 24 שעות ביממה. אגב, הערך הקלורי של אלכוהול הנו 7 קלוריות לגרם ( מעט פחות משומן- 9 קלוריות אך כמעט פי 2 מפחמימה וחלבון המכילים כ-4 קלוריות לכל גרם). לכן צריכה קבועה של שתייה חריפה ואף בירות מסוגים שונים כרוכה בהכנסה רבה של קלוריות (שחלקן הגדול- ריקות. כלומר, אינן בעלות ערך תזונתי), מה שעלול להוביל לשינוי לרעה במשקל הגוף ובהרכבו.

קלוריות שצריך להיזהר מהן. אלכוהול

קלוריות שצריך להיזהר מהן. אלכוהול

5. ג'ט לג (יעפת): שכיח מאוד בטיסות טרנסאטלנטיות. כגון; טיסה לארצות הברית או ממנה לארץ. מדובר בשיבוש של השעון הביולוגי של הגוף. יש צורך לישון בשעות הפוכות. ישנה עייפות מוגברת, שיבושים של מערכת העיכול אפשריים כמו עצירות, שלשול, גזים ועוד. השיבוש בשעון הביולוגי והעייפות הרבה בהחלט עלולים להוביל לאכילה מרובה, ובעיקר של מתוק, וההשלכות של אלו כבר ידועים לכולנו.

עוד כתבות בנושא:
תזונה פליאוליתית – לאכול כמו האדם הקדמון
למה ספורטאים אולימפיים מאריכים ימים?

6. שומרי כשרות, צמחוניים, טבעוניים: ללא היערכות טובה מראש, בחלק מהמקומות בחו״ל יחול קושי לשמור על התפריט המסורתי המקובל בארץ. לא בכל יעד יש אוכל כשר ונציין גם שאם כבר מוצאים מקום לרכוש אוכל זה המבחר עלול להיות דל מאוד ומצריך בחירות של אין ברירה כגון מזון עתיר קלוריות ואחוזי שומן וסוכר גבוהים. נציין מקרה מעניין שהתרחש בכנס מקצועי של עורכי דין (מרביתם דתיים ושומרי מסורת) באחת מהעיירות המקסימות באיטליה. הקבוצה הישראלית, 90 אחוז ממנה (40 איש במספר), דאגו מראש שלמלון בו הם שוהים יהיה אוכל כשר. מדי יום ביום רכב מיוחד הגיע מעיר סמוכה אחרת עם אוכל כשר. נציין שמדובר היה במקרה זה על אוכל בסיסי, פירות , ירקות, אוכל מקופסאות שימורים או כזה שלא הושקעה בו חשיבה והכנה רבה. שאר אורחי המלון שהיה מדורג 5 כוכבים (!) נהנו ממזון ברמה גבוהה ביותר מעשה ידיו של שף מוכר. כבר מהיום הראשון היה ניתן להבחין במבטי הערגה של המשתתפים הדתיים בכנס למראה המנות המיוחדות שהוגשו, אך לא להם. המעניין בקוריוז זה הוא שלאחר שלושה ימים בקירוב, חלק ניכר מהמשתתפים "מצאו" סיבה הלכתית (או אחרת) לאכול את המזון הלא כשר ובא לציון גואל….. (הח״מ היה אורח ומרצה בכנס זה).
7. שינה: נסיעות לחו״ל משנות גם את הרגלי השינה ולפעמים מקצה לקצה. שעות השינה מועטות מדי על מנת להספיק לטייל יותר או לקיים יותר פגישות עבודה. מקום חדש/אחר לא תמיד מיטיב עם השינה, המזרון עליו ישנים אינו תמיד איכותי או כזה שרגילים אליו בבית ועוד. לכך השלכות ממשיות על הרכב הגוף, על הויטאליות (חיוּת), על מצב הרוח, שיתכן שיהיה ירוד ועוד. בנוסף לכך נציין שעבודות רבות שנעשו מוכיחות קשר ישיר בין ירידה באיכות השינה ובכמות שעות השינה להשמנה.

ירידה באיכות השינה עלולה לגרום להשמנה

ירידה באיכות השינה עלולה לגרום להשמנה

8. בחירות לא מושכלות של מזון בחו"ל: אי הבנה או ידיעה של השפה , קריאה שגויה של תוויות המזון (לדוגמה בצרפת התוויות הן בצרפתית ולא באנגלית גם במרבית המקרים) מביאות למצבים אבסורדיים של קנייה של מזונות אף שלכאורה בריאותיים אך הם לא וכן עתירי קלוריות ושומן. כך למשל, ניתן לקנות יוגורט פירות תמים למראה שערכו הקלורי הנו 180 קלוריות ל-100 גרם. לשם השוואה יוגורט ממוצע הנו בטווח של עד 100 קלוריות ל 100 גרם. הדבר אקוטי עוד יותר באכילה בחוץ שלא תמיד מבינים מה בדיוק מוגש. שבוע בחו"ל בהתנהלות גסטרונומית שכזו הנה דרך כנראה ודאית להגעה לחנות הבגדים לרכוש חדשים במידה אחת לפחות גדולה יותר.
9. מסעדות של אכול כפי יכולתך: בישראל יש מיעוט במסעדות שכאלו. בחו"ל, בעיקר בארצות הברית ניתן כמובן למצוא כאלה, ואף הרבה. קשה להאמין לתופעה בה אנשים מפטמים את עצמם ברמה קיצונית מכיוון שהאוכל ללא תשלום וחופשי. בלאס וגאס, ארצות הברית, למשל, ב 48 דולר הנך מקבל כרטיס כניסה חופשי ל- 24 שעות לבופה המזון, כנראה הגדול מסוגו בעולם. רבים מהפוקדים את המקום הנם כבדי משקל אך לא רק. גם אחרים שאוכלים ללא הפסקה חלק ניכר מסך השעות שהוקצו להם ככל הנראה יגיעו למצב של השמנה.

לסיכום, חשוב לתכנן נסיעות לחו״ל גם מבחינת תזונה וגם מבחינת אורח החיים: הליכה מרובה, שמירה על שעות שינה מספקות, שמירה על מסגרת אימונים ככל שניתן (בחדר הכושר במלון, בתרגילים כנגד משקל גוף או גומיות שניתן להביא מהארץ וכן אימוני צעידה וריצה שניתן לעשות מידי יום לפני היציאה לטיול), שתיית מים ולא משקאות ממותקים, מיתון בכמות האלכוהול ששותים, צריכה מרובה של ירקות, מיעוט המזון המטוגן הנאכל והקצבה מדויקת מראש של כמות החטיפים והמתוקים הנאכלים בטיול. כל העצות הללו יעזרו לנו להגיע למצב של שמירה על המשקל ואחוז השומן וזאת מכיוון שמתסכל לחזור לארץ לאחר מספר ימים ושבועות ולהבחין במראה החיצוני הלא מלבב של מותניים רחבות יותר, משקל שעלה ועוד.

טיסה נעימה!


ד"ר איתי זיו. מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר  

איתי אהרונסון. דיאטן קליני וספורט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג