איך מתמידים בפעילות גופנית לתקופה ארוכה?

הצעד הראשון הוא להחליט לעשות ספורט, אבל הצעד הבא והמשמעותי ביותר הוא למצוא את הפעילות שתמנע מאתנו לוותר ותגרום לנו לרצות להישאר כל חיינו. לד"ר איתי זיו יש רעיונות איך לעשות את זה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

משימה לא פשוטה כלל ועיקר היא להתמיד בביצוע פעילות גופנית למשך זמן רב ואף בכל מעגלי החיים. אחת הבעיות המרכזיות של מועדוני כושר שונים, פילאטיס, יוגה וכדומה הנה אחוז הנשירה הגבוה לעתים של מנויים. הסיבות הן מגוונות למדי לרבות:

איך מתמידים בפעילות גופנית לתקופה ארוכה?

הכי קל זה להתחיל, השאלה איך ממשיכים כל החיים? | צילומים: thinkstock

  1. התשלום על הפעילות גבוה וקשה לעמוד בו. נציין שישנם מקרים בהם מתאמנים מנויים בחדר כושר מסוים ובמקביל גם משלמים על מנוי לפעילות ברצועות TRX או אף פילאטיס מכשירים וכדומה. אז עלות הפעילות הגופנית בחודש עשויה להסתכם ב- 500-1000 ₪ ואף יותר. הפרדוקס הנו שבמקרים רבים, למרות רכישת שני מנויים לשני סוגי אימונים שונים עדיין אותו מתאמן/ת לא משיגה את מטרת האימון המרכזית ולעתים, אף להפך, חלה הרעה במצב הגופני.
  2. הפעילות הגופנית קשה מאוד והקליינט לא מעוניין להמשיך לבצעה. למשל, אימוני היט, קרוספיט, קיק בוקס, אינטרוולים, קשים מאוד לביצוע וממש לא מתאימים לכל מתאמן.
  3. האימונים בשעות "לא קלות" בלשון המעטה לרבות שעות הבוקר המוקדמות, שעות הלילה ועוד. ברם, ניתן לציין שגם לא ממש מומלץ לבצע אימוני איכות בשעות הבוקר המוקדמות סמוך לקימה.
  4. הפעילות הגופנית כרוכה ברכישת ציוד בממון רב (למשל, אימונים והשתתפות בתחרויות 'איש הברזל' כרוכות בהוצאת עשרות אלפי שקלים לפחות מדי שנה).
  5. מקום הפעילות הספורטיבית רחוק ולא נוח להגיע אליו על בסיס קבוע למשך זמן. לעיתים מדובר בנסיעה של 30-40 דקות לאימון. לא סביר ולא הגיוני. הדבר שכיח יחסית בישובי/ערי הפריפריה בהם לא תמיד ישנו חדר כושר או סטודיו בקרבת מקום.
  6. חוסר מקצועיות של צוות המדריכים. בעייתי עד מאוד ומשפיע על השגת מטרת האימון באשר היא.
  7. אין החלפה של תכנית אימונים אלא רק אם שוכרים שירותיו של מדריך כושר אישי. לדוגמה, ברשתות הכושר הגדולות החלפת תכנית נעשית אחת למספר חודשים אם בכלל, ואם מעוניינים שהדבר ייעשה בתדירות רבה יותר יש צורך בשכירת שירותיו של מדריך אימון אישי שיעשה זאת. הדבר כרוך כמובן בעלות כספית שעשויה להגיע לפחות לטווח של 1,000-2,000 שקלים בחודש ויותר.
  8. שירות גרוע של כל הצוות המקצועי והאדמיניסטרטיבי כאחד. שירות גרוע בעייתי בכל עסק באשר הוא ובעייתי עד מאוד להצליח במקרים כאלו. לדוגמה, ניתן להביא אוכלוסיות כמו: קשישים, מתאמנים כבדי משקל, נכים ומוגבלי תנועה ועוד שבחלק ניכר מהמקרים לא מקבלים יחס זהה כמו מתאמנים צעירים רפרזנטטיביים במיוחד. עצוב.
  9. חוסר רב באינטליגנציה רגשית של הצוות במקום. לאתר עובדים בעלי אינטליגנציה רגשית מהווה משימה לא פשוטה כלל ועיקר לרבות בתחום אורח חיים בריא.
  10. קהל המתאמנים לא נמצא בגיל המתאמן או לא ברמתו הגופנית. ללא צל של ספק משתנה שעשוי להשפיע על התמדה. המדריך לא מהווה כלל דוגמה לחיקוי בפרמטרים רבים. למרבה הצער – שכיח למדי.
  11. מקום הפעילות אינו אסתטי ולא נעים לפעילות.

    עצימות האימון היא גבוהה מאוד-מירבית

    יש אימונים שלא מתאימים לכל אחד. קרוספיט

כאמור, לא קל להתמיד בביצוע פעילות גופנית בכל מעגלי החיים. חשוב לזכור תמיד שיש לבצעה לאורך זמן מכיוון שהזנחה ואי ביצועה מספר ימים בלבד כבר יביא לירידה ביכולת הגופנית שהושגה. הדבר אקוטי במיוחד כשמדובר בפעילות אירובית. או אז, כבר לאחר 4 ימים ללא ביצוע פעילות אירובית תחול נסיגה ביכולת הגופנית שהושגה. כשמדובר באימוני כוח, הירידה אינה כה מהירה ועל כך נפרט במאמר אחר.

עוד כתבות בנושא

איך לבצע אימון משקולות ביעילות? 
מה הקשר בין איכות האימון לגיל הפיזיולוגי? 
אי ביצוע פעילות גופנית בהיקף ועצימות מספקים בעייתי מהרבה בחינות מכיוון שהדבר כרוך בשינוי לרעה במצב הבריאותי, השמנה אפשרית, שינוי במצב הנפשי ועוד. ברם, לאחר גיל 40 הדבר אקוטי עוד יותר בשל הירידה בחילוף החומרים, הזדקנות מואצת, השמנה מוגברת יותר ועוד. לכן חשוב להעלות רעיונות וכיווני חשיבה להתמדה בפעילות הגופנית שמסייעים למתאמן הבודד באשר הוא, להתמיד בפעילות הגופנית לתקופה ארוכה וכמובן – לכל החיים.

להלן רשימה חלקית של רעיונות שעשויים לשמש רבים מהמתאמנים בסוגי פעילויות שונות: 

  1. שמיעת מוסיקה תוך כדי האימונים. הכנת פלייליסיט עם שירים אהובים מאוד מסייע להתמדה. ברם, חשוב לציין שכדאי שתהיה קורלציה בין מספר הביטים הנבחר במוסיקה לסוג האימון המבוצע. למשל, לא סביר להאזין למוסיקה שקטה (כמו צ'ילאווט) בעת שיעור קיק בוקס.
  2. החברה עמה מבצעים את האימונים. חברים, משפחה וכדומה עשוים בהחלט להשפיע וכמובן, במקרים רבים, סלבריטאים מתחומים שונים. ניתן להביא כדוגמה מועדון כושר קטן בתל אביב ש'התמחה' ב'גיוס' דוגמניות ודוגמנים רבים למועדון. קשה להאמין כמה מנויים היו במועדון – עד כדי כך שהיה צורך לסגור ההרשמה מדי מספר חודשים בשל הצפיפות הרבה. עזיבות של מנויים – כמעט ולא היו.
  3. הסביבה בה חיים – משפחה שלא מבצעת פעילות גופנית כלל, מקום העבודה ו/או חברים שאינם בעניין שפוקדים את המסעדות בכל רחבי הארץ ועוד, מקשים על המתאמן הבודד להתמיד בביצוע פעילות גופנית.
  4. הצטרפות לקבוצת אימון מקצועית – ריצה או רכיבה על אופניים באופן עצמאי לא פשוטה לחלק מהמתאמנים. או אז ניתן לראות רבים מהם מצטרפים לקבוצות ריצה, אופניים, אימוני התנגדות שונים ועוד שללא ספק תורמים להתמדה בפעילות הגופנית מהסוגים השונים.

    איך מתמידים בפעילות גופנית לתקופה ארוכה?

    לרוב האנשים יותר קל ונעים לרכב בקבוצה

  5. לבוש בגדי ספורט הולמים – משפיע גם על המוטיבציה לאימון. מראה פרזנטטיבי של המתאמן בעת ההסתכלות במראה מסייע גם הוא. למשל, מראות בחדר הכושר ובסטודיו הן אחת הסיבות לכך.
  6. אימוני OUT DOOR – תורמים רבות להתמדה. גם ריצה בחוף הים מהווה למרבית המתאמנים חוויה והנאה יותר מאשר ריצה על המסילה בחדר הכושר. כמו כן, פעילויות אחרות כמו רכיבה על אופני הרים בשטח בארץ או בחו"ל וכדומה. הדבר עשוי לשמש גם כזרז לביצוע פעילות גופנית לאלה שמתעצלים לצאת מהבית ולבצע פעילות גופנית.
  7. שינוי חיובי במשקל ו/או הרכב הגוף – שינוי אסתטי תורם גם הוא להעלאת המוטיבציה. אותו מתאמן כבד משקל שירד במשקל ואחוז השומן מגיע עם חשק רב יותר להתאמן לעומת מתאמן אחר שלא רואה שום שינוי.
  8. ביקור חד פעמי או קבוע בבתי אבות (או דיור מוגן) ולעיתים במחלקות שונות בבתי חולים – לחלק מהאנשים זה עשוי להוות משתנה לשיפור המוטיבציה לאימון באופן ממשי. למשל, בבתי אבות לסוגיהם השונים קשישים רבים כלל לא מבצעים פעילות גופנית ומצבם הגופני הגרוע אינו תולדה של ההזדקנות מערכות הגוף השונות, אלא , בעיקר, הזנחה רבת שנים של אי ביצוע פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא. המצב, במקרים אלה, הנו בהחלט מעניין מכיוון שמדובר במבוגרים שיצאו לפנסיה וחיים עוד עשרות שנים (גיל הפנסיה הממוצע לגברים בישראל הנו 67 ואילו לנשים – 65) ויש להם זמן רב לביצוע פעילות גופנית. למרות זאת, מעטים מבצעים פעילות גופנית בהיקף ועצימות מתאימים.
  9. ביצוע פעילות גופנית בה מופרשים אנדורפינים – לא כל פעילות גופנית גורמת להפרשת אותם חומרים כימיים שקשורים להתמדה. יש צורך בביצוע פעילות הגופנית חצי שעה לפחות ואם מדובר בפעילות אירובית, יש צורך ב- 30 דקות לפחות. או אז קל יותר להתמיד בפעילות גופנית ואף להתמכר לה.
  10. אימונים שבאופיים, עצימותם והיקפם מתאימים למתאמן – חשוב עד מאוד. נחמד לבצע אימונים שונים שאולי מביאים להוצאה של 600-1000 קלוריות, אך האם ניתן למשך זמן להתמיד ברמה כזו של אימונים? לא בטוח שכל אחד יכול. לכן חשוב לבחור את סוג האימון המתאים לכל אחד באופן אישי ולא רק להירשם לטרנד זה או אחר.
  11. עלות כלכלית – שלא תהיה כבדה מדי ותביא להפסקת האימונים בטרם עת.

לסיכום, התמדה בפעילות גופנית מצריכה חשיבה והערכות מתאימה כך שניתן להתמיד בפעילות ולבצעה בכל מעגלי החיים.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת ת"א



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • דני הגיב:

    כתמיד, אוסף של הגזמות, הקצנות ואמירות לא מדויקות או טריביאליות.

  • רונן הגיב:

    לפי מה נקבע התחשיב הבא?
    "הפעילות הגופנית כרוכה ברכישת ציוד בממון רב (למשל, אימונים והשתתפות בתחרויות 'איש הברזל' כרוכות בהוצאת עשרות אלפי שקלים לפחות מדי שנה)."
    אולי לספורטאי הקצה, אבל העלות הממוצעת גם של איש ברזל מסתכמת אולי בכמה אלפי ש"ח לשנה לדעתי (ולא עשרות אלפי ש"ח).
    בנוסף, כשבאים לפני צומת החלטות צריך לבדוק את ההפרש בין עלות של ספורטאי רגיל לבין איש ברזל (נגיד הפרש של 3000 ש"ח בשנה) וזה המשתנה החשוב, כי אותו איש ברזל לא ישקול לשבת בבית במקום להתאמן לתחרות איש ברזל, אלא להפחית אימונים וללכת למכון כושר למשל.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג