איך מתכננים מסע אופני כביש בחו"ל?

כתב שוונג רן אפק חזר מטיול אופניים באי הסיני היינן והחליט לתרום מהניסיון שלו בטיולים מהסוג הזה עבור כל מי שמתכנן חופשה מסוג קצת אחר | כתבה 01 בסדרה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רן אפק בטיול אופניים בסין
רן אפק בטיול אופניים בסין

לכתבה 01 בסדרה | כתבה 02 בסדרה

בשנים האחרונות תיירות ספורט הופכת לפופולרית יותר ויותר. ישראלים רבים נוסעים לחו"ל לא רק על מנת לראות תרבות אחרת, לעשות שופינג ולאכול – אלא גם לשלב חוויות ספורטיביות. אם בעבר "נסיעות ספורט" לחו"ל היו בדרך כלל לסקי, טראק או ראפטינג, הרי שבשנים האחרונות עולה הפופולריות של השתתפות חובבים באירועי ספורט המתקיימים בחו"ל. כשנוסף הממד של הספורט בחו"ל, החוויה הופכת למרגשת במיוחד וחורגת ממסלול התיירות השגרתי, המנוכר והמנותק מהתרבות האותנטית המקומית.

רן אפק בטיול אופני כביש בסין

תיק קטן עם מספר דברים הכרחיים, פרידה מהמזוודה, ויוצאים לדרך | צילום: באדיבות רן אפק

בעבר השתתפתי במירוץ הלילה בברלין, אקווטלון במנהטן, טריאתלון ניו יורק, טיול רכיבת אופני כביש מנקודה לנקודה בטוסקנה שבאיטליה ובפרובנס שבצרפת, ואספר על חוויות אלו בהמשך. בכתבה ראשונה זו אתן רקע כללי על טיול מסע אופני כביש, בעקבות מסע אופני כביש שעשיתי באי הטרופי היינן שבסין לפני מספר שבועות.

עוד כתבות בנושא 
איך מזמינים חבילות מרתון וטיולי אופניים לחו"ל? 
"לטייל עם אופניים בחו"ל זו חוויה מטורפת" 
10 טיפים למרתוניסטים היוצאים לרוץ בחו"ל 

איפה כדאי לרכוב בחו"ל?

קצת על המוטיבציה לצאת בחורף לחו"ל. החורף הישראלי קשה במיוחד. לא שקר בארץ יותר מבאירופה או ארצות הברית, אבל הרבה יותר קשה. בחו"ל חוץ מברחוב הכל מחומם כיאות ובבתים מסתובבים עם חולצה קצרה. בארץ הבידוד של הבתים לא מספק, כי הטמפרטורות בדרך כלל אינן יורדות מתחת לאפס. מאחר ובחורף אני סובל יותר בארץ מאשר בחו"ל, אני בדרך כלל מחפש מקומות חמימים ליהנות בהם עד שיגיע הקיץ הישראלי.

טיול אופני כביש בחורף בצרפת, איטליה, או ספרד נפסל על הסף. שם אפילו קר עוד יותר מבארץ. היתרון בטיול רכיבה במדינות אלו הוא שאתה יכול לרכוב במרכז כביש כמה דקות ולהתפלא שאין מכוניות. רק כשאתה מסובב את הראש אתה רואה טור מכוניות שנוסע מאחוריך לאט ובשקט. הם לא יעזו לצפור או לנסות לעקוף בצורה שתסכן אותך, כי שם יש כבוד לאופני כביש. בכל מקום שאתה מגיע אליו עם אופניים ובגדי רכיבה, ולא משנה מהי רמתך, אתה מתקבל בכבוד ובהערצה. טרם ניסיתי, אבל אני מניח ששוויץ, גרמניה וחלק משאר מדינות מערב אירופה יתאימו גם למסע שכזה. במדינות מזרח אירופה, ארצות הברית ושאר העולם קיימת מודעות נמוכה לרכיבת אופני כביש על כבישים רגילים ולכן סביר שהסיכון גדול מההנאה.

לכל מותגי משקפי השמש לחצו כאן

"האסטרטגיה המועדפת עלי בחו"ל היא כמו בבית קברות"

האפשרות העדיפה עלי במסע אופניים במדינה זרה היא רכיבת נל"ן (נקודה לנקודה), שכן אם אפשר עדיף לא לעשות טיול מעגלי. האסטרטגיה המועדפת עלי בחו"ל היא כמו בבית קברות, לא חוזרים מאיפה שבאים. ככה רואים יותר, ויש כל כך הרבה מה לראות.

כדי לעשות את זה, משאירים את המזוודות במקום שממנו יוצאים עם האופניים ביום הראשון ואליו חוזרים בסוף ימי המסע – בדרך כלל ברכבת. לוקחים רק מעט בגדים, כלי רחצה ודברים חיוניים כמו כסף ודרכון, אורזים הכל בתיק גב קטן או בסלי צד לאופנים. כל יום קמים, אוכלים ארוחת בוקר ועולים על אופניים. רוכבים עד איפה שאפשר או עד איפה שנקבע מראש. עוצרים איפה שבא, מתי שבא, או מתי שרואים ששווה לעצור, כמה זמן שבא. אוכלים כשרעבים או כשרואים שוק אוכל מקומי מפתה, פוגשים את האוכלוסייה המקומית היכן שהיא חייה את חייה האמיתיים, ובערב מגיעים למלון הקרוב.

לגבי אסטרטגית מציאת אפשרויות לינה. אני לא אוהב להזמין מקומות לינה לכל הטיול מראש. אני מזמין בצהריים מלון עבור אותו הערב באמצעות אפליקציה בסמארטפון, לפי יעד הרכיבה. במרבית האפליקציות שבנייד יש אפשרות להזמין מלון קרוב לאותו הערב לפי מיקום המשתמש ממש באותו הרגע. אפשרות נוספת היא שכאשר נמאס או נגמר, ניתן לעצור, להחליט שמספיק לרכוב ולמצוא ביישומון מלון פנוי וקרוב באזור. אפשרות זאת עדיפה כשלא מטיילים בשיא העונה.

רן אפק בטיול אופניים בסין

הזמנת מלון ברגע האחרון דווקא יכולה לחסוך הרבה | צילום: באדיבות רן אפק

הזמנת מלון ברגע האחרון דרך האפליקציה יכולה להביא לחסכון משמעותי במחיר. יש בזה גם ריגוש והימור מסוים, במיוחד אם מטיילים קרוב לשיא העונה, אז המצאי נמוך יותר ולעתים צריך לרכוב עוד כמה קילומטרים למלון הפנוי הקרוב. יש לזכור כי בדרך כלל אחרי יום רכיבה ארוך, כל חדר שיש בו מיטה ומקלחת עם מים חמים נראה כמו ארמון מפואר.

טיפים כללים לתכנון הנסיעה

מתי לטייל?

מומלץ לא לרכוב ממש בשיא העונה, יש בעיית עומס בכבישים ובמלונות קשה יותר למצוא חדרים מה גם שהמחירים גבוהים יותר. בנוסף יש לבדוק טמפרטורות רכיבה וימי גשם ולהתכונן בהתאם. בכל מקרה צריך להביא מעיל רכיבה קל לגשם מניילון, כי תמיד מתישהו יורד גשם, וכשהמעיל סגור לגמרי הוא גם מחמם.

גודל הקבוצה

רצוי לרכוב בקבוצות של 2 לפחות ולא לצאת לרכוב לבד, שכן יש יתרונות ברורים לרכיבה משותפת. הקבוצה גם לא צריכה להיות גדולה מדי, כי אז הלוגיסטיקה וריבוי הדעות מעיבים על החופש שבהנאת הרכיבה.

שכירת אופניים

במקום להביא אופניים מהבית, רצוי לשכור מראש אופני כביש בחנות מקומית ולסכם אתם על המועדים להשכרה. אם קיימת חנות שכזו, הרי זה אומר שטיול כזה הוא אפשרי ומקובל במקום. וחוץ מזה, העברת אופני כביש במטוסים היא יקרה, מסורבלת ובמרבית המקרים גם דופקת את האופניים (מניסיון). אם אינכם טסים להתחרות בטור דה פרנס – כל אופני כביש במידה שלכם פחות או יותר יתאימו. יכוונו אותם עבורכם בחנות בעת ההשכרה, יציידו אותכם במפות ובטיפים חשובים ביותר, ישכירו לכם גם ציוד נלווה כמו קסדות ושקי רכיבה, ולעתים גם יאפשרו את החזרת האופניים במקום אחר.

נעלי רכיבה

מומלץ להביא נעלי ספורט ולא נעלי רכיבה לאופנים עם קליטים, וכפכפים לערב אם חם. כאמור מדובר בטיול לא בשבירת שיא עולמי ברכיבה. נעלי התעמלות לרכיבה עם פדלים רגילים באופניים נוחים יותר ונותנים כמעט את אתם ביצועים. הן יכולות לשמש גם להליכה בערב או בהפסקות מהרכיבה, ויש לזכור שלא באנו לנצח או לסבול. יש להביא סט נוסף של בגדי רכיבה, בגדים חמים ובגדי ערב, וקצת סבון כביסה.

רן אפק בטיול אופניים בסין

עדיף לא לעשות את זה לבד, אבל גם לא עם יותר מדי אנשים | צילום: באדיבות רן אפק

ניווט

רצוי לרכוש כרטיס סים מקומי עם הרבה דאטה לשימוש ב-Google Maps, פייסבוק, תקשורת בין חברי הקבוצה, אפליקציות להזמנת מלונות וכו'. זה הכי זול וכמעט תמיד יש קליטה. מפות נייר הן פאסה, לא מדויקות וקשה לפתוח אותן ברכיבה. יתרון נוסף ב- GPS  או Google Maps הוא שמקבלים חיווי ותיקונים בזמן אמת גם כאשר פונים בפניה לא נכונה. רצוי להוריד גם אפליקצית GPS  לא מקוונת, למקרה שאין קליטה של רשת האינטרנט. במקרה חירום תמיד אפשר ורצוי להתייעץ עם מקומיים או עם החנות שהשכירה את האופניים, אם ניתן לתקשר אתם באנגלית או בשפה המקומית.

איפה לרכוב?

כמו בארץ, לא לרכוב בשום פנים ואופן באוטוסטרדות. רכיבה בכבישים משניים היא בטוחה, יפה ומעניינת יותר. בנוסף ניתן לעצור בכל אתר או עיירה קטנה שעוברים דרכם.

בכתבה זו, טרם הספקתי לדבר על האי היינן שבו רכבתי. את זה אעשה בכתבה הבאה. אם שכחתי משהו ברקע הכללי או אם יש שאלות – זה הזמן לכתוב אותן בתגובות למטה ואני אשיב עליהם.

לתחרות הבאה שלכם לחצו כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג