8 טיפים שיעזרו לכם להתאים את משקפי השמש לספורט שלכם?

כיצד תבחרו את משקפי השמש או הראייה שלכם כך שיתאימו לסוג הפעילות הספורטיבית שאתם מבצעים? ריכזו עבורכם את הטיפים החשובים ביותר. לראות ולהאמין
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בשנים האחרונות גדל משמעותית מספרם של אנשים בישראל העוסקים בספורט כתחביב, או באופן מקצועי. החל מרכיבת אופניים בשטח או בכביש, דרך ריצות קצרות או מרתונים, ועד גלישה בים ושחייה – לכל ספורט מאפיינים ייחודיים לו, הדורשים תשומת לב מיוחדת כאשר אנחנו באים לבחור משקפיים מתאימים.

79234.1

לכל ספורט מאפיינים ייחודיים לו. מארק קאוונדיש בטור דה פראנס של השנה שעברה | צילום: bert de boer 1

עוד טיפים ספורטיבים
10 טיפים מהירים לתזונה נכונה ובריאה
איך להתגבר על החשק למתוק? 5 טיפים שעובדים
רצים שינוי? חמישה טיפים לרצים ורצות מתחילים

"לחוש הראייה השפעה לא מעטה על יכולתנו לבצע פעולות גופניות שונות. כיום ניתן למצוא מענה לטווח רחב מאוד של צרכים ורצונות שיתאימו לכל אחד באופן מדויק, מסביר עמוס ריינד, אופטומטריסט בעל חנות האופטיקה ריינד אופטיקס שהוא גם רוכב כביש וטריאתלט חובב, "בפעולות ספורט מאומצות או תחרותיות יש צורך בראייה חדה במיוחד, וכן בתכונות ראייה משופרות כמו התמקדות, יכולת מעקב אחרי גופים מהירים, ראיית ניגודים גבוהה, ובכלל, ליקוי ראייה הפוגעים בביצועים".

למעשה ההתקדמות הטכנולוגית היום מאפשרת לכל אדם למצוא פתרונות אופטיים מדויקים עבור צרכיו בהתאם לענף הספורט בו הוא עוסק, בין אם מדובר ברוכב אופניים שיוצא כל סוף שבוע לטיול בשטח וזקוק להגנה על העיניים מפני השמש, ובין אם מדובר בשחיין או גולש עם לקות ראייה שצריך למצוא פתרון לתיקון הראייה בתוך המים, שכולל גם להגנה מהשמש.

אז מה צריך לבדוק בעצם כשבוחרים משקפי שמש? 

1. אוורור: כדי למנוע מצב בו באמצע הפעילות המשקפיים מתמלאים אדים עקב החום הנפלט מהגוף, חשוב לבחור מסגרת שצורתה מאפשרת כניסת ויציאת אוויר. משקפיים המתכסים באדים באמצע פעילות גופנית יכולים לגרום לתאונות ופציעות.

2. אחיזה: משקפיים שלא אוחזים היטב את הפנים יחליקו במגע עם הזיעה ויפריעו באמצע הפעילות הגופנית. חשוב לשים לב שגשר האף יושב היטב וכי הידיות מחזיקות היטב את צידי הראש. ניתן להוסיף גם גומי מאחור שיימנע תזוזות או נפילות.

3. חומר: בעיסוק בספורט חשוב לבחור משקפיים מחומר גמיש, כך שלא יישבר גם בעת פגיעה באזור העיניים, או כתוצאה מנפילה.

4. הגנה מהשמש: סעיף זה נכון לכל משקפי השמש, אך במיוחד עבור ספורטאי סבולת הנמצאים בשמש שעות ארוכות וזקוקים להגנה על העיניים מפני סנוור ומפני קרינת השמש.

5. הגנה על העיניים: משקפיים עם עדשה רחבה שתגן על העיניים מאבק, חצץ, או אפילו טיפות מים.

6. ניגודיות: על מנת לאפשר ראייה חדה יותר גם במהירויות גבוהות ולהגיע לביצועים טובים יותר, ניתן להתאים פילטרים על העדשות שיסייעו לספורטאי להגדיל את ניגודיות הראייה ובכך לחדד את הפרטים ולהבחין ביניהם, למשל, אבן על שביל עפר.

7. עדשה כהה/בהירה: לשעה בה מתבצעת הפעילות הגופנית חשיבות רבה בבחירת צבע העדשה. עבור אלו המבצעים פעילות בשעות בהן השמש חלשה (לפני הזריחה, או אחרי השקיעה) מומלץ לבחור עדשות בהירות. מי שמבצע פעילות באמצע היום, כדאי שייבחר עדשות כהות שימנעו סינוור מהשמש החזקה. ישנן עדשות פוטוכרומטיות המסתגלות לתנאי אור משתנים, אשר יתאימו למי שמבצע פעילות בשעות שונות של היום וצריך פתרון מתאים.

8. תיקון אופטי: כיום ניתן לשלב תיקון אופטי בכל משקפיים, כולל במשקפי שחייה או במשקפי מגן. במקרים כאלו יש לערוך בדיקת ראיה מותאמת לספורטאי, שכוללת זוויות רחבות יותר והקטנת העיוות בצדדים. קיימים פתרונות גם לאנשים הזקוקים למולטיפוקל, כך שרוכב אופניים לדוגמה יכול גם להציץ על מד הקילומטר וגם להיות מפוקס בהמשך הדרך שלפניו, וישנם פתרונות נוספים, כמו למשל עדשות מגע מולטיפוקליות.

הלן גנקינס

חשוב לוודא אחיזה טובה של המשקפיים על הפנים. הלן ג'נקינס

כיצד מומלץ לבחור משקפיים?

"בבחירת משקפיים יש להתחשב בסוג הפעילות הגופנית – ריצה, אופניים או שחייה", מציין ריינד, "אך ישנם גורמים נוספים המשפיעים על ההחלטה כמו סביבת הפעילות (רכיבה על כביש או שטח), שעות הפעילות, והתיקון האופטי אם נדרש".

טיפים לבחירת משקפי שמש לפי סוג הפעילות הספורטיבית:
1. ריצה ורכיבת שטח: פעילות שמתבצעת בשטח (דרכי עפר, שטח מיוער, שדה) מחייבת עדשות עמידות בפני שברים במקרה של אבנים קטנות שעלולות לעוף, ומסגרת שמעניקה כיסוי רחב לעיניים ומונעת כניסת חלקיקים קטנים של אבק לעין, אך מאפשרת שדה ראייה פתוח בחלק התחתון.

2. רכיבה על כביש: בבחירת משקפיים לרכיבה על כביש חשוב לוודא אחיזה טובה של המשקפיים על הפנים, שלא יעופו ברוח חזקה. חשוב מאוד גם לבחור מסגרת גמישה, כך גם במקרה של התרסקות המסגרת לא תשבר, מה שעלול לגרום לנזקים חמורים בעין. בנוסף חשוב להקפיד על עדשות חזקות שיהיו עמידות במקרה ועפים דברים לכיוון העין. גם זבוב קטן יכול לגרום לנזק גדול, לולא המשפים, כל שכן אבן קטנה.

3. ספורט ימי (גלישה, שחייה): אלו הפעילים בסביבת המים, בין אם מדובר בשחייה או גלישה, חייבים להקפיד במיוחד על עדשות איכותיות המספקות הגנה גבוהה מקרני ה-UV החזקות של השמש. מומלץ גם לבחור בעדשות מקטבות (פולרויד) המסייעות במניעת בוהק וסינוור המוחזר מהמים. רצוי לבחור במשקפיים עם עדשות רחבות, ללא חורי אוורור, כדי למנוע התזה של המים לתוך העין.

4. שחייה בבריכה: לאלו השוחים בבריכה עם משקפת שחייה, ישנם כיום מגוון פתרונות אפשריים. ניתן לשלב במשקפת פילטר להגנה מהשמש, או תיקון אופטי למי שלא יכול לוותר על משקפיים. לא מומלץ לשחות עם עדשות מגע, שעלולות להזדהם במגע עם מים.

שימו לב כמובן, שמדובר בטיפים המותאמים לסוג הפעילות הגופנית, אולם לכל ספורטאי צרכים שונים וייחודיים לו. מומלץ בטרם כל קנייה להתייעץ עם אופטומטריסט מומחה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אבא שוחה הגיב:

    אני עברתי משחייה עם עדשות מגע לשחייה עם משקפיי שחייה אופטיים שגם מגנים מפני קרינת uv. יש המון דגמים בשוק אבל Vooma שהחלו להמכר בארץ השנה מאפשרים התאמה אישית של עדשות. אני קניתי אותם ב http://www.voomrx.com

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג