חלום בלבן: אז מה הקשר בין סקי לריצה?

חלק נכבד מתיירי הסקי הישראלים הם רצים וטריאתלטים. הם לא מחפשים מחנה אימון בחו"ל אבל מצד שני הם ישמחו לדעת שפעילות בשלג יכולה לתרום ליכולות הספורטיביות שלהם. ניסינו לבדוק עד כמה זה נכון, ומהי הפעילות המומלצת ביותר?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הקשר בין סקי לריצה
הקשר בין סקי לריצה

מאמנים עם ראש פתוח אוהבים מאוד את הרעיון של קרוס טריינינג. בסופו של דבר, שבירת שגרה באימונים היא כל כך חשובה לספורטאים, גם למקצוענים שאלו הם בעצם החיים שלהם וגם לחובבנים שעדיין קמים מדי בוקר לאימונים די דומים לאורך השנה. זו בדיוק הסיבה שלהרבה רצים ממליצים לעשות יוגה, לשחות, לגלוש או אפילו לשחק כדורסל. הזכרנו כאן דוגמאות לכמה מהפעילויות הספורטיביות שאנחנו רואים בארץ בכמויות גדולות, אבל במדינות קרות יותר בעולם ספורטאי סבולת רבים או ספורטאים בכלל, מנצלים את התנאים שיש להם כדי לעשות סקי. כמובן שהרבה ישראלים נוהגים לנסוע לחופשות סקי באירופה מדי שנה, והשאלה היא האם הרצים או הטריאתלטים שביניהם יכולים לשלב את זה גם עם אימון משלים?

מה הקשר בין סקי לריצה?

אימון משלים או פגרה אקטיבית? | צילומים: thinkstock

אז בתור התחלה נקלקל מעט את החגיגה. גלישת סקי במורד או סנואובורד הם כיפיים, חופשת סקי באתר טוב היא מושלמת ואנחנו קודם כל נוסעים לשם כדי ליהנות וגם לאכול אוכל אירופאי משובח ולשתות אלכוהול. מצד שני, היות ורבים מבין הטריאתלטים בארץ הם אנשים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה מהממוצע, חלקם גם נוהגים לעשות סקי ומי שחושב על כל עונת הטריאתלון שלו תמיד ינסה למצוא את היתרונות שבסקי לטובת רכיבה על אופניים או ריצה.

לבן על לבן
ליאור כהן, מאמן קבוצת הטריאתלון XTRIM לא מפספס אף עונת סקי והוא היה הבן אדם המתאים לענות על כמה שאלות בנושא הזה, "אני נוהג לנסוע לחופשת הסקי שלי בשבוע שאחרי הישראמן-נגב ואני קורא לזה פגרה פעילה. אני גולש על סנואובורד אבל אני יכול להגיד שגם סנואובורד וגם גלישה במורד אלו פעילויות עצימות מאוד על הרגליים. עובדים הרבה על השריר הארבע ראשי ומפעילים חלקים אחרים בשרירי הרגליים שבדרך כלל אנחנו לא עובדים עליהם. כך יוצא שכמעט כל אחד נתפס אחרי 24 שעות של סקי ואני מאמין שזה היה קורה גם לשחר שגיב, הטריאתלט שניצח במקצה 3 הפסגות במרוץ המדרגות בעזריאלי. אני חושב שזה מחזק את הרגליים כי גם אין קטעים של מנוחה לאורך הפעילות ובכלל כל פעילות ספורטיבית בטריטוריה לא מוכרת היא מבורכת מבחינתי".

לפי ליאור כהן, חופשות הסקי הן להיט בקרב הרבה מאוד טריאתלטים ואנשי ברזל בארץ, במיוחד בתקופה שאחרי הישראמן: "הרבה מהם עושים את זה, ואני כל הזמן שומע על עוד קבוצות של אנשים שמתכננים חופשות סקי אחרי הישראמן. גם באתרי הסקי רואים כל הזמן טריאתלטים מהרמות הכי גבוהות בעולם שבאים לחזק את הרגליים".

הקשר בין סקי לריצה

כנראה שהרגליים יתפסו לכם. סנואובורד | צילומים: thinkstock

אז כשהמדובר בחובבנים, אולי הם יכולים לסמן וי על שבירת שיגרה מושלמת, אבל כשמדובר בספורטאים מקצוענים, חופשות הסקי הופכות למעשה למחנות אימונים, מכיוון שספורטאים כאלה לא יכולים להסתפק במספר ימים בודדים כדי להתחזק, הם צריכים לחשוב יותר לכיוון החודש. מאמן הריצה האמריקאי ג'ו לומלי, שנוהג לשלב בין ריצה לסקי מסביר: "מעבר לזה שהסקי עובד מצוין על שרירים כמו הארבע ראשי, האמסטרינג, שוקיים ועכוז, הוא גם עובד מצוין על היציבה ומחזק את שרירי הליבה. אבל חשוב לדעת שכדי לחזק משמעותית את כל החלקים האלה בגוף, נדרשת פעילות ארוכה וכמה ימים של סקי לא יספיקו".

יורדים מתחת לאפס
אם תשאלו את רצי האולטרה מרתון הטובים בעולם או כמה מבכירי רוכבי האופניים באירופה, הם יגידו לכם שבחודשים דצמבר-פברואר תוכלו למצוא אותם אך ורק בהרים המושלגים. אבל הם יעדיפו להתרחק מהסקי במורד ומהסנואובורד שהם אקסטרימיים, אבל יכולים להיות מסוכנים ולא ממש עובדים על היכולת האירובית. ספורטאי הסבולת המקצוענים שמגיעים לאתרי סקי יעבדו בעיקר על הסבולת שלהם אבל בצורה אחרת דרך גלישת סקי קרוס-קאנטרי. מדובר במעשה בריצה למרחקים ארוכים על מגלשי סקי. זה הכי רחוק מאקסטרימי, זה יכול להיות משעמם, זה דורש ציוד אחר ממה שהגולשים במורד רגילים וזה מחייב גם לימוד טכניקה מיוחדת.

מצד שני, עם עובדות אי אפשר להתווכח. שניים מרצי האולטרה מרתון הטובים בעולם, קיליאן ג'ורנט וסקוט ג'ורק התחילו בכלל כגולשי קרוס-קאנטרי וזה מה שהם נוהגים לעשות בחורף. לגולשי סקי קרוס-קאנטרי יש צריכת חמצן טובה יותר מלכל ספורטאי אחר בעולם (בממוצע). והכי חשוב עבור הרצים, בסקי קרוס-קאנטרי עובדים על הסבולת בצורה הנכונה ביותר, כי מפעילים כל שריר בגוף אבל חוסכים את האימפקט על הרגל שיש בריצה על משטחים קשים או קשים פחות. זה אומר שהרבה רצי אולטרה מקצוענים נוהגים לתת מנוחה לרגליים שלהם למשך תקופה מסוימת בחורף, ועדיין עובדים חזק מאוד על סבולת הלב ריאה שלהם.

הקשר בין סקי לריצה

ככה עובדים על סבולת לב ריאה. סקי קרוס-קאנטרי | צילומים: thinkstock

אם תשאלו את ליאור כהן, גם הוא גילה את הסקי קרוס-קאנטרי: "בחופשת הסקי הבאה שלי אני מתכוון לשלב בכל יום 45 דקות של גלישת קרוס-קאנטרי. המון עושים את זה וזה מצוין, בדיוק ראיתי שגם יוני דורון, איש ברזל ישראלי חזק מאוד שחי בארצות הברית, עושה את זה. זו פעילות עצימה בצורה בלתי רגילה ועובדים על פלג גוף עליון ותחתון כל הזמן".

אז נכון שלאף אחד אין חשק לחפש מסלול וציוד לסקי קרוס-קאנטרי כשהוא יוצא לחופשת סקי ואולי יהיה יותר נוח למצוא את הבר החמים ואת כוסית הוויסקי, אבל מצד שני אנשים שרוכבים להנאתם ממצפה רמון לאילת יתכן שיעשו את המאמץ ויהפכו גם הם לגולשי קרוס-קאנטרי ליומיים-שלושה. בשורה התחתונה, חופשת סקי עבורנו, הישראלים, שלא יכולים באמת להעביר חודש באתר מושלג, לא ממש יכולה לענות להגדרה של אימון משלים, אבל בהחלט מתאימה ל"פגרה אקטיבית" וזה בדיוק מה שהיא. מומלץ בחום, כל עוד תשמרו על הגוף שלכם לקראת עונת המרוצים הבאה.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג