אופני כביש למתחילים

בואו נגיד את האמת. אחד היתרונות הגדולים של בוחן אופניים הוא האפשרות להגשים חלומות ולרכוב על זוגות אופניים, שבחיים האמיתיים הוא כנראה לא יצליח לממן לעצמו. בועז שחר בכתבת מבוא לסדרת מבחנים לאופני כביש למתחילים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בואו נגיד את האמת. אחד היתרונות הגדולים של בוחן אופניים הוא האפשרות להגשים חלומות ולרכוב על זוגות אופניים, שבחיים האמיתיים הוא כנראה לא יצליח לממן לעצמו. בועז שחר בכתבת מבוא לסדרת מבחנים לאופני כביש למתחילים

מאת:bikezone

Merida Road 901 אופני  
Merida Road 901. שלדת אלומיניום, מזלג קרבון, הילוכים של חברת Shimano
וחישוקים של Mavic הצרפתית. המחיר – 3,398 שקלים.

אני זוכר את עצמי בפעם הראשונה שעשיתי מנוי למגזין הבריטי היוקרתי והאיכותי Procycling, מזיל ריר על כתבות המבחן של כריס בורדמן ומרסל ווסט, כאשר בכל גיליון פורסמה כתבת מבחן לאופני חלומות בעשרות אלפי שקלים. אבל כמו שרוב הרוכבים בארץ ורוב הגולשים פה ב-Bikezone יודעים, לא כל רוכב קונה אופני חלומות. למען האמת רוב הרוכבים יתפשרו על חלומות הרבה יותר פשוטים וזולים, שיתאימו ליכולות הכלכליות שלהם וליכולות שלהם כרוכבים. גם מי שלא יכול לקנות את אופני החלומות המושלמים, זכאי לקרוא על אופניים שמתאימים לצרכים שלו כרוכב. כל זה הביא אותי כממונה על תחום הכביש באתר, לבחור בגישה קצת אחרת לכתבות הראשונות באתר.

Felt Z80
Spingo 7007 מאלומיניום, עם מערכות Shimano 105 ב-5,000 שקלים

המבחן הוא ל-5 זוגות אופני כביש למתחילים, אופניים שנמכרים לצרכן במחיר שנע סביב ה-4,000 שקל לזוג. מצד אחד מחיר זה אינו גבוה ביחס למחירים שהרוכבים הוותיקים יותר מוציאים על אופניים ועל חלקים (גלגלים, מערכות הילוכים וכד’). מצד שני, במציאות הכלכלית הנוכחית, זה סכום מכובד מאוד להוצאה על תרבות הפנאי ולכן דורש התייחסות רצינית ואמיתית מצד הצרכן ומצדנו.

חלק מזוגות האופניים שיפורסמו באתר סיימו את המבחן אצלנו זה עתה. במהלך השבוע נפרסם את הכתבה על ה-Trek 1.5 ובהמשך על ה-Fuji Newest 2.0. שאר זוגות המבחן נבחנים ברגע זה ויסוקרו במהלך השבועות הקרובים.


Spingo 7007 מאלומיניום, עם מערכות Shimano 105 ב-5,000 שקלים

אופני כביש למתחילים
המבחן הוא ל-5 זוגות אופני כביש למתחילים, אופניים שנמכרים לצרכן במחיר שנע סביב ה-4,000 שקל לזוג. מצד אחד מחיר זה אינו גבוה ביחס למחירים שהרוכבים הוותיקים יותר מוציאים על אופניים ועל חלקים (גלגלים, מערכות הילוכים וכד’). מצד שני, במציאות הכלכלית הנוכחית, זה סכום מכובד מאוד להוצאה על תרבות הפנאי ולכן דורש התייחסות רצינית ואמיתית מצד הצרכן ומצדנו.

חלק מזוגות האופניים שיפורסמו באתר סיימו את המבחן אצלנו זה עתה. במהלך השבוע נפרסם את הכתבה על ה-Trek 1.5 ובהמשך על ה-Fuji Newest 2.0. שאר זוגות המבחן נבחנים ברגע זה ויסוקרו במהלך השבועות הקרובים


אופני כביש רציניים מאלומיניום ב-4,500 שקלים. היצרן טוען למשקל של 9.3 ק"ג ויש גם דגם ב-3,500 שקלים בלבד.

קהל היעד
השלב הראשון בהכנת מבחן משווה לאופניים הוא הגדרת קהל היעד לאותו מבחן. הגדרה זו תחדד את הנקודות שיעלו להשוואה במהלך המבחן ולעיתים תשפיע גם על צורת הכתיבה שלו. קהל היעד של מבחן זה הוא רוכב שעושה את צעדיו הראשונים בכביש. זה יכול להיות רוכב שלא הכיר בכלל את תחום האופניים ובעקבות הקאמבק המתוקשר של ארמסטרונג החליט לנסות להוריד ק"ג עודפים ברכיבה. זה יכול להיות רוכב שבעקבות לחץ חברתי בסביבתו הקרובה החליט לנסות את עולם הכביש. זה יכול להיות גם רוכב שטח וותיק ומנוסה שהחליט לשפר את הכושר הגופני ברכיבות כביש באמצע שבוע ב"ראש ציפור" (מסלול רכיבה סלול ומעגלי בפארק הירקון סמוך לרחוב רוקח ברמת גן. ב.ש). המשותף לכל סוגי הרוכבים שמהווים את קהל היעד למבחן זה, הוא חוסר הניסיון ברכיבת כביש וכנראה גם הגבלת תקציב לפחות בשלבים הראשונים בתחום.


ב-3,900 שקלים, תקנו אופניים עם גיאומטריה זהה לאלו שעליהם רכבה קבוצת T-Mobile בטור דה פראנס. ה-TCR3 של Giant

מסלול הבית
יש מספר אפשרויות לבצע מבחן משווה של זוגות אופניים. האפשרות שנבחרה למבחן זה, היא האפשרות המועדפת עליי כקורא והמתאימה ביותר בעיני כבוחן. על מנת לבצע השוואה אמיתית בין זוגות אופניים מאותה קטגוריה, בחרתי במסלול מבחן יחיד עליו נבחנים כל זוגות האופניים. המסלול אמור להיות מגוון, כזה שיאפשר לבחון קשת רחבה מספיק של יכולות רכיבה ובעיקר לבדוק איכויות שונות של אופני המבחן. המטרה היא לבחור מסלול דומה למסלולים אותם ירכב הרוכש הפוטנציאלי, מסלול מוכר לאותו רוכש, מסלול אותו הקורא יוכל לתרגם מהכתוב בכתבה לזיכרון האישי שלו ושל רגליו מאותו מסלול.


פרט לעליות, סיבובים וירידות, במסלול טוב לפעמים יש גם חברים וירוק מסביב. תמונה: נדב רותם

מסלול המבחן שנבחר לאופני המתחילים מתחיל בביתי ברמת גן, עובר בצומת מסובים, ממשיך לכיוון יהוד ונתב"ג, מקיף את שוהם, עולה למחסום בבית אריה, חוזר לנתב"ג ומשם חזרה לרמת גן. במסלול מגוון רחב של תנאים, החל מקטעים מישוריים לבחינת מהירות במישור, מספר גבעות קצרות בעלות שיפוע יחסית חד לבדיקת יכולת הטיפוס בעמידה וכמובן העלייה לבית אריה. זו האחרונה מאפשרת לבחון את יכולת הטיפוס לאורך זמן ארוך יותר ובירידה חזרה את בדיקת השליטה תחת מהירות.


מאופני הכניסה נדרשת יכולת טיפוס גם אם לא השקענו בהם
הון השקול לרכב משפחתי משומש. צילום: נדב רותם

ראוי לפתוח בהסבר על צורת ההשוואה ואולי אפילו אזהרה לרוכב הוותיק והמנוסה. ההשוואה במבחן שלנו היא רק בין אופני המבחן שנבדקו מול התמורה המצופה ברמת המחיר שנבחרה. הציונים, אם כך, הם יחסיים לקטגוריית המחיר ולמה שמקובל בה. ההשוואה לוקחת בחשבון את רמת המחיר הנבחנת ולא ניתן להקיש ולהשוות מהמבחן הזה לגבי אופניים בקטגוריית מחיר אחרת.

במילים אחרות, ציון כללי 8 של אופני מתחילים, לא דומה בהרגשה ובביצועים לציון כללי 8 של אופניים ב-20,000 שקלים. אופניים אשר במבחן הספציפי הזה יזכו לתגובות מצוינות לגבי יכולת הטיפוס שלהם, הם עדיין אופני כניסה ולכן הם לא יכולים ולא אמורים להתחרות עם אופני טיפוס כמו ה-R3 של Cervelo.


ה-R3SL של Cervelo, שמככבים בהמון מבחנים, לא יופיעו במבחן הזה. אנחנו נתמקד באופניים
במחירים סביב ה-4,000 שקלים. רק בשביל להבין את עומק השריטה
ולהיכנס לפרופורציות, שלדת סיבי הפחמן של ה-R3 SL,
שוקלת כ-800 גרמים ועולה 20,850 שקלים…

יד שנייה: כן או לא?
אחת הטענות שניתן יהיה להעלות לגבי המבחן היא, שבלוח יד2 אפשר למצוא באותו מחיר אופניים ברמות גבוהות יותר. מטבע הדברים, זו טענה נכונה. עדיין, לא לכל רוכב שעושה את צעדיו הראשונים בתחום, מתאימה האופציה של אופני יד שנייה.

חלק מהרוכבים החדשים יחששו לקנות אופני יד שנייה בגלל שאין להם את הידע וההבנה לזהות האם מדובר במציאה או בעקיצה. חלק אחר יחשוש לקנות אופניים בפעם הראשונה מבלי לבצע מדידה אמיתית והתאמת מידת אופניים מדויקת. חלק נוסף יעדיף לרכוב תמיד זוג חדש בגלל האחריות אותה הוא מקבל מהיבואן בעת הרכישה והחלק האחרון יחליט לרכוש אופניים חדשים ולא יד שנייה בלי סיבה מאוד עמוקה, אלא סתם כי בא לו חדש.


הספשלייזד של בן. מתוך אתר יד2.
לכניסה לאתר 
Yad2

בהחלטה אם לקנות חדש או משומש אין נכון או לא נכון, יש רק מתאים או לא מתאים. ולכן מי שמתאים לו לקנות דרך לוחות היד שנייה מוזמן לעשות זאת ומי שיעדיף דווקא לקנות חדש עם "ריח של ניילונים" מוזמן אף הוא. בסופו של דבר מה שחשוב מבחינתנו זה בעיקר שעוד ועוד רוכבים יכנסו לתחום וירכשו את אופני הכביש הראשונים שלהם.

תכלס!
בשלב הזה ורגע לפני אתם מתעצבנים עלי בגלל המשחק המקדים הארוך כל כך למבחן, אפרט מה בחנו במבחן ומה הפרמטרים להשוואה, אשר בסופו של דבר יכריעו את המבחן ויקבעו מי המנצח בו.

נוחות– כמו שצוין בקהל היעד, האופניים מיועדים לרוכבים שעושים את הצעדים הראשונים שלהם בתחום ולא לרייסרים שרוצים לנצח בקטגוריית המאסטרס. רוכב מתחיל צריך להתרגל בהדרגה לתנוחת הכביש ולספרטניות של הרוכבים, שאוהבים לסבול. לכן אופני כניסה צריכים להיות נוחים, גם על חשבון יעילות ומהירות.

תמונה – מזלג. כיתוב: מזלגות העשויים מקרבון (סיבי פחמן), כמו זה שבתמונה של ה-Spingo 7007, מצטיינים בשיכוך מהמורות טוב יותר ממזלגות אלומיניום.

אבזור וחלקים – תחת קטגוריה זו נכנסים כל המערכות שמורכבים על האופניים: בלמים, ידיות ההילוכים, מעבירי ההילוכים וכמובן הגלגלים. מהירות – בקטגוריה זו נבחנו שני אלמנטים עיקריים: יכולת ההאצה ויכולת שימור המהירות לאורך זמן. יכולת טיפוס – כיצד האופניים מגיבים לעלייה? כיצד הם מגיבים ברגע שהרוכב עובר לרכיבה בעמידה?

אסתטיקה – בסופו של דבר למרות שמדובר באופניי כניסה ובאופניים בתקציב נמוך באופן יחסי, אין שום סיבה לקנות אופניים שלא עושים לך את זה מבחינת ה"לוק".

זהו, סיימנו. המבחן הראשון שיעלה עוד השבוע, הוא כתבת המבחן לאופני Trek 1.5.


באדיבות אתר bikezone



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג