"נבחרת אופני ההרים מחוייבת ביותר מ-100 אחוז לאולימפיאדת ריו"

המוסדות השקיעו, הרוכבים הגיעו להישג שיא, אבל מה בדיוק צריך לקרות כדי שישראל תיוצג לראשונה במשחקים האולימפיים בתחרות אופני ההרים? מאמן הנבחרת אביעד יזרעאל בראיון אישי לשוונג מסכם את העונה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
נבחרת אופני הרים
נבחרת אופני הרים

20 באוגוסט 2016, שעה 13.30, הפארק האולימפי של אופני ההרים בברזיל. הזינוק. האם רוכב ישראלי יהיה שם כדי לרשום היסטוריה בתולדות ענף אופני ההרים בישראל ולהשתתף במשחקים האולימפיים? עדיין מוקדם לענות, אבל יתכן שאנחנו הכי קרובים לכך אי פעם. עונת הרכיבה של 2014 הסתיימה לאחרונה כשנבחרת ישראל מדורגת במיקום השיא שלה אי פעם, מקום 19 בעולם, בתוך הקריטריון האולימפי לריו הקובע כי נבחרת שתתברג בתוך הטופ 23 העולמי בחודש מאי 2016 תשלח את הרוכב הבכיר שלה לארוז תיק לריו.

 האיש שלנו באמריקה. רותם ישי | צילום: סיטאר נוה

האיש שלנו באמריקה. רותם ישי | צילום: סיטאר נוה

נכון, יש כמה מדינות בחצי כדור הארץ הדרומי שהולכות לצבור ניקוד בתקופה הקרובה, לכשיתעוררו משנת החורף, בעת שהחצי הצפוני יירד מההרים. בהחלט ייתכן כי הנבחרת שלנו תידרדר קצת בדרוג, אבל היא תישאר בכל מקרה באזור הקריטריון ותיאבק עד הסוף על כך שהמדורג ראשון מבין שלושת הרוכבים הבכירים בכחול-לבן יצטרף אל השייטים, הג'ודאים, המתעמלים, השחיינים, האתלטים ושאר הספורטאים הצפויים להרכיב את משלחת ישראל לריו.

מייד אין יזרעאל
המשימה היוקרתית הופקדה בידי בחור בן 25 מהוד השרון, אביעד יזרעאל, פעמיים אלוף ישראל בדאונהיל בעבר, שסייע בעת שירותו הצבאי ללוחמי יחידות מובחרות פצועים לחזור לכשירות על ידי רכיבת אופניים, וסיים לימודים עם תעודת מאמן בכיר בשווייץ אצל ההתאחדות העולמית לאופניים UCI. הוועד האולימפי, היחידה לספורט הישגי, משרד הספורט וההתאחדות הישראלית הלכו על פרויקט ריו ברצינות לאחר שגילו כי יש במקומותינו רוכבים רציניים ששווים תמיכה. אלה זכו לקבל מעטפת מקצועית וכלכלית, שבלעדיה לא היינו כיום בטופ 20 העולמי.

אז נהיה שם, אביעד?
"הייתי רוצה להגיד לך ש-100 אחוז כן. לשם אנחנו מכוונים. אין אופציה אחרת. אנחנו מחוייבים ביותר מ-100 אחוז".

הכידון בידיים שלו. יזרעאל || צילום: סיטאר נוה

הכידון בידיים שלו. יזרעאל || צילום: סיטאר נוה

כמו כל ענף המתדפק על דלתות הכניסה לאולימפיאדה בראשונה, ישנה שאיפה כי ההצלחה תוביל להכרה ציבורית, מוסדית ותקשורתית, להגדלת מספר העוסקים בענף, בעיקר בקרב הנוער, וכמובן להגדלת התקציב, אם על ידי ספונסרים ואם על ידי הטוטו ומשרד הספורט. יזרעאל: "העפלה לאולימפיאדה תזכה את ההתאחדות הישראלית במענק פיננסי שיעזור להרים את הענף. זה אמנם כבר לא הצד שלי, אבל הכרה תקשורתית ואזרחית תוביל לצמיחת הענף גם במישור העממי ותיתן לצעירים מטרה אפשרית באופק".

עוד כתבות בנושא
אליפות ישראל באופני הרים
אליפות ישראל במרתון אופני הרים
שלומי חיימי אלוף ישראל באופני הרים

ביחד ניפול, ביחד נקום
אחד המכשולים בקריטריון האולימפי הוא בכך שמדובר בקריטריון קבוצתי. הלוא אם יש כישרון אחד בולט שמתברג בתוך הצמרת העולמית, כפי שקרה לנו בעבר בענפים אחרים (בדמינטון, קיאקים ועוד), הרי שסיכוייו להגיע לאולימפיאדה הם טובים והוא תלוי בעצמו. באופני הרים, הקריטריון הוא קבוצתי, מיקום הנבחרת מחושב על פי תוצאות כל השלושה הראשונים בכל מדינה, ורק הראשון יזכה בכרטיס האולימפי.

יזרעאל מסביר את הרעיון שמאחורי הקריטריון: "זו הבעיה. יכול להיות לך רוכב מהטובים בעולם, אבל אם לא יהיו מאחוריו שני רוכבים טובים, הוא יישאר בבית. המטרה של ההתאחדות העולמית, כך הבנתי, היא לפתח את הענף בכל מדינה וזאת על ידי קיום הרבה תחרויות ושיהיו בהן הרבה משתתפים ככל האפשר. למעשה צריך ארבעה רוכבים כי יש גם רוכב אחד מחליף. הרעיון הוא שיהיו הרבה רוכבים בכל התאחדות לאומית ואז ניתן יהיה לבוא אל הגורמים המתקצבים בכל מדינה ולקבל תקציבים גדולים יותר".

הצלע השלישית, גיא ניב || צילום: אביעד יזרעאל

הצלע השלישית, גיא ניב | צילום: אביעד יזרעאל

מאז חודש מאי השנה התחילה ההתאחדות העולמית לספור נקודות ולספור לאחור לקראת ריו, ואחד האתגרים הוא בקבלת החלטה לאילו תחרויות לנסוע ועל אילו תחרויות ניתן לוותר. התקציב בישראל מוגבל, בכל זאת, וגם האנרגיה של הרוכבים. אביעד: "הגענו השנה לאן שהגענו כי הוצאנו לפועל תכנית אסטרטגית של איסוף נקודות בתחרויות עם פוטנציאל ניקוד גבוה. המשחק פה הוא לדעת לאן להגיע, ולהגיע טוב. חשוב להתמקד ב-25 תחרויות בשנה כדי שלא לשרוף את הרוכבים. גם UCI מגביל את מספר התחרויות. צריך להיות חכמים מצד אחד, סבלניים מצד שני, ולבוא חזקים לכל תחרות. אסור להגיע לתחרות ולשחק בכאילו".

אתה אורז לבד
מי שבטוח לא שיחק בכאילו השנה הוא שלומי חיימי בן ה-25 מעין השופט, שהביא את מירב הנקודות עד כה. אחריו בדרוג, רותם ישי בן ה-29, המתגורר בקולורדו, ארצות הברית, מתמקד בעיקר בסבב האמריקאי, פרט לגיחות אל תחרויות בארץ ובאירופה. השלישי הוא גיא ניב, חייל בן 20 ממשגב, שהביא לא מעט נקודות. יש בקאדר של יזרעאל חיילים נוספים אותם הוא מטפח, אבל כרגע סוגר ניב את הטופ 3 בארץ. הדו קרב האמיתי יתחולל בין חיימי לבין ישי, אבל שניהם צריכים לתרום למאמץ הקבוצתי כדי שאחד מהם יטוס והשני יצפה בתחרות דרך הטלויזיה. התחרויות המקומיות יתחילו בינואר הקרוב, והשיא של השנה הבאה יהיה במשחקי אירופה האולימפיים הראשונים, באקו 2015, וכבר שם יש מקום רק לרוכב אחד מהנבחרת. יזרעאל נשמע נחוש ואופטימי לגבי ריו, אבל מקפיד גם להתבטא בזהירות: "רמת הרוכבים שלנו עולה, אבל יש עוד דרך ארוכה לפנינו והמון המון מה לעשות".

גילי לוסטיג, מנכ"ל הועד האולימפי, מסביר כיצד נולד הרעיון לתמוך בפרויקט: "אחרי לונדון 2012 ישבנו, ניתחנו ודיברנו על כך שאפשר לעשות היסטוריה ולשלוח רוכב הרים לריו. הנושא מאוד מורכב מפני שמדובר בנבחרת ונדרשה תכנית אסטרטגית מצד ההתאחדות. הם הקימו צוות מקצועי, שתענוג לעבוד איתו. תחרות בין שני ספורטאים על כרטיס אחד היא תמיד טובה, אבל זה לא פשוט כשמתוך קבוצה יעפיל, אולי, רק רוכב אחד, והקבוצה צריכה להתחרות גם למענו. עכשו הם בהחלט בכוון הנכון והמטרה בהישג יד".

צילום שער: EGO-PROMO arrmin M. Kustenbruck – צילום שלומי חיימי


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג