שיאים, משברים, קאמבק ופרישה: סיכום שנת 2017 בספורט

השנה החולפת בספורט סיפקה המון כותרות שקשורות לריצה, שחייה, רכיבה וטריאתלון. עשינו בשבילכם סדר, שנה אזרחית טובה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
סיכום שנה 2017
סיכום שנה 2017

ההופעות האחרונות של יוסאין בולט ומו פראח על מסלול האתלטיקה? חילופי הדורות בשחייה העולמית? הניצחונות הגדולים לצד התדהמה שסיפק לנו כריס פרום? ואולי בכלל הנחישות של אבישג טורק שהצליחה לצלוח את הלמאנש? גם 2017 היתה שנה עמוסה, מרתקת וצבעונית, ורק אתם תחליטו מה היה אירוע השיא שלכם באחד מארבעת הענפים שאותם אנחנו מסקרים בשוונג: ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים וטריאתלון.

סיכום שנת 2017

קופצים משנה מטורפת לעוד אחת? | צילום: pixabay

כדי לחגוג את סיום השנה האזרחית ולעשות קצת סדר, הכנו לכם סיכום של אירועי השיא בענפים האלה ב-2017, קצת כדי להיזכר וקצת כדי להתכונן לעוד שנה מטורפת.

ריצה

המרתון הופך משנה לשנה ליותר פופולארי בקרב רצי המרחקים הטובים בעולם, ובהתאם הוא מספק יותר כותרות. על רוב הכותרות היה אחראי השנה רץ המרתון הטוב בעולם, אליוד קיפצ'וגה. זה התחיל ממש בתחילת השנה האזרחית עם ההצהרות של הספונסרים שלו נייקי על הניסיון לרדת שעתיים בריצה למרחק של מרתון (אך לא במרתון רשמי) על מסלול הפורמולה 1 במונזה שבאיטליה.

בתחילת חודש מאי מיליוני אנשים צפו באירוע שלא היה כדוגמתו. אליוד קיפצ'וגה, יחד עם עוד שני רצים מהצמרת העולמית ועשרות רצים שהגיעו לשמש כמכתיבי קצב, רץ נגד השעון במטרה לרוץ 42.2 ק"מ בפחות משעתיים. בסופו של דבר הוא עשה את זה ב-2:00:25 שעות, הוא עדיין היה מהיר משמעותית מהשיא העולמי הרשמי (2:02:57 שע') אבל התוצאה במונזה לא הוכרה מן הסתם כשיא עולם.

בספטמבר קיפצ'וגה ניצח בפעם השנייה בקריירה במרתון ברלין, וגם קבע שם את תוצאת השנה של 2017, 2:03:32 שע'. הוא הקדים ב-14 שניות את גויה אדולה האתיופי, שחתום על ריצת הבכורה המהירה ביותר בהיסטוריה במרתון.

מארי קייטאני הקנייתית קבעה באפריל שיא עולם חדש לנשים במרתון לונדון. קייטאני נתנה את ריצת חייה בדרך לתוצאה של 2:17:01 שע'. מדובר בשיא עולם לנשים במסגרת מרתון לנשים בלבד, שכן פולה רדקליף הבריטית קבעה בעבר תוצאה טובה יותר כשהתחרתה נגד גברים. קייטאני שברה על הדרך גם את שיאי העולם ב-25 ו-30 קילומטרים.

עוד שיאנית עולם מצטיינת היתה ג'וסלין ג'פקוסגיי הקנייתית, שבאוקטובר שברה בולנסיה בפעם השנייה את שיא העולם בחצי מרתון לנשים וקבעה 1:04:51 שעה. חצי שנה לפני כן היא שברה את השיא בפעם הראשונה בפראג, ועל הדרך שברה שלושה שיאי עולם נוספים ב-10 ק"מ כביש (לנשים בלבד – 30:05 דק'), 15 ו-20 ק"מ.

בגזרה הישראלית, הרץ הישראלי איתן חרמון שבר באפריל את שיא העולם במרתון לקטועי רגל כשקבע במרתון וינה תוצאה מדהימה – 2:56:53 שע'. לונה צ'מטאי סלפטר שברה בפברואר את השיא הישראלי בחצי מרתון עם תוצאה של 1:12:48 שעה בברצלונה.

על המסלול, אליפות העולם באתלטיקה שהתקיימה באוגוסט בלונדון היתה הופעת הפרידה של גדול האתלטים בכל הזמנים יוסאין בולט. הפעם הוא לא הצליח לנצח בגמר ה-100 מטרים וסיים שלישי כשהמנצח היה ג'סטין גטלין. הג'מייקני לא השתתף ב-200 ונפסל יחד עם חבריו לנבחרת השליחים בגמר 4 פעמים 100. יש שיגידו שההופעה האחרונה של בולט באליפות העולם הוכיחה שהוא יכול להיות גם אנושי לפעמים. זו היתה גם ההופעה האחרונה של מו פראח על המסלול. לפני שעבר להתמקד במרוצי כביש, הבריטי זכה בפעם השלישית ברציפות בתואר אלוף העולם ב-10,000 מטר וסיים שני בחצי המרחק.

ולקינוח עוד קצת מרתון, בדצמבר הופך סונדרה מואן הנורבגי לרץ הראשון שלא נולד באפריקה שמצליח לרדת מזמן של 2:06 שעות במרתון. מואן ניצח במרתון פוקוהוקה ביפן בזמן של 2:05:48 שעות.

שחייה 

אליפות העולם שהתקיימה ביולי היתה הראשונה בעידן שאחרי מייקל פלפס, שמצד אחד כמובן שהיה חסר אבל מצד שני אפשר לכוכבים האמריקאים האחרים ליהנות מאור הזרקורים. למען האמת, לאמריקאים כבר יש כוכב חדש בסדר גודל ענק שקוראים לו קיילב דרסל. הספרינטר המדהים הזה זכה ב-7 מדליות זהב באליפות שהתקיימה בבודפשט, כולל שתי מדליות במשחי שליחים לגברים ולנשים. הכוכבת של האליפות היתה שחיינית החזה האמריקאית לילי קינג, שזכתה בארבע מדליות זהב (שתיים במשחים אישיים) כשבכל המשחים שבהם ניצחה נקבעו שיאי עולם.

באליפות בבודפשט עלה יונתן קופלב לגמר משחה 50 גב וסיים במקום השמיני. יעקב טומרקין עלה לשני חצאי גמר ואנדראה מורז עלתה לחצי גמר 100 חופשי. שחר רסמן רשם את ההישג הטוב ביותר של השחייה הישראלית במים פתוחים באליפות העולם, כשסיים במקום ה-16 למרחק של 10 קילומטרים.

בתחילת אוגוסט אבישג טורק עשתה היסטוריה והפכה לשחיינית הישראלית הראשונה (והשנייה בסך הכל אחרי פרופ' איתן פרידמן) שהצליחה לצלוח את תעלת למאנש. טורק עושה את זה בזמן של 13 שעות ו-32 דקות.

בדצמבר חזרו השחיינים הישראלים לזירה הבינלאומית באליפות אירופה בבריכות קצרות. יעקב טומרקין היה קרוב למדליה אבל סיים פעם אחת במקום הרביעי ופעמיים במקום החמישי. הרוסים כיכבו באליפות הזאת והביאו שם חדש לצמרת השחייה העולמית – קלימנט קולסניקוב בן ה-17 ששבועיים לאחר אותה אליפות כבר שבר שיא עולם לבוגרים ב-100 גב בבריכות קצרות.

אופניים

זה משהו שלא ציפו לו כאן, אבל ישראל תפסה כותרות באתרי האופניים הבינלאומיים ואתרי הספורט בכלל, כשבחודש מאי נודע שהג'ירו ד'איטליה יוזנק ב-2018 בירושלים. כמה חודשים לאחר מכן כבר התקיימה מסיבת עיתונאים חגיגית בירושלים בה הכריזו על שלושת קטעי הפתיחה של הג'ירו, לראשונה מחוץ לאירופה וכאן בישראל: הקטע הראשון בירושלים, השני בין חיפה לתל אביב והשלישי בין באר שבע לאילת.

בגרסת 2017 של הג'ירו רשם הרוכב ההולנדי טוםפ דומולאן ניצחון גדול עם קאמבק מרשים בסיום הטור האיטלקי. מי שהתחיל לספק את הכותרות מהקיץ ועד לסוף השנה היה כריס פרום. הוא ניצח בטור דה פראנס ועשה את זה בפעם השלישית ברציפות והרביעית בסך הכל. לאחר מכן הוא ניצח בוואלטה בספרד וזה היה הניצחון הראשון שלו בגרנד טור הספרדי.

בדצמבר נודע שפרום נכשל בבדיקת חומרים אסורים שנערכה לו באחד הקטעים האחרונים של הוואלטה, ידיעה שזעזעה את עולם האופניים ומהר מאוד כבר התחילו לעשות את ההשוואות בין פרום לבין לאנס ארמסטרונג. בגופו של פרום נמצאה כמות חריגה של תרופה נגד אסטמה שבה הוא משתמש באישור, עונשו עדיין לא נקבע ועם זאת קשה להאמין שהוא יוכל להתחרות בג'ירו, אליו התכוון להגיע ב-2018.

פטר סגאן הסלובקי ניצח באליפות העולם באופני כביש ועשה את זה בפעם השלישית ברציפות. הקבוצה הישראלית סייקלינג אקדמי המשיכה לגדול ולהתפתח במרוצים מסביב לעולם, ואם לא יהיו הפתעות היא תתחרה לראשונה בגרנד טור, בג'ירו ד'איטליה 2018.

טריאתלון 

ב-2017 ראינו פחות את הטריאתלטים שכיכבו במשחקים האולימפיים שנה לפני כן. גוון יורגנסן נכנסה להריון ולא בטוח שתחזור לטריאתלון, האלוף האולימפי אליסטר בראונלי התמקד במרחקים יותר גדולים (חצי איש ברזל) ומי שזכה בסבב אליפות העולם בטריאתלון בפעם השנייה ברציפות היה מריו מולה הספרדי. אצל הנשים עשתה זאת פלורה דאפי מברמודה, גם היא בפעם השנייה ברציפות.

תחרות הגמר של סבב אליפות העולם התקיימה ברוטרדאם, ושחר שגיב התחרה שם באליפות העולם עד גיל 23 ורשם הישג חסר תקדים לטריאתלון הישראלי כשסיים במקום הרביעי במרחק של 12 שניות מהפודיום. חוץ מזה הוא סיים השנה במקום התשיעי באליפות אירופה באוסטריה ובמקום העשירי בתחרות הסבב העולמי בגולד קואסט, אוסטרליה.

רון דרמון, הטריאתלט הישראלי הראשון והיחיד עד כה במשחקים האולימפיים, הודיע בדצמבר על פרישה אחרי שלא הצליח להתאושש מתאונת אימונים במהלכה נדרס על ידי רוכב אופניים חשמליים.

באליפות העולם למרחק איש ברזל בהוואי ניצח בפעם הרביעית ברציפות טריאתלט גרמני, אבל הפעם זה היה פטריק לאנגה שגם קובע שיא מסלול מדהים בקונה עם 8:01:40 שע' והקדים את ליונל סאנדרס הקנדי. דניאלה ריף השוויצרית זכתה בפעם השלישית ברציפות בתואר לנשים.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג