סיכום קטע 19 בג'ירו ד'איטליה: כריס פרום כובש את הג'ירו

כריס פרום בהתקפת יחיד מונומנטלית של 80 ק"מ מנצח בראש הג'אפראו וחוטף את חולצת ההובלה הוורודה לעצמו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לערוץ הג'ירו ד'איטליה בשוונג

1. כל הפרשנים (כולל כותב שורות אלו) אמרו שהוא מחוסל כבר שלוש פעמים בג'ירו הזה. כריס פרום שתק, המשיך להאמין, ובסוף ענה לכולם: "בתיאבון" כשנתן לכולנו ערימה של כובעים לאכול. שאפו!

2. בכל ימי השפל שלו בג'ירו, המשיך פרום לדבר על "השבוע השלישי". המשיך להאמין ולהטיף ש"כבר ראינו דברים מדהימים קורים בשבוע השלישי בג'ירו" – עם הפנייה לניצחון של וינצ'נזו ניבאלי לפני שנתיים.

3. כדי להסביר את רמת הביטול בה התייחסה תקשורת האופניים לפרום בשלבים הראשונים, תארו את התמונה הבאה – רק שבעה עיתונאים הגיעו למסיבת העיתונאים שלו ביום המנוחה השני לפני כשבוע וחצי. בזמן שעל סיימון ייטס התנפלה כל עיתונות האופניים העולמית, האיטלקית, והעיתונות הבריטית הכללית, פרום לא הצליח אפילו להשלים מניין עיתונאים. היום הוא ודאי חושב בלבו – How do you like me now?

4. הקנייתי-בריטי, שכבר ניצח 4 פעמים בטור דה פראנס ופעם אחת בוואלטה הספרדית, נתן היום תצוגת רכיבה על אופניים שכמותה לא נראתה 20 שנה מאז ההתקפה של מרקו פנטאני ז"ל בגשם השוטף בשלב 15 של הטור דה פראנס של 1998 ל-לה דז-אלפ. הופעה שכמותה נראית פעם בדור.

6. שלב 19 מלכתחילה נועד להיות השלב הבן זונה של הג'ירו. עם יותר מ-5,200 מ' אנכיים של טיפוס, מתוכם כ-25 ק"מ בזוויות נוראיות (על הקול דלה פינסטרה, ובעלייה האחרונה של בארדונקיה).

7. ה-100 ק"מ הראשונים היו מהירים. עם התקפות וניסיונות להכניס רוכבי קבוצות מובילים לחבורות בריחה. קבוצת מיצ'לטון-סקוט, של המוביל בדירוג סיימון ייטס, עבדה קשה כדי לבטל את ניסיונות הבריחה. אבל המהירות גבתה מחיר מייטס העייף.

8. המרוץ כולו התפוצץ על הקול דלה פינסטרה. קודם כל צריך להבין את העלייה הזאת. היא אורכת כ-16 ק"מ בזווית ממוצעת מטורפת של כ-9.2% (לשם השוואה, העלייה המפורסמת ביותר בטור דה פראנס – האלפ ד'ואז – יחסית לפינסטרה, היא גבעת טיולים שאורכת רק כ-13 ק"מ בזווית ממוצעת של 8.1%).

9. אבל האורך והשיפוע הם רק העוגה והקצפת של הפינסטרה. הדובדבן הוא ה-8 ק"מ האחרונים של העלייה, שכולם על דרך שטח-עפר. עם בורות, אבנים, "אפיקי נחל" קטנים של זרמי מי שלגים מופשרים שחוצים אותה, ועוד. את כל אלו חוצה הג'ירו על אופני הכביש. תזכורת לימי העבר המפוארים של חלוצי הרכיבה בהרים הגבוהים.

10. בתחילת הפינסטרה, כ-85 ק"מ לסיום, התחילה קבוצת סקיי ללחוץ. בחלוף כ-4 ק"מ לתוך העלייה החל המוביל בדירוג הכללי, סיימון ייטס להתפרק. אבל לא בקטן… להתרסק לחלוטין. די במהרה ניכר היה שהג'ירו של ייטס, אחרי 18 שלבים נהדרים, נגמר באסון. הפערים לייטס השבור האריכו לעשרות דקות אחרי המובילים. הוא סיים את השלב בפיגור של כ-39 דקות, וירד למקום ה-18 בדירוג הכללי, מעל 35 דק' אחרי פרום.

11. בהמשך, פרום תקף לבד. הוא תקף במקטע דרך העפר לבדו. טום דומולאן, עכשיו כבר כלובש "החולצה הוורודה הוירטואלית" (המוביל בדירוג על הכביש) רדף בראש דבוקה מצטמקת, שהצטמצמה ל-4 רוכבים. דומולאן חצה את ראש הפינסטרה כ-42 שניות אחרי פרום. זה אמור היה להספיק לדומולאן להחזיק בחולצה עד סוף השלב.

רדף בראש דבוקה מצטמקת. טום דומולאן

12. היתרון של דומולאן על פרום בכניסה לשלב 19 היה 2:54 דק'. כאשר נותרו כ-74 ק"מ לסיום דומולאן עדיין היה "חולצה וורודה וירטואלית" ביתרון של כ-2:10 דק' על פרום, ובנוסף, יחד עם דומולאן היו 3 רוכבים (הרביעי, סבסטיאן רייכנבך, הצטרף במהרה אחר כך). איך יצליח פרום לבדו להוציא מעל 2 דקות מדומולאן, שמלווה בעוד 4 רוכבים שמושכים?

13. אז זהו – שהוא הצליח. המדהים הוא, שכמעט כל הזמן שהוציא פרום מדומולאן וחבריו, היה בירידות ובמישור – מקומות בהם היתרון של דבוקה על רוכב בודד אמור להיות גדול. פרום לא הגדיל את יתרונו על דומולאן בעלייה האחרונה אפילו בשנייה. להיפך. בעלייה האחרונה היתרון מעט הצטמצם.

14. את כל העבודה עשה פרום ב-67 הק"מ שבין חציית הפינסטרה, לבין תחילת העלייה האחרונה לראש ה-ג'אפראו. פרום שמר על עצמו. הוא אכל, שתה מים ומשקאות אנרגיה, וגמע ג'לים כל הדרך. הוא אפילו "התרחץ" שלוש פעמים כששפך על כל גופו וראשו בקבוקי מים שלמים. כמעט כל 5 ק"מ חיכה לפרום איש צוות סקיי על הכביש עם בקבוק, ג'ל או מזון אחר. דומולאן מצדו, נאלץ לרדוף כמעט לבד, והלך והותש. משטר התזונה שלו נראה חובבני לעומת זה של פרום.

15. שני הרוכבים הלטינו-אמריקאים מקבוצות מוביסטאר ואסטנה – ריצ'ארד קאראפאז ואנחל לופז מורנו – שהיו בחבורת המרדף עם דומולאן, לא תרמו כלום למרדף. אפילו לא מטר אחד של הובלה. הם שמרו הכל לעלייה האחרונה ולקרב ביניהם על ההובלה בדירוג הרוכב הצעיר (שעמד על יתרון של 1:05 לטובת לופז- מורנו בתחילת השלב).

16. רק רייכנבך וטיבו פינו מקבוצת גרופאמה FDJ, עזרו מעט לדומולאן במרדף, כאשר האינטרס המיידי שלהם היה להוציא מספיק זמן כדי שפינו יעפיל למקום השלישי על פודיום הדירוג הכללי וידלג מעל דומינקו פוצוביבו (שנשר חבורה אחת אחורה).

17. בסוף, הפער שיצר פרום ב-67 הק"מ בין פסגת הפינסטרה לתחילת העלייה האחרונה, עמד על כ-2:40 דק' (יחד עם 42 השניות שהיו לו בראש הפינסטרה, הוא נכנס לעלייה האחרונה ביתרון של כ-3:22 דק'). מספיק כדי לקלף את החולצה הוורודה הוירטואלית גם מכתפיו של דומולאן. כך, החליף הג'ירו 3 מובילים במהלך יום אחד על הכביש, שני שלבים לפני הסיום ברומא.

18. בסיום השלב, עומד פרום ביתרון של 40 שניות על דומולאן בדירוג הכללי (כולל בונוס זמן של 10 שניות לפרום על חציית הקו ראשון). טיבו פינו שלישי, כשאנחל לופז מורנו 40 שנ' אחריו, וריצ'ארד קאראפז במקום החמישי בפיגור של 47 שניות נוספות מלופז-מורנו.

19. בסיום נשאל פרום: ""כריס, הרכיבה הכי גדולה בקריירה שלך?" והשיב: "זה בהחלט הרגיש ככה. כן. אני לא חושב שאי פעם תקפתי 80 ק"מ מהסוף ככה לבד, ורכבתי עד הסיום, אבל הקבוצה עשתה עבודה נהדרת להכין את זה בשבילי. נדרש משהו מיוחד מאד כדי לנסות, וקודם כל להיפטר מסיימון ייטס, ואז להתרחק מדומולאן ופוצוביבו. כדי לעבור ממקום רביעי לראשון לא הייתי מצליח לעשות זאת בעלייה האחרונה לבדה, אז הייתי חייב לנסות מרחוק, והקול דלה פינסטרה היה המקום המושלם – דרכי עפר שקצת מזכירות לי את הרכיבה על הדרכים באפריקה. זה פשוט הרגיש טוב. אמרתי שזה עכשיו או לעולם לא, ואני חייב לנסות. ברור שיש שלב קשה מאד מחר, אבל הרגליים מרגישות טוב ואני מרגיש יותר ויותר טוב ככל שהמרוץ מתקדם. היום נתתי הכל, אבל גם ניסיתי להישאר במגבלות שלי. אני מקווה שנוכל לסגור עניין מחר."

20. מנהל קבוצת סקיי, דייב בריילספורד אמר: "אני גאה מאד. אנחנו באמצע הדרך בבלוק הזה של יומיים, שיכריע את המרוץ. לא היה לנו מה להפסיד. היינו במקום הרביעי בדירוג, בפיגור גדול. לפעמים פשוט צריך להתחרות על הכביש. כל היום אתמול ניתחנו את השלב, עם צוות התזונה, צוות האימון, ועם הדירקטורים הספורטיביים, חתכנו את המרוץ למקטעים, והחלטנו איך להשיל את ייטס בסרפנטינות של הפינסטרה. אי אפשר לדעת אם זה יצליח, אבל צריך לנסות, אחרת לעולם לא תדע. הכושר של פרום השתפר אחרי ההתרסקות בירושלים שעיכבה אותו. התכנית תמיד היתה להגיע לרגע הזה במרוץ, בבלוק הזה של שני השלבים, והחלטנו להמר על כל הקופה ולראות מה יקרה. התכנית יכולה להיות מצוינת, אבל צריך את האדם עצמו ואת היכולת המנטלית שלו כדי לבצע."

21. שלב 20 מחר, עם 4 עליות ו-4200 מ' טיפוס. הסיום הצ'רביניה, למרגלות המטרהורן. חושבים שזה נגמר? בג'ירו הנוכחי, לא הייתי מהמר על זה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36