ערכים וספורט: על הקשר בין ערכים ופעילות גופנית

ד"ר איתי זיו ונעמי וינשטוק בכתבה מיוחדת על חשיבות הקניית ערכים והקשר שלהם לפעילות ספורטיבית וטיפול במקרי האלימות והפשע בקרב בני נוער וילדים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ריצה שליחים

ערכים הם אמות מידה אידאליים המבוססים על השקפות עולם ביחס לשאלות של צדק, מוסר, אמת, אסתטיקה וסוגיות נוספות. הערכים קובעים מה נכון וראוי בחברה מסוימת. והם עשויים להשתנות מחברה לחברה. הם מהווים עבורנו קנה מידה מה נכון לעשות ומה לא. כמו כן, ערכים הם למעשה תפיסות, השקפות, אמונות ועקרונות של אדם בכל תחומי חייו. ברם, ערכים אמורים לסייע לאדם במהלך מעגלי חייו, בבחירות ובהחלטות.

רצים במרתון

העיסוק בספורט מאפשר חשיפה לערכים ורתימתם להתמודדויות בחיים

במסגרות שונות מושם דגש רב על הקניית ערכים, למשל, ביחידות מובחרות בצה"ל, קבוצות ספורט, מסגרות של אימון גופני לקהל הרחב ועוד. בנקודה זו נציין שמבחינת הקניית ערכים לספורט יש פוטנציאל חינוכי רב שמקורו ברצון ובתשוקה של ילדים ובני הנוער לעסוק בו. אמנם מספר המשתתפים בפעילויות הספורט השונות הולך וגדל (אגב, ישנן אגודות שמשקיעות לא מעט ממון ואנרגיות בהקניית ערכים בקבוצות הספורט במועדון ומרוויחות מכך באופן משמעותי בהמשך הדרך).

הקניית ערכים חשובה עד מאוד באוכלוסיות חלשות, שכבות סוציו-אקונומיות נמוכות כמו עבריינים, נוער הסובל מהפרעות התנהגות שונות ובעלי הפרעות של קשב וריכוז ברמות שונות. ניתן למצוא מחקרים רבים בנושא שמוכיחים את תרומת העיסוק בפעילות גופנית ואף בספורט תחרותי וההצלחה בטיפול במקרים לא פשוטים של אלימות, בעיות התנהגות קשות, וכדומה.

העיסוק בספורט מאפשר חשיפה לערכים, הטמעה שלהם ורתימתם להתמודדויות בחיים. רכישה והטמעה של ערכים במגרש הספורטיבי מאפשרות לנו לבטא אותם במגרשים אחרים בחיינו כמו תקשורת בין-אישית, לימודים, עבודה, מערכות יחסים, חברה וכדומה וליצור עבורנו תוצאות משופרות בתחומים שנבחר.

איך מקנים בכלל ערכים בספורט?
1. אהבה ורצון של העוסקים בפעילות הגופנית ו/או השחקנים והספורטאים בתחום בו הם מתאמנים,יוצרים מוטיבציה להתמיד בפעילות הגופנית.
2. על המאמן לשמש דמות מרכזית וחשובה עבור אותם מתאמנים או ספורטאים מקצועיים אותם הוא מאמן על בסיס קבוע. אילולא כן קשה להנחיל ולהטמיע ערכים שונים. לדוגמה, מורה לחינוך גופני בבית ספר יסודי לכיתות ג' ו-ד' שמגיע כמעט על בסיס קבוע באיחור לשיעור, נועל סנדלים מפעם לפעם בשיעור מעשי והוא עצמו לא משדר דוגמה אישית מבחינת העיסוק בתחום. אותו מורה גם סובל מעודף משקל ממשי ועוד. או אז יחול קושי להקנות ערכים טובים אצל אותם ילדים מבחינת דוגמה אישית, הגעה בזמן למפגשים שנקבעו מראש, תלבושת הולמת ומוטיבציה לעיסוק קבוע בספורט.
3. תרגום פעולות ומחוות על המגרש, לערכים. למשל: לקיחת אחריות, עזרה ותמיכה בשחקן, מנהיגות וכדומה.
4. יש לבנות מסגרות הכשרה ייחודיות להקניית ערכים. זאת עושים עם אנשי מקצוע רציניים בתחום שלהם הכישורים המתאימים לכך. ניתן לבנות תוכנית מסודרת הכוללת את הערכים עליהם יושם דגש. לדוגמה – עזרה לזולת, ביצוע מעשה אחד טוב לפחות פעם בשבוע, הגעה בזמן במשך מספר ימים ברציפות לכל פגישה או בית הספר ועוד. או אז, בהדרגתיות ניתן לבנות ולהפנים ערכים מסוגים שונים.
5. חשוב שיהיה מעקב על בסיס קבוע על התוצאות. זאת ניתן לעשות דרך דפי משוב שונים, שיחות אישיות, משימות כאלה ואחרות ועוד.
6. שילוב של פעולות הסברה חינוכיות והסברתיות על בסיס קבוע.
7. זיהוי ערכים משמעותיים לקידומו של הספורטאי על המגרש, ומכאן לתחומים אחרים בחייו.
8. להמשיג לספורטאי את הצלחותיו ואי-הצלחותיו דרך החלון הערכי.

רצים במרוץ שליחים

אדיבות וקבלת כל אחד כאדם, ללא גילויי גזענות, התנשאות וכדומה

תוצאות אפשריות של יישום תוכנית לערכים בקרב ילדים, מתבגרים ומבוגרים:
הפחתת רמת האלימות במגרשים בעת פעילויות ספורט שונות.
הפחתה במספר המקרים החמורים של אלימות, הן מילולית והן פיזית.
אדיבות וקבלת כל אחד כאדם, ללא גילויי גזענות, התנשאות וכדומה.
שיפור הביטחון העצמי והמודעות האישית
התייחסות איכותית יותר לחברה/סביבה, על בסיס הכלים הערכיים שנרכשו בפעילות הספורטיבית.
יצירת מיזמים ופעילויות שאינם בשיגרת הספורטאי
זיהוי איכויות ומיומנויות נוספות, שלא באות לידי ביטוי בשגרה

דוגמאות מהשטח להקניית ערכים:
1. קבוצת כדורסל מכבי תל אביב מגיעה מדי שנה לבקר בבתי חולים במחלקות של ילדים חשוכי מרפא (לרבות חולי סרטן).
2. מירוצים שונים הנערכים לזכרם של אנשים יקרים שנהרגו בפעולות איבה, או בתאונות שונות.
3. ארועי התרמה שונים שמטרתם קודש לביצוע ניתוח זה או אחר לילדים או מבוגרים שידם אינה משגת הסכום הנדרש לביצוע הטיפול הרפואי.
4. הגשמת חלום של ילד חולה במחלה קשה והפגשתו עם כוכב זה או אחר וכדומה.
5. נער בן 15, בן למשפחה עבריינית מוכרת, שבמקום להגיע כמו רבים מבני משפחתו לעולם הפשע, עוסק בפעילות גופנית באופן מקצועי ונעשה שם דבר בתחום התרגילים כנגד משקל גוף ומהווה דוגמה אישית יוצאת דופן לכל הילדים בבית ספרו, הוא מושא להערצה ברשת האינטרנט ונראה על פניו שמצא מסלול חיים מצוין לעיסוק בשנים הקרובות ובחיים בכלל.
6. אימון משותף של ילדים רגילים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
7. בניית תרגילים באימון למטרת קידום ערכי; למשל , ערך החברות: המאמן בונה משימות שבהן יש מקום לילדים חלשים יותר להוביל
8. תפקידים ערכיים בקבוצות: אחראי ציוד, אחראי על תרגילי חימום וכד'.
9. תפקידים ערכיים בענפים אישיים: רץ מוביל, מאסף, הרץ הראשון חוזר ומלווה את הרץ האחרון; ריצה בקצב של האיטיים וכד'.
10. חניכה: מתאמנים בוגרים מלווים צעירים.
11. תורנויות תפקידים באימון, בקבוצה וכד'.
12. מישוב התנהגות ערכית.

מאמן ריצה

על המאמן לשמש דמות מרכזית וחשובה עבור המתאמנים

בפעולות מאוד פשוטות, אך יצירתיות, ניתן וחשוב לעבוד ולהתייחס לערכים ולאיכות האימון. ההשפעות על המתאמן והיכולות שלו ישתפרו עשרות מונים ויילכו עימו גם מעבר למגרש הספורטיבי. ונסכם באמרתו של נלסון מנדלה: "לספורט, יש את הכוח לשנות את העולם. לספורט, היכולת לאחד אנשים יותר טוב מכל דבר אחר".


25.8.2014

ד"ר איתי זיו
www.itaiziv.co.il
מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר.
שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב

נעמי יופר ויינשטוק, MA בחינוך, Bed בחינוך גופני, מאמנת טריאתלון וריצה,
ניסיון בעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, אולטרה מרתוניסטית וטריאתלטית



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג