עם מאור ראשון – ראיון עם מאור טיורי רגע לפני אליפות ישראל באתלטיקה

ביום רביעי, בשעות הערב המוקדמות, אחת הרצות המוכשרות שצמחו בישראל בשנים האחרונות תעמוד נרגשת על קו הזינוק באצטדיון הדר יוסף האפרורי. היא תזנק למקצה האליפות  ל-1500 מטרים. לא בדיוק כוס התה שלה, אבל היא מבטיחה שתסתדר. היא רק בת 21 וחייה מתנהלים על קו ארה"ב ישראל. כל זה למען הגשמת חלום ישן - להשתתף באולימפיאדה. היא לא מבטיחה כי תשבור שיא באליפות, אבל מאור טיורי מבטיחה כי תתן כל מה שיש לה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


ביום רביעי, בשעות הערב המוקדמות, אחת הרצות המוכשרות שצמחו בישראל בשנים האחרונות תעמוד נרגשת על קו הזינוק באצטדיון הדר יוסף האפרורי. היא תזנק למקצה האליפות  ל-1500 מטרים. לא בדיוק כוס התה שלה, אבל היא מבטיחה שתסתדר. היא רק בת 21 וחייה מתנהלים על קו ארה"ב ישראל. כל זה למען הגשמת חלום ישן – להשתתף באולימפיאדה. היא לא מבטיחה כי תשבור שיא באליפות, אבל מאור טיורי מבטיחה כי תתן כל מה שיש לה

מאת:אילן גולדמן

"אני באה כדי להתחרות
לא בשביל לטייל" 

מול מאור המוכשרת, תעמודנה רצות חזקות מהזירה המקומית. ריקי סאלם, מגל אטיאס, דנה לוין, שירה מנגן ואליס גולדפרב הן חלק מהשמות הבולטים. מאור היא הפייבוריטית, ובגדול. היא לא תודה בכך, היא צנועה מידי. אבל תוצאותיה בהחלט מראות כי כך הדבר. "קשה לי ממש להגיד מי מסכנת אותי ולהעריך את הרמה של הבנות. עקבתי אחרי התוצאות שלהן אבל קשה ממש לדעת עד רגע האמת. יש אפילו עובדת שגרירות קנייתית שנחשבת ממש חזקה ומגיעה להשתתף במירוצים. גם היא יכולה לתת הופעה". מאור מספרת כי היא שונאת לבוא עם ההרגשה שזה בכיס. מבחינתה בכל מרוץ נתון יכולות לצוץ הפתעות בלתי צפויות. "בסופו של דבר אני באה כדי להתחרות, לא בשביל לטייל", היא אומרת בהחלטיות.


שיאה האישי של מאור במרחק ל-1500 מ' עומד על 4.33 דקות. השנה היא כבר עצרה את השעון על 4.38 דקות. "אני מאוד רוצה לעשות שיא אישי באליפות ולנצח", מצהירה מאור. אבל באותה נשימה היא מציינת כמה קשה יהיה לעשות זאת לבד, כשאין מי "שימשוך". "הכושר מרגיש לי טוב סך-הכל, אבל זה כושר שיותר טוב לריצת 10,000 מ'. מאז שחזרתי לארץ אני מחדדת את המהירות ונראה איך זה יבוא לידי ביטוי. קיים בי הלחץ לקבוע שיא אישי, ואין ספק כי כל מה שמתחת לשיא הוא מאכזב. אבל אני יודעת ש-1500 מ' היא לא הריצה שלי. אני טובה בה אבל לא מצטיינת", היא מודה. "באליפות יש הרגשה שונה ובאים הרבה אנשים. אני פשוט מקווה שזה יוציא ממני עוד. אך גם אם לא אשבור את השיא האישי שלי אני לא אהיה שבורה, רק מאוכזבת".


טיורי- במדי המכללה
צילום:university of san francisco

"בוא לא נשלה את עצמנו, אתלטיקה
פשוט לא מעניינת אף אחד"


היא יודעת שגם אם תנצח את האליפות ותקבע שיאי אישי חדש, בבוקר שאחרי, עיתוני הספורט יזכירו את הישגיה בחצי משפט לכל היותר. היא חיה את זה כבר שנים. "אני יודעת שזה יופיע באיזה מלבן פיצפון בעיתון. ברור שזה מפריע לי. כל הזמן עוסקים בכדורגל ושטויות", היא אומרת בתסכול. "אבל בוא לא נשלה את עצמנו, אתלטיקה פשוט לא מעניינת אף אחד". למרות זאת מאור מציינת, כי לאחרונה היא מרגישה שהאתלטים מקבלים יותר קרדיט בתקשורת. "איגוד האתלטיקה משקיע בנושא יותר מבעבר. זו כבר נקודת אור בשביל הספורטאים. אבל יש עוד דרך ארוכה לעבור", היא מסכמת

מאור מתאמנת תחת שרביטו של עמית נאמן באגודת אתלטי אורן-השרון. עמית, רץ עבר עטור הישגים, מלווה את מאור לאורך כל הדרך. הוא עוקב אחרי קריירת הריצה המתפתחת שלה גם מעבר לים- בזמן שהיא מנסה את מזלה בליגת המכללות האמריקאית. "בחרתי ללמוד בארה"ב כי רציתי להתקדם בספורט ובישראל האפשרות לא הייתה קיימת. פשוט אין מספיק עומק", היא אומרת בצער. בישראל מצב האתלטיקה ירוד. בארה"ב המצב שונה לחלוטין. בכל מטר יש אצטדיון ופשוט מחנכים שם לספורט".


טיורי- מקווה שיום אחד המאמץ ישתלם
צילום:עמית שיסל

"כשהגעתי הייתי סוג של טירון, 
הייתי שוקיסטית צעירה. אמרתי לעצמי,
מאור למה את צריכה את זה"

מאור עברה לארה"ב בגיל 20. מיד אחרי שהשתחררה מהצבא. היא עשתה זאת בעצתם של האצנית ליאת ענב ונועם נאמן, חבריה מהתחום. "היה לי קשה עם המעבר, אבל זה משהו שהתבשל אצלי עוד בתיכון. אני זוכרת שיום אחד, באחת הטיסות שלנו לאירופה, ליאת פשוט אמרה לי, 'מאור אין לך מה לעשות פה'. בהתחלה טיורי קצת היססה, אבל דחיפה נוספת מצד נועם נאמן גרמה לה לקבל החלטות קשות. החברים הזהירו אותה כי החיים מעבר לאוקיאנוס אינם גן של שושנים, והיא הגיעה מוכנה לקרב. "בסמסטר הראשון (לימודי מדעי הספורט ואימון) היה מאוד קשה להתנתק מהבית. באתי והייתי סוג של טירון. הייתי שוקיסטית וצעירה.לפעמים מישהו זורק לאוויר מילה, ולמרות שאתה יודע אנגלית אתה לא מבין את הסלנג", היא מתארת את תחילת מסעה בארה"ב. 

דווקא אחד מהאתגרים הקשים ביותר שציפו למאור בארה"ב, הגיע מהתחום החזק ביותר שלה. הריצה. "הגעתי יחסית לא בכושר, בגלל ההבדלים בתזמון של עונת התחרויות. זה היה המשבר הגדול שלי שם, במיוחד בחודשים הראשונים. ניסיתי לבנות את עצמי לאט, אבל פשוט היה קשה לי עם הריצה אחרי המעבר. כולן היו בכושר חוץ ממני. אפילו נושא האוכל היה בעייתי. אמרתי לעצמי, 'מאור למה את צריכה את זה בחיים שלך'. היום כמובן שאני מרגישה הרבה יותר טוב מכל בחינה שהיא". 


מאור טיורי- רצה 2000 מ' ב-6:26 דקות
צילום: מאור טיורי

"הרמה של נילי אברמסקי היא קרש 
סימון כלשהוא. היו ימים שהיא הייתה 
כמו אמא שלי"

השהות בארה"ב כנראה עושה למאור ממש טוב בכל הקשור לריצה. רק לא מזמן היא ניפצה את שיאה האישי בריצת 10,000 מטר, כשקבעה זמן של 35:16 דקות. מאור יודעת שתוצאה שכזו, מתחילה להיות קרובה לתוצאות הטובות ביותר שנעשו בארץ, אך היא מודעת היטב לגודל הפער אותו היא צריכה לסגור, כדי להגיע אל שיאה של נילי אברמסקי במרחק (33:19 דקות). "התוצאה של נילי היא אחת מהמטרות שלי. זה עדיין רחוק ממני, אבל אני מוכנה לעבוד קשה בשביל זה. אין ספק שהרמה של נילי היא קרש סימון כלשהוא. סך הכול אני מאוד מעריכה את נילי והישיגיה. היו ימים שהיא הייתה כמו אמא שלי ונתנה לי המון עצות וטיפים."

שיאה של טיורי ל-10,000 מ' הוא מושא קנאתם של גברים. כשמאור מגיעה להתחרות, גברים רבים אינם מבינים איך "הקטנטונת הזו מכפר סבא" עקפה אותם. "אף פעם לא חשבתי על זה", היא אומרת בתמימות. "כן, לפעמים שואלים אותי ברחוב כמה אני רצה 2000 מ' וכשאני עונה  6:26 דקות, תמיד יש התלהבות והערות כמו: 'יש לי חבר שעשה פעם 6 דקות', אבל סה"כ אני חייבת לציין שגם הגברים מפרגנים.


חולמת על האולימפיאדה – מאור טיורי
צילום: עופר ביידה

"זה בכלל לא ריאלי לדבר על מדליה באולימפיאדה
אבל רק להיות שם יהיה אדיר בשבילי"

מאור מקווה שיום אחד כל המאמץ שהיא משקיעה מילדות ישתלם. היא משקיעה את כל כולה בספורט, מאז שהתגלתה בבית הספר היסודי על ידי מורה הספורט שלה. אין מה לעשות, "אני מאוהבת בספורט", היא מתוודה ברגע של גילוי לב. ההצלחה בילדות "דרבנה אותה להמשיך ועיצבה לה את האישיות", וכיום היא כבר חולמת על טקס הפתיחה של האולימפיאדה. היא אינה משלה את עצמה, היא יודעת שזה יהיה קשה ואפילו בלתי אפשרי. "אני חושבת שאין כמו להגיע לאולימפיאדה. זה לא ריאלי לדבר על מדליה. רק להיות שם יהיה אדיר בשבילי. אני לא חושבת שאוכל להגיע לרמה הגבוהה בעולם, לכן רק להגיע לשם יהיה הישג".

לדעת מאור, סיכוייה הגבוהים ביותר להגיע למשחקים האולימפיים, הם דרך ריצת המרתון. אך המרתון עוד רחוק מליבה ורגליה של טיורי. ריצותיה הארוכות עד כה היו – 22 ק"מ באימון ו-15 ק"מ במרוץ. " אני עדיין רוצה להוציא מעצמי את המהירות, אני עוד צעירה, ויש לי עוד הרבה שנים לנסות ולרוץ מהר". 

ריצת ה-1500 היא ריצה קצרה ומלאה בסבל. קצת מתחת ל-5 דקות. באותן דקות קצרות טיורי תנסה לרוץ מהר. הכי מהר שהיא תוכל. בדרך היא כנראה "תסתכל קדימה לעתיד ותשתדל ליהנות", תהיה התוצאה אשר תהיה. ניצחון או הפסד, בשבילה, תהיה זו עוד תחנה אחת קצרה בדרך ארוכה מאוד, שסופה אינו ידוע.


אילן גולדמןאילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי צולע

כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג