נגד הזרם: דרך הגב – יודעים מהו סגנון השחייה הנעלה ביותר?

והפעם מיכל ליברמן שמעידה על עצמה שהיא שחיינית "גביסטית" שחצנית ובוטה, תסביר לכם מדוע סגנון שחיית הגב הוא הנעלה ביותר מבין שלל הסגנונות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

והפעם מיכל ליברמן שמעידה על עצמה שהיא שחיינית "גביסטית" שחצנית ובוטה, תסביר לכם מדוע סגנון שחיית הגב הוא הנעלה ביותר מבין שלל הסגנונות

מאת:מיכל ליברמן


לרוב, השחיין לא בוחר בסגנון הבכיר בשבילו, הסגנון בוחר אותו, או יותר נכון – נכפה עליו. הסגנון הבכיר עבור כל שחיין (נקרא לו סגנון א') ברור לשחיין ולמאמנו בדרך כלל כבר מגיל צעיר (על אף שהוא עלול להשתנות עם בגרות). כמובן שכל שחיין יודע לשחות את כל הסגנונות, אבל הוא מתמחה בעיקר באותו סגנון א' שלו.



"אני ללא שום ספק שחיינית 'גביסטית' שחצנית ובוטה"



עליי לדוגמה נכפה סגנון הגב, כבר בשנה הראשונה כשהתחלתי לשחות (במקרה שלי – זה היה די מאוחר, בגיל 14) היה ברור לכולם שאני – שחיינית גב! הסגנון התאהב בי ואני בו ומאז אני סבורה ובטוחה שזהו הסגנון הטוב ביותר, המרשים ביותר והאהוב ביותר.

עם הגב לקיר: למה דווקא סגנון גב
1. מדובר בסגנון הטוב ביותר, בגלל היכולת לנשום כל הזמן. גב הוא הסגנון היחידי בו החמצן זמין לספורטאי רוב זמן השחייה וזאת מהסיבה הטכנית. במהלך שחיית גב, הראש נמצא מעל המים, לעומת שאר הסגנונות בהן הראש מופנה מטה וכל לקיחת נשימה היא סיכון להאטה.


עוד כתבות שחייה
> מיכל ליברמן: 10 שאלות מגוחכות ששואלים שחיינים
> טיפים לשחייה עם חליפה
> אלעד בנימין בטור אישי

שחיית גב הוא הסגנון המובחר בו הנשימה לא תעלה לך בזמן יקר, בסיכון להאטה או בשינויי שיווי משקל בסגנון. ה"גביסט" מוזמן לנשום באופן חופשי ולמלא את ריאותיו באוויר יקר שיעזור לו להמשיך לתפקד לאורך כל המשחה בצורה הראויה והטובה ביותר.

 2. בגלל האפשרות להרגיש את טמפרטורת המים לפני הזינוק: בעוד שבשאר הסגנונות השחיין יזנק מהמקפצה ישירות למים ויחטוף שוק ראשוני מהטמפרטורה שלרוב היא נמוכה, בסגנון הגב המובחר – הגביסט יקפוץ קודם למים ורק לאחר מכן יזנק למשחה, פעולה טכנית שמאפשרת לו להתרגל לסביבה הרטובה והקרירה ולהתכונן גופנית למשחה המתיש. העניין אומנם שולי אך עלול לגרום לשחיין להסס בשניות הראשונות של המשחה.



הזינוק בגב לא מתבצע מלמעלה אלא מתוך המים


בגלל הכבוד: ישראל נחשבת מעצמת גב מאז תקופת אורבך עם הגמר הישראלי-אולמפי הראשון למשחה אישי ב- 100 מ' גב (אולימפיאדת סידני) ועד להישגייהם של קופלב יהונתן אשר הוכתר כאלוף אירופה למשחה 50 מ' גב (דברצן 2012), טומרקין יעקב בהישג השיא של כל הזמנים עם מקום 7 בגמר אולימפי למשחה 200  מ' גב (לונדון 2012) וכמובן הגמר הכפול של ברנע גיא וקופלב יהונתן באליפות עולם במשחה 50 מ' גב (ברצלונה 2013). כל ההישגים האלו מלווים במקומות נאים נוספים של משחי גב בעיקר! ללא ספק להיות גביסט בישראל זהו כבוד אדיר!

3. בגלל זמן התגובה המהיר: כפי שכבר הסברתי קודם, הזינוק בגב לא מתבצע מלמעלה אלא מתוך המים, מה שעושה את זמן התגובה של סגנון הגב המובחר למהיר ביותר! בעוד שבשאר הסגנונות מדובר על 0.8-07 עשיריות השנייה, בגב ניתן להגיע ל-0.5-0.6 עשיריות השנייה. מה שמוביל לנפילה זניחה יותר בין חלקי המשחה. (כלומר הפרש פחות משמעותי בין החלק הראשון של המשחה לחלק השני). כמו כן יש לציין שלזינוק בגב יש פוטנציאל להיות עוצמתי כמו זינוק מ"למעלה" ולא פחות!



במהלך שחיית גב הראש נמצא מעל המים


4. בגלל המודעות הגבוה: שחייני גב צריכים להיות מאוד מודעים לגופם ולסביבתם, מאחר והם לא רואים את הקיר או את הפעולות המתרחשות סביבם, עליהם להקדיש תשומת לב רבה לדיוק של הסיבוב ולדיוק של הנגיעה אשר צריכה להיות מושלמת על אף שאין ביכולתם לראות את הקיר, הדיוק של שחייה ישרה במסלול, ולא בזיג-זג, על אף שאין ביכולתו של הגביסט לראות את הסימון על רצפת הבריכה, העניין הופך את השחייה למאתגרת יותר ואפילו מסוכנת יותר.

כל גביסט יוכל לספר חוויות על מספר פעמים בהם הוא התנגש בשחיין אחר, בקיר, במסלול או במנוי זקן, בטעות מבלי לראות! על כן גביסטים הם אנשים אשר מאוד מודעים לעצמם, לגופם ולסובב אותם. כמו כן – עניין חשוב מאוד בסגנון הגב המובחר – הוא עיקרון הפזילה אשר מהווה טקטיקה להישרדות באימון או בתחרות. מגזימים יגידו שתשומת הלב הרבה שהגביסטים מקדישים למודעות – הופכת אותם לחכמים יותר. מי אני שאפסול דעה זו?

5. בגלל החסכון בציוד: באמצע אימון רגליים עלתה בדעתי המחשבה שבעוד שכולם מסביבי מצטיידים בקרש ובשנורקל, אני בעודי שוחה את סגנון הגב המובחר לא משתמשת בציוד כמעט בכלל. וכך זה בדרך כלל. פחות סיבוך- יותר כיף!

6. אני ללא שום ספק שחיינית גביסטית שחצנית ובוטה ואין בחובתכם להסכים איתי, אפילו לא בחלק מדעותי שהוצגו. כמו כן עליכם לקחת את דעותיי ברוח טובה שכן אין אני פוסלת שום סגנון אחר ולא שחיין אחר חלילה.

8.5.2014

מיכל ליברמן
אלופת ישראל במשחה 50 מ' גב,
מקום 3 במשחה 100 מ' גב


חיילת בתואר ספורטאית מצטיינת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג