משחה האנרג'י נכנע ללחץ ובוטל; השחיינים ממורמרים; הקרב המשפטי החל

איומי התאחדות השחייה הבינלאומית הצליחו לקפל את תחרות ה-"Energy" המקצוענית. אדם פיטי: "זוהי החלטה שגויה שרק תאחד ותמריץ את השחיינים"; המארגנים כבר שלפו את התותחים המשפטיים, ורק האוהדים אוכלים את הלב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

התאחדות השחייה הבינלאומית פינ"א, גזלה השבוע מקהל השחייה העולמי את אחת מתחרויות השחייה המהירות, המסקרנות, התחרותיות והיוקרתיות בכל הזמנים. עולם השחייה בסערה שמאיימת להטביע את ההתאחדות הבינלאומית.

המשחה משך אליו את מספר גדול של שחיינים | צילום: Simon_sees

כתבות נוספות בנושא
גם הוועד האולימפי הבינ"ל נלחם נגד התחרויות המסחריות
טובי השחיינים בעולם מסתכנים בהשעייה

פינ"א נלחמה בתחרות

תקציר הפרקים הקודמים: משחה Energy for Swim המקצועני שנועד להתקיים בטורינו, איטליה ב-20-21 לדצמבר הקרוב (4 ימים אחרי אליפות העולם בבריכות קצרות בסין) משך אליו את מספר אדיר של שחיינים ושחייניות צמרת ענקים מהשחייה האירופית והעולמית. על חוזה השתתפות בתחרות חתמו שחייניות ושחיינים שחולקים עשרות רבות של מדליות באליפויות עולם ואולימפיאדות, ביניהם: אדם פיטי, שרה שיוסטרם, קטינקה הוסזו, סימון מנואל, ריאן מרפי, צ'אד לה קלו, צ'ייס קאליש, קמרון ואן דר ברג, אמילי סיבום, מייקל אנדרו, פדריקה פלגריני, גרגוריו פאלטריניירי, רנומי קרומווידיויו, מיכאיל רומנצ'וק, קלימנט קולסניקוב, ג'יימס גאי, לאזלו צ'ה, ליה ניל, ג'וש פרנו ועוד רבים ומהירים.

במקום לקדם את התחרות בברכה, החליטה התאחדות השחייה הבינלאומית, פינ"א, להילחם בתחרות במטרה לחסלה ובמהלך מונופוליסטי חריג וקיצוני שלחה מכתבים לכל איגודי השחייה הלאומיים בהם הודיעה כי שחיין שישתתף בתחרות מסתכן בסנקציות אישיות. לחץ נוסף הפעילה פינ"א על איגוד השחייה האיטלקי ועל היו"ר שלו פאולו בארלי, שהתחרות נועדו להתארח אצלם ולהתקיים תחת כנפיהם.

בשבוע שעבר, הצטרף למאמץ לחיסול התחרות לא פחות מיו"ר הועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך. התחרות, שהתחייבה לתגמל את השחיינים הבכירים, אפילו עד נשיאה במחצית מתשלום דמי ההופעה גם אם היא תתבטל, הפכה לסדין אדום בפינ"א לאחר שחלק גדול מבכירי השחיינים בעולם העדיפו להתחרות דווקא בה, בזמן שסבב תחרויות גביע העולם של פינ"א מדשדש, ואליפות העולם בבריכות קצרות שתתקיים באמצע דצמבר בסין, סובלת משורות חסרות. התחושה בפינ"א היתה, שקצפת השחייה העולמית בורחת להם, ומעדיפה את הסבב המקצועני החדש שמבקש לקום.

ביום חמישי השבוע פורסם כי האיום המונופוליסטי של פינ"א הכניע את התחרות עוד לפני שהחלה, אבל עם הכניעה הזמנית נורתה יריית פתיחה לקרבות משפטיים על קיום תחרויות שחייה מסחריות ומקצועניות. לאחר הודעת הביטול צייץ גדול שחייני החזה בכל הזמנים (אלוף ושיאן העולם והאלוף האולימפי) אדם פיטי: "אני מאוכזב נורא שהתחרות בטורינו בחודש הבא בוטלה בגלל פוליטיקה. כשחיינים שמייצגים את מדינתנו ומלאי תשוקה לענף ספורט שלנו, אנחנו שואלים למה. אני משוכנע שהספורטאים חייבים להיות בלבה של כל החלטה שמתקבלת על ידי הגוף המנהל שלנו ושזה מה שהענף והשחיינים צריכים. לדעתי זוהי החלטה שגויה שרק תאחד ותמריץ את השחיינים ולא תשבור אותם".

שרה סיוסטרום שחיינית שבדית

המארגנים הבטיחו שיפתחו בהליכים משפטיים. שרה שיוסטרום | צילום: CHAN FAN

החל המאבק המשפטי

מארגני התחרות מצדם, כבר הבטיחו שינקטו בשורה של הליכים משפטיים נגד פינ"א. התקדים עליו מסתמכים המארגנים, ניתן בהחלטת מועצת אירופה (הגבלים עסקיים) לפני 11 חודשים בלבד (בדצמבר 2017), בעניין איגוד ההחלקה על הקרח הבינלאומי. באותו מקרה (בדומה למקרה הנוכחי בענף השחייה) הצליח איגוד ההחלקה הבינלאומי על הקרח להביא לחיסול תחרות מקצוענית-פרטית, באמצעות איום בסנקציות על המשתתפים. בדומה למה שעשתה פינ"א עכשיו. בהחלטה חסרת תקדים בחריפותה – שגורמים בעולם הספורט הכתירו אותה כחשובה ביותר בתחום משפט הספורט זה עשרות שנים – קבעה מועצת אירופה כי איום של איגוד בינלאומי בסנקציות על ספורטאים אם ישתתפו בתחרות ספורט, גם אם זו "לא תואמה מראש" הוא איום בלתי חוקי, אסור, וכי אם לא יוסר בתוך 90 יום, ייאלץ איגוד ההחלקה לשאת בקנסות כספיים.

מארגני תחרות האנרג'י מיהרו אתמול להדגיש כי התחרות לא בוטלה אלא רק "נדחתה" וכי הם כבר הכניסו את עורכי דינם לעבודה על מאבק משפטית נגד פינ"א.

למרבה הצער, דבר אחד ברור כבר היום – פינ"א גזלה משחייני הצמרת ומהקהל את אחת מתחרויות השחייה המרתקות, המהירות, האיכותיות והמעניינות בכל הזמנים. השאלות הגדולות הן – האם זו צריכה להיות דרכה של התאחדות שאמורה לשרת את הענף, וכיצד יגיבו השחיינים?




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג