מה הופך את המרתון המדברי באילת לכל כך מיוחד?

לא חייבים לשפר שיא אישי או ליהנות מעידוד קולני לאורך כל הדרך כדי לקבל את חווית הריצה המושלמת. את החוויה הזאת אפשר להשיג בקלות דווקא באחד המקומות השקטים והיפים בארץ
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אחד הסודות של האנשים שכבר התמכרו לריצות למרחקים ארוכים הוא השקט שהם מרוויחים. נכון, הם צריכים להזיע, להקריב זמן, אולי אפילו לסבול מכאבים – אבל בסופו של דבר כל רץ מנוסה למרחקים ארוכים חייב להודות באמת שאומרת שבסופו של דבר ריצה של מספר שעות היא בעצם מנוחה.

המרתון המדברי באילת

כאן באמת מקבלים את השקט. המרתון המדברי באילת | צילום: באדיבות מרתון ישראל

זה נשמע מוזר אבל זה נכון, ובמקרים רבים זה הולך ומתעצם כשהריצה  הופכת למיוחדת, לצבעונית, לריצה שאי אפשר לעשות ביום יום. על זה בדיוק חשבו מארגני המרתון המדברי באילת שיתקיים ב-27 בנובמבר. השנה ירוצו שם בפעם השניה מרתון, אבל האירוע הזה נוסד כבר ב-2011 ובמשך שלוש שנים התקיים שם חצי מרתון, כשבשנה שעברה נחנך המרתון המלא.

אלפי מרתוניסטים ישראלים מחפשים את היעד הבא שלהם, באירופה או באחד משלושת המרתונים היותר ותיקים בארץ (טבריה, תל אביב, ירושלים), אבל מי שכבר חווה את המרתון יודע שבמרחק של 5 קילומטרים מאילת אפשר להתנתק מהציוויליזציה ולהתחיל ליהנות מהשקט. אמנם תוך כדי ריצה אתגרית במסלול לא קל בכלל, אבל עם נופים מדהימים שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר, נחלים, בעלי חיים, מעודדים שיכולים להתמקם בנקודות מסוימות בצדי הדרך ובעיקר רצים אחרים שגם הם מחפשים את אותה מנוחה שבמקרה הזה ייחודית רק למסלול הכל כך מיוחד הזה.

המרתון המדברי באילת

עם נופים כאלה אי אפשר שלא לחייך. המרתון המדברי באילת | צילום: באדיבות מרתון ישראל

"הרעיון היה לעשות בארץ משהו שהוא לא אורבני ולהשתמש בנופים של אילת שבעולם יש בודדים כאלה", מסביר עופר פדן מחברת "מרתון ישראל" שיזמה ומפיקה את האירוע ומוסיף: "הכוונה שלנו היא להביא מאות תיירים מחו"ל מאחר ויש בעולם כל כך הרבה מרתוניסטים שרק מחפשים בכל שנה באיזו מדינה לרוץ". אגב, בדיוק בגלל זה המרתון המדברי יוצג בעוד שבועיים בפעם הראשונה באקספו של מרתון ברלין היוקרתי, בידיעה שתיירי המרתון הממוצעים מאירופה לא יוכלו להתעלם מאירוע ריצה שמשלב מדבר, ים והרים בתקופה שמאפיינת את החורף הכל כך קשה באירופה. רונן קרומהולץ, מנהל שיווק ומכירות בדיזנהאוז יוניתורס מסביר: "אנחנו על המפה במדינות כמו איטליה, גרמניה וסין שזה שוק מתעורר. אנחנו מנהלים אסטרטגיה לטווח רחוק כשהמטרה היא להגיע ל-1,000 רצים שיגיעו מחו"ל למרתון המדברי. השנה המטרה היא להכפיל את כמות הרצים מחו"ל מהשנה שעברה ולהגיע ל-200. יש לנו יתרון גדול של שילוב של מדבר עם ים וזה משהו שמרתק את האירופאים, מה גם שהם יכולים להגיע היום בטיסות ישירות מאירופה לעובדה. הם מקבלים כאן נופים כמו שיש באוסטרליה, יוטה או מרוקו, שזה היעד החם של האירופאים שמחפשים מרתון מדברי. אבל כאן אילת נותנת מענה של עיר והיום יש גם טיסות מוזלות מאירופה".

תיאור המסלול 

מארגני המרתון המדברי החליטו לבצע שינויים במסלול של המרתון המלא לעומת שנה שעברה, על מנת להפוך אותו לקל יותר לפחות מבחינה מנטלית. אז נכון שמדובר בריצת שטח עם טיפוס מצטבר של 490 מטר ושני קטעים שמתאפיינים בחולות טובעניים. מצד שני, החצי השני של המרתון הרבה יותר קל מהחצי הראשון כפי שמסביר מתכנן המסלול מני קיסלסי: "כשמגיעים לצומת רודד-נטפים בקילומטר 32.5 כבר רואים את נחל הערבה ומרחוק את הים. משם הרצים כבר ידעו שהם מתקדמים לכיוון קו הסיום בניגוד לשנה שעברה שבה הם ראו את הים באופק, אבל היו צריכים לבצע הקפה נוספת בעליות. מבחינה מנטלית ומבחינת חלוקת מאזן הכוחות המסלול השנה יהיה קל ב-20 אחוז לעומת המסלול של שנה שעברה".

המרתון המדברי יוזנק על חוף הים בסמוך לחוף של מלון הרודס לכיוון הגבול הירדני. משם רצים צפונה בדרכי עפר עד לפארק הצפרות שהוא מקום מדהים ביופיו. חוצים את הפארק בין בריכות הציפורים ומשם עוברים ל"ארץ החרדונים" – אתר מוגן שהמסלול עובר דרכו ובו כמות גדולה של חרדונים גדולים שעם עלות השמש יוצאים להשתזף. מדובר ב-4.5 קילומטרים ראשונים מישוריים שאחריהם מגיעה העלייה הראשונה ויחד אתה ההתנתקות מהעיר אילת והאתרים הסמוכים לה וכניסה למדבר/הרי אילת דרך נחל רודד. 

67112.5

מפת מסלול וגרף גבהים (ליחצו להגדלה)

בהמשך הריצה בק"מ 11.5 נכנסים לריצה בנחל נטפים, בקטעים של אדמת סחף עמוקה לרוב (מסומן באדום ע"ג מפת המסלול), ערוץ שהולך ונהיה צר כשלצדיו נקיקי הרים בגבהים של 50 ל-200 מטר ההולכים וסוגרים עליו אט אט, עצי שיטה רבים ומסביב ניתן לצפות לרוב במשפחות של יעלים העושות להן את טיול הבוקר וזאת עד לנקודת הפרסה בק"מ ה-14.8, עמוק במעלה נחל נטפים ובגובה של 250 מטר מעל פני הים.

עכשיו ניתן ליהנות מריצה במגמת ירידה כל הדרך חזרה לצומת רודד-נטפים (הק"מ ה-18.5) בה פונים שמאלה (מערבה) וממשיכים במגמת עלייה, בנוף הררי המשנה צבעיו מאדום, לחום ומרבץ עצי שיטה מסוגים שונים, כשלושה קילומטרים ובסיומה מגיעים לנקודה הגבוהה ביותר במסלול שהיא 286 מטרים מעל פני הים.

מנקודה גבוהה זו רצים בירידה, בקטע ריצה מהיר מאוד, במסלול מדהים ביופיו לכיוון נחל שחורת ומשם חוצים לנחל עמרם. בנחל עמרם יורדים ימינה לציר הנפט ועל ציר הנפט ממשיכים דרומה בדרך ישרה שמאופיינת בגבעות מתגלגלות למשך 5 ק"מ עד לצומת "המפורסמת" רודד-נטפים כשמאחור 32.5 ק"מ של ריצה.

מכאן נשאר לעבור 5.4 ק"מ בירידה בערוץ נחל רודד בואכה פארק הצפרות שממול עמק הערבה והרי אדום במלוא הדרם ועוד כ-4.6 ק"מ מישוריים שממול מפרץ אילת הכחול והמזמין לשער הסיום הנמצא על טיילת מלון הרודס.

הערה: חשוב לשים לב ששער הזינוק ממוקם 150 מ' מזרחית מזרחית (לכיוון ירדן) משער הסיום הממוקם על טיילת מלון הרודס, גם לרצי המרתון וגם לרצי החצי מרתון.

להרשמה למרתון המדברי 2015 

לא רק מרתון, סוף שבוע שלם של ספורט 

לא סתם מתקיימים באילת מספר אירועי ספורט גדולים בחודשי החורף. בסופו של דבר זה המקום האידיאלי מבחינת מזג האוויר, ועיר שלמה נרתמת לטובת העניין הזה.

כדאי להתאמן בעליות ועם הרבה חול. המרתון המדברי | צילום באדיבות מרתון ישראל

כדאי להתאמן בעליות ועם הרבה חול. המרתון המדברי | צילום: באדיבות מרתון ישראל

"החגיגה תתחיל כבר ביום חמישי ה-26 בנובמבר אחר הצהריים", מסביר עופר פדן: "זה יתחיל באקספו בטיילת שישולב עם פעילויות ספורט, הופעות ותדריכים לרצים. ביום שישי לאחר האירוע תתקיים בערב מסיבת המרתון ושם גם נקרין את הסרט שיצולם בשטח. ביום שבת בבוקר נמשיך את הפעילויות עם יוגה ושחייה בים. בנוסף, מי שיזמין סוף שבוע באחד מהמלונות של רשת פתאל שנותנת חסות למרתון יזכה בנוסף להנחה של 15 אחוזים גם בזיכוי על דמי הרישום שלו למרתון. זה אירוע ספורט שמתאים לכל אחד עם ארבעה מקצים מ-5 קילומטר ועד למרתון, ועיריית אילת ותאגיד התיירות משקיעים בו המון".

להרשמה למרתון המדברי 2015 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג