"התעוררנו לחיים וראינו שהכל אפשרי"

אלוף ישראל הטרי במרתון, איימרו עלמיה, הוא עוד רץ ישראלי למרחקים ארוכים שנהנה מקפיצה אדירה בשנה החולפת. בראיון לשוונג הוא מספר מה הסיבות לכך מהזווית שלו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

עד לפני שנה, בהיסטוריה של מרתון טבריה היה רק רץ ישראלי אחד שהצליח לרוץ מהר יותר מזמן של שעתיים ו-16 דקות על המסלול הזה. זה היה זוהר זימרו שקבע 2:15:06 שעות ב-2012. ביום שישי, איימרו עלמיה הפך ביום שישי לרץ הישראלי השני ברציפות שעשה את זה והשלישי בסך הכל, אחרי שבשנה שעברה גירמה אמרה ניצח בזמן של 2:15:30 שע'. אלמיה, במרתון השני שלו בסך הכל, הוא אלוף ישראל החדש והוא עשה את זה בתוצאה של 2:15:16 שעות. זה היה שיפור של 4:39 דקות לתוצאה שהשיג במרתון הראשון שלו ברוטרדאם. והנה עוד נתון מעניין שמצביע על הקפיצה הגדולה ברמה של הרצים הישראלים למרחקים ארוכים שבאה לידי ביטוי בשנה האחרונה.

"הגשמתי חלום, אין יותר טוב מזה". איימרו עלמיה | צילום: ניר עמוס

עוד כתבות בנושא 
איימרו עלמיה וביטי דויטש הם אלופי ישראל במרתון 
גירמה אמרה שבר את השיא הישראלי במרתון ולנסיה 
איימרו עלמיה וביטי דויטש הם גם אלופי ישראל בחצי מרתון 

עד לא מזמן, עלמיה בלט בעיקר בריצת ה-10,000 מטרים, המרחק שבו הוא מחזיק בשיא הישראלי. החלום הגדול שלו היה לייצג את ישראל באליפות העולם במרחק זה, ובכל פעם הוא היה קרוב – אבל לא מספיק. דווקא בריצת המרתון, הוא הצליח להבטיח את מקומו באליפות העולם שתתקיים בספטמבר בדוחא שבקטאר, והקריטריון להשתתפות בה היה 2:16:00 שע'.

"הגשמתי חלום, אין יותר טוב מזה", מספר עלמיה בן ה-28 בראיון טלפוני, יומיים אחרי מרתון טבריה: "זו תוצאה באמת טובה. היתה לי הכנה יוצאת מהכלל באתיופיה. המטרה הראשונה שלי היתה להשיג את הקריטריון לאליפות העולם. המטרה השנייה שלי היתה להשיג את התוצאה הטובה ביותר של רץ ישראלי על המסלול של מרתון טבריה, ואת זה פספסתי ב-10 שניות".

לפי התכנון המקורי של עלמיה, ביום טוב הוא יכול היה לרדת משעתיים ו-15 דקות ולשבור את "שיא המסלול הישראלי" של זוהר זימרו, מאמנו הקודם. מה שעשה את ההבדל בסופו של דבר היה ככל הנראה מחסור ברצים שידחפו אותו קדימה, למרות שהיו על המסלול מכתיבי קצב שהוטסו במיוחד מאתיופיה לצורך המטרה הזאת. "מכתיבי הקצב לא היו הכי יציבים", מספר עלמיה, "בחצי הראשון הם רצו כל קילומטר בקצב אחר וזה די גמר אותי. בשלב מסוים גם הם התחילו להיגמר מזה, ובקילומטר ה-33 פרצתי קדימה. אמרתי לעצמי שאני אתן את כל מה שיש לי ויהיה מה שיהיה. אחד מהם נשאר מאחורי, אבל בקילומטר ה-37 נפרדתי גם ממנו ונשארתי לבד בחלקים הקשים. זו הסיבה שלא הצלחתי לעמוד במטרה השנייה, אבל אני מאוד שמח מאיך שהמרתון הזה נגמר".

כמו רצים אחרים כדוגמת מארו טפרי, גירמה אמרה וכמובן לונה צ'מטאי סלפטר שפרצה את כל הגבולות, גם עלמיה נהנה מקפיצה מרשימה בשנה החולפת. עוד באליפות העולם בחצי מרתון שהתקיימה בולנסיה במרץ, הוא היה אחד מארבעת הרצים הישראלים שכולם הצליחו לרוץ מהר יותר מהשיא הישראלי של היילה סטאין, שעד לאותו יום החזיק מעמד 21 שנים. הוא היה אז הישראלי השני הכי מהיר אחרי מארו טפרי עם תוצאה של 1:03:04 שעה. באליפות ישראל בחצי מרתון בעמק המעיינות לפני חודש, הוא ניצח בזמן של 1:04:04 שעה ושבר את שיא המסלול של גזאצ'ו יוסף. זו היתה סגירת מעגל, כי גזאצ'ו יוסף הוא מאמנו הנוכחי, ואת הקרדיט לביצועים האחרונים שלו עלמיה זוקף בעיקר לזכות מאמנו.

השלישייה שמתכוננת לאליפות העולם. עלמיה (מימין), מארו טפרי וגירמה אמרה | צילום: צלמי שוונג

"אני מרגיש שהשנה האחרונה היתה שונה מכל שנה אחרת", אומר עלמיה: "לגזאצ'ו היה כל כך חשוב לדייק בכל שנייה ובכל סנטימטר שרצתי. כל האימונים שלי, התזונה והמחנות התנהלו בצורה הכי מדויקת שאפשר ואני חושב שהדברים הקטנים והמקצועיות של גזאצ'ו הובילו אותי להגשמת החלום. הוא הצליח להכניס לי הרבה יותר רעב לתחרות, וזה מה שדחף אותי גם בחלקים האחרונים של מרתון טבריה".

ואם כבר הזכרנו את השמות שהיו אחראים השנה על הישגים כל כך מכובדים באתלטיקה הישראלית, כמובן שגם איימרו עלמיה הוא חלק מהמועדון המכובד הזה, שהפך את שנת 2018 ובשאיפה שגם את 2019 לשנים היסטוריות. אין ספק שמעבר לעבודה הרצינית באימונים, גם התחרותיות והפרגון בין הרצים הטובים בארץ עשו עבודה מצוינת כפי שהוא מעיד: "עוד באליפות העולם בחצי מרתון בולנסיה ראינו שהכל אפשרי. לאחר מכן מארו נתן את הבמה הגדולה, ואחריו הגיע גירמה שהצליח להחדיר בי את האמונה. זה באמת נכון, התעוררנו לחיים וראינו שהכל אפשרי. באופן אישי, חשוב לי להגיד תודה גדולה גם לאמנון גור שהיה המאמן הראשון שלי וגם לזוהר זימרו שאימן אותי 6 שנים".

השבוע, עלמיה יישב יחד עם מאמנו גזאצ'ו יוסף כדי לתכנן את המשך הדרך, כשהמטרה הגדולה הבאה היא ריצת המרתון באליפות העולם באתלטיקה בסוף ספטמבר, המטרה הרחוקה יותר היא קביעת הקריטריון למשחקים האולימפיים, ובדרך לשם יהיו עוד מטרות אחרות ואולי גם חזרה למרחק המקורי שלו. "אני עוד לא אמרתי את המילה האחרונה בריצת ה-10,000 ואני עוד אחזור לשם, כנראה לאליפות ישראל. לגבי מרתון, כנראה שאחזור לרוטרדאם השנה או שארוץ במרתון פראג. אנחנו צריכים לשבת על זה. מה שחשוב זה שהשגתי את המטרה הראשונה שלי, ובפעם הבאה שארוץ מרתון אני אוכל להתמקד בתוצאה מהירה יותר וגם לקחת יותר סיכונים".

אז כעת יש לאתלטיקה הישראלית שלושה מרתוניסטים שישתתפו באליפות העולם הקרובה, שמתאמנים אצל שלושה מאמנים שונים – עלמיה אצל גזאצ'ו יוסף, מארו טפרי אצל דן סלפטר וגירמה אמרה שהוא חניכו של זוהר זימרו. אולי בדרך יצטרף אליהם גם ימר גטהון שאמור לרוץ את המרתון הראשון שלו בפברואר בסביליה. האם הם יתאמנו גם יחד בחודשים הקרובים? "אני לא יודע מה יקרה עם שלושתנו", אומר עלמיה, "אני חושב שמדי פעם ניפגש כדי להתאחד, בסופו של דבר נייצג את המדינה ביחד וכדאי שנתגבש כנבחרת. אני מאוד אשמח אם זה יקרה".

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג