התאמת אופניים לרוכב ככלי למניעת פציעות

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:דוד רזניק





לרכוש אופניים זה מהלך נכון וחשוב למען הבריאות, אך הרכיבה עליהם למשך זמן רב עלולה לגרום לבעיות בריאותיות מטרידות, גם באברי המין. בכדי למנוע את הבעיות רצוי לרכוש אופניים שמותאמות לגוף הרוכב. דוד רזניק, מומחה להתאמת אופניים מסביר כיצד עושים זאת








דוד רזניק מכוון את רן מרגליות לרגל נסיעתו לקבוצתו האיטלקית

רכיבה על אופניים הינה אחת מן הפעילויות הספורטיביות הידידותיות יותר לגוף האדם, אז מדוע תמיד הרכיבה נקשרת לתופעות בריאותיות של כאבי גב, ברכיים, צוואר וכד'? התאמת אופניים נכונה הינה הכרחית בכדי שפעילות ספורטיבית זו לא תגרום לנו לכאבים ולפציעות מיותרות. רכיבה על אופניים אינה פעולה טבעית לגוף האדם והוא לא תוכנן לשם כך מבחינה אנטומית וביו מכאנית, לכן אנו נתקלים בתופעות שונות ומשונות. תופעות אלו מתאפיינות בכאבים קלים בזמן הרכיבה אשר נעלמים לאחריה, וממשיכות לבעיות עצביות מקומיות וכלה בבעיות אורטופדיות של ממש.

כאבים אלו ניתנים למניעה על ידי כיוון נכון של תנוחת הרכיבה והתאמת האופניים לרוכב, אך ניתן להניח שרוכב אשר רכב תקופה ארוכה בתנוחת רכיבה לא נכונה, הנזק אצלו גדול יותר. כאן נדרשת עינו המקצועית של רופא או פיזיותרפיסט בכדי לאבחן את הבעיה ואף להתגבר עליה, אך התאמת האופניים ותנוחת הרכיבה תימנע הישנות התופעה. התאמת האופניים וכיוון תנוחת הרכיבה נעשית במספר מישורים ומתחשבת במספר גורמים: עברו של הרוכב מבחינה פיזיולוגית, בעיות כרוניות או אקוטיות שהוא סובל מהן, עומס האימונים על הרוכב, סגנון הרכיבה של הרוכב ונתונים נוספים.

האם רכיבה על אופניים בריאה לגופנו או מזיקה כפי שלרוב חושבים?


רכיבה על אופניים הינה אחד מענפי הספורט היותר בריאים מכיוון שברכיבה לעומת ענפי ספורט אחרים בהן ישנו זעזוע למערכת השלד כגון (ריצה, הליכה וכו'), ישנו עומס מופחת על המפרקים הנושאים את משקל גופנו. אי לכך הסיכוי לפציעה במפרקים אלו נמוך יותר ולכן הוא מומלץ לסובלים מבעיות ברכיים, קרסול וכד'. יש לזכור כי רכיבה בתנוחה לא נכונה או על זוג לא מותאם עלולים לגרום לכאבים ואף לפציעות.

כאבי ברכיים ברכיבה, מה ניתן לעשות?

אמנם בזמן הרכיבה העומס המופעל על הברך הינו קטן בהרבה לעומת העומס בריצה אך עדיין יש לקחת בחשבון את העובדה כי בדקה של דיווש הרגל מסתובבת בממוצע של 90 סיבובים לדקה (סל"ד), וברכיבה של שעה נגיע לכ – 5400 סיבובים בהם הברכיים מתכופפות. לכן כל ליקוי שקיים (קטן ככל שיהיה) יכול לבוא לידי ביטוי כאשר מכפילים את מס' הסיבובים לדקה בשעות הרכיבה וכו', ואז נקבל מצב בו מפרק הברך נשחק אט-אט עקב ליקוי קטן. עקב מיקום מבנה הברך בין האגן לכף הרגל ישנם עומסים המופעלים עליו משני הכיוונים, לכן מירב הבעיות יגיעו דווקא ממקומות אלו ולכן חשוב לאתרן במועד ולטפל בהן. בד"כ הפתרונות הם בצורת שינוי מנח כף הרגל על הפדל (במקרה של פדל "קליפלס" נשנה את מיקום הקליט), שינוי אורך זרועות הפדל ומרחקם מן הציר, החלפת אוכף או שינוי מיקומו לכך שיתאים למבנה אגן המשתנה מאדם לאדם.

כאבי גב תחתון הינם נחלת העולם המערבי, האם הרכיבה יכולה לשפר את מצבנו?

רבות נכתב כבר על הנושא והקשרו לפעילותנו היום יומית המוגבלת בדרך כלל לישיבה מול מסך המחשב, והפתרון שמוצע מלבד מגוון הטיפולים שקיימים היום הינו פעילות ספורטיבית ממוקדת. זוהי אותה פעילות ספורטיבית שנועדה לחזק את נקודות החולשה שלנו שגורמות או תורמות לכאבי הגב התחתון שלנו, פעילות זו מוכרת בדרך כלל – פילאטיס, יוגה פלנדקרייז וכו'. בשנים האחרונות מתחזקת הסברה כי רכיבה על אופניים בתנוחת רכיבה נכונה יכולה לשפר את תפקוד חגורת הבטן והגב ולהקל על כאבי הגב התחתון. אחד המקורות לכאבי הגב הינו חוסר תנועתיות של חוליות הגב התחתון בעיקר (שם גם עיקר פריצות הדיסק מתרחשות L4 L5 S1), בזמן הרכיבה ישנה תנועתיות של הגב כולו אך גם ישנם זעזועים רבים המגיעים מן הקרקע שמטפסים מעלה לאורך הגוף ועמוד השדרה. רוכבים רבים בעלי בעיות גב תחתון מדווחים כי דווקא לאחר רכיבות שטח ישנה הקלה גדולה בכאבי הגב שנמשכת שעות, וגם ישנו שיפור לטווח הארוך.

האם רכיבה על אופניים גורמת לבעיות באברי המין?

אחת התלונות הנפוצות בקרב רוכבי האופניים הינה על "הירדמות" או נימול באזור המפשעה, תופעה זו הינה נפוצה וחומרתה רבה. הבעיה טמונה במיקום האגן על האוכף וההתאמה בין השניים, כאשר ההתאמה לקויה ישנו לחץ מוגבר על עורק ו או עצב הפודנדל העוברים תחת האגן ומספקים את אזור המפשעה ואברי המין. הצומת הבעייתית הינה היציאה מן האגן, שם הם חשופים ללחץ מוגבר ובעקבותיו לירידה באספקת הדם לאזור וירידה בתחושה המתבטאת בנימול והרדמות. בד"כ נרגיש בתופעות אלו לאחר זמן מה של רכיבה אך, לאחר הרכיבה תוך מספר שעות התחושה תחזור והכאבים ייעלמו. לעיתים הכאבים חולפים רק לאחר זמן רב. מצב זה אינו תקין ויש להימנע ממנו, יש לציין כי גם אם נתאים במאת האחוזים את תנוחת הרכיבה והאוכף, ולא נקום מן האוכף מספר פעמים בזמן הרכיבה בכדי לשחרר מעט את הלחץ, תופעות אלו עדיין עלולות להופיע.

בכדי לשפר את ההתאמה בין האגן לאוכף יש להקפיד לרכב עם אוכף שמכוון מקביל לרצפה ללא הטיות, להתאים את רוחב האוכף לרוחב האגן (כיום ברוב החברות המובילות ישנם אוכפים בעלי רוחב משתנה), להימנע מרכיבה כאשר הכידון גבוה יותר מן האוכף, לוודא שגובה האוכף מותאם גם הוא לאורך רגליו של הרוכב. ישנם כיום בשוק אוכפים בעלי חריץ הנועד להוריד עומס מן אזור היציאה באגן של כלי הדם והעצבים ובכך להפחית את הכאבים באזור, ישנם רוכבים המדווחים על הקלה לאחר שעברו לרכב עם אוכפים אלו.

לסיכום, ניתן לומר כי ישנם מדדים רבים שיש לתת עליהם את הדעת כאשר אנו מתכוונים להתחיל לרכב על אופניים, באם זה למטרת העלאת הכושר או באופן חובבני בלבד. כיום ניתן למצוא חומר רב על נושא זה באינטרנט ואפילו בעברית, רוכב שחפץ בכך יוכל למצוא אתרים שלמים שעוסקים בנושא ואף לכוון את אופניו לאחר שהכניס את הנתונים הפיזיולוגיים שלו (גובה, רוחב כתפיים וכו'). אתרים אלו אמנם מספקים מידע מהימן אך אין תחליף לבעל מקצוע שבוחן בזמן אמת את הרוכב ומכניס לשיקול פרמטרים נוספים מעבר לאלו הפיזיולוגים.

באם אתם עומדים לפני רכישה של זוג אופניים חדש או שברצונכם להחליף את האופניים שברשותכם, עצתי לכם הינה לבקש את שירות המדידה של החנות בה אתם רוכשים את האופניים, בכדי לקבל הכוונה לגבי מידת השלדה הרצויה לכם או לפנות למומחה בעניין בכדי שיקבע את המידה המתאימה. יש ליזכור כי ישנם פרמטרים רבים הניתנים לשינוי בכדי להתאים את תנוחת הרכיבה הרצויה אך הבסיס לכל שינויים אלו חייב להיות שילדה במידה המתאימה לכם ולסגנון רכיבתכם. זכרו כי התאמת תנוחת רכיבה נכונה תמנע פציעות מיותרות וכואבות ותגרום לכם הנאה גדולה יותר מהספורט הנפלא של רכיבה על אופניים.

דוד רזניק, מומחה בהתאמת אופניים לרוכב וכיוון תנוחת רכיבה נכונה.

פרטים נוספים בנושא באתר מדיקס



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג