האם באמת הכל גנטיקה אצל ספורטאים?

דיאטן הספורט ניר פינק, בחן על עצמו את הבדיקה הגנטית להתאמה תזונתית ופעילות גופנית למימוש הפוטנציאל הגנטי, ובעזרת התשובות ראה האם עליו לעשות שדרוג תזונתי או שינוי ספורטיבי כלשהו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
running man - anatomy

לאחרונה פרסמתי בשוונג ובבלוג שלי מאמר על בדיקה גנטית להתאמה תזונתית ופעילות גופנית. במאמר זה תיארתי שעל ידי בדיקה כזאת, ניתן כיום לבדוק פוטנציאל גנטי לפעילות גופנית וגם גנטיקה של מטבוליזם של הגוף, ובעזרת התשובות ניתן לעשות שדרוג של התזונה והפעילות של הנבדק. על מנת שדברים לא יהיו ברמת הכתיבה המדעית בלבד, החלטתי לגשת ולבדוק את הנושא על עצמי.

תזונה, ארוחת בוקר | צילום: Marcus

"אין לי רוגישות לפחמימות, אך יש לי רגישות לשומן רווי" | צילום: Marcus

"הבחירות שלי התאימו לגנטיקה שלי"

בדרך כלל אני נוטה לכתוב על דברים בתחום מדעי התזונה ותזונת הספורט בפרט, אך לא על התנסות אישית זאת או אחרת. הפעם אחרוג קצת מכך וזאת עם הסתייגות קלה – במדע ישנו המונח N=1 שאומר שאפשר לעשות ניסוי על עצמך, אך כמובן שזה לא סטטיסטי, לא תקף לאחרים ולא ניתן להסיק מכך מסקנות חד משמעיות כלשהן לכלל האוכלוסייה. למרות ההסתייגות הזאת לפני מספר שבועות פניתי לאחת החברות, עשיתי את הבדיקה הגנטית וקיבלתי כבר את התשובות על הגנטיקה שלי.

אז מה למדתי מהבדיקה? דבר ראשון שהגוף שלנו חכם מאוד ונראה שהרבה מהבחירות שעשיתי בחיים בתחומים שונים של אכילה ופעילות גופנית, היו בחירות שהתאימו לגנטיקה שלי. לדוגמה, אם נלך לבדיקה הגנטית לפוטנציאל אירובי או כוח, יצא שהפוטנציאל העיקרי שלי (63%) הוא אירובי והיתרה היא פוטנציאל לכוח. המשמעות היא שהבחירה שלי עם השנים להתמקד דווקא באימונים אירוביים, וריצות ארוכות היתה נכונה גם גנטית. כמו כן, באותה בדיקה ישנו גם אלמנט הבודק מה יכולת ההתאוששות שלך ובספקטרום האפשרי, יצא לי שאני בעל יכולת התאוששות גבוהה מאוד. כאשר נבחרתי לספורטאי השבוע בשוונג ציינתי שאני כבר שנים עושה 3-4 אימונים אירוביים עצימים ביחד עם 2 אימוני התנגדות לכלל הגוף בשבוע. זה יכול להסביר למה אני מתאמן בעצימות גבוהה ומסוגל להמשיך בצורת אימונים זאת תקופה ארוכה.

ניר פינק ספורטאי השבוע צילום: אלבום פרטי

"הבחירה שלי עם השנים להתמקד דווקא באימונים אירוביים וריצות ארוכות היתה נכונה גם גנטית". ניר פינק | צילום: אלבום פרטי

יחד עם זאת, הפוטנציאל שלי לפציעות בעיקר של גידים, מפרקים ושרירים יצא גבוה, ואכן יצא לי להיפצע בשנות הפעילות שלי, אם זה נקעים חוזרים, דלקת בגיד אכילס לפני מרתון או קרע בשריר ממנו אני סובל בחודשים האחרונים. דברים נוספים שיצאו בבדיקה הם שאני בעל מטבוליזם מוגבר לקפאין, לכן ההנחיות לשימוש בקפאין אינן מתאימות לי. בניגוד להנחיות בתזונת ספורט לקחת קפאין 30-60 דקות לפני פעילות השדרוג שלי כיום הוא, שאם אני רוצה להשתמש בקפאין רצוי שאקח או אשתה אותו מיד לפני האימון במידה ואני רוצה שהוא יפעל עליי בצורה מיטבית. זה נובע מכך שהגוף שלי מפרק אותו בצורה מהירה ויעילה, ולכן הוא אפקטיבי לי בטווח הזמן הקצר.

עוד אלמנט שלפי הבדיקות יצא שאני רגיש אליו, הוא שומן רווי. לכן, אצטרך להפחית שימוש בשומן רווי בתזונה שלי ולהעלות את צריכת השומן הבלתי רווי. דברים תזונתיים נוספים שאני שם עליהם דגש ולפי הבדיקה אני אמור להמשיך לעשות זאת, וגם להגביר את צריכתם, הם מוצרים המכילים נוגדי חמצון וכן ירקות מצליבים. כל אלו ישמרו לי על מצב בריאותי תקין לאורך הרבה יותר זמן, עקב מחסור בפעילות של מספר אנזימי מפתח בתחום האנטיאוקסידנטי. על מנת לשמור על משקל תקין יש לי צורך גנטי לעשות פעילות גופנית בכמות של 24 METs בשבוע לפחות – המשמעות היא 2 ריצות של שעה בקצב של 13 קמ"ש בשבוע – דבר שלרוב עד לפציעה האחרונה שלי הייתי עושה ויותר מכך. מבחינת דיאטה, מכיוון שאין לי רגישות לפחמימות, אך יש לי רגישות לשומן רווי העדיפות בדיאטה אינה לדיאטה דלת פחמימות, אך גם לא דיאטה דלת שומן. הסיבה העיקרית היא שיש לי צורך בצריכת שומן חד בלתי רווי ושומן רב בלתי רווי בצורה מספקת, על מנת שיהוו קונטרה לשומן הרווי שיש בתפריט האכילה ואותו לא ניתן להפחית לגמרי. דיאטה שיכולה להתאים במצב כזה היא דיאטה ים תיכונית שעשירה בחומצות שומן חד ורב בלתי רוויות. ישנם כמובן עוד דברים נוספים שלמדתי מהבדיקה, אך הם אינם רלוונטיים לסקירה.

לסיכום, כפי שניתן לראות אפשר ללמוד מבדיקה כזאת הרבה על עצמך ועל הפוטנציאל הגלום בך. כמו כן, לאחר הבדיקה ניתן לעשות שינויים בתזונה או בפעילות הגופנית שיכולים להתאים לך יותר, במידה והם לא נעשו לאורך השנים בעזרת חוכמתו של הגוף.

ניר פינק | דיאטן ספורט (B.Sc.nutr ו-B.Sc.med, RD) ומרצה לתזונה במכללה האקדמאית  בוינגייט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אופיר הגיב:

    בהחלט תחום מעניין…. איזה חברות מבצעות את הבדיקה הזאת?

    1. ניר פינק הגיב:

      אופיר ישנן 2 חברות בשוק כרגע הנותנות אפשרות לבדיקה גנטית, אך זה במסגרת פרטית ולא דרך קופת חולים.

      1. נדב הגיב:

        היי"ניר,
        אתה יכול בבקשה להגיד איזה חברות?
        כמו כן, אשמח לדעת מה העלות של הבדיקה וכמה זמן לוקח לקבל תוצאות?

        תודה,
        נדב

        1. ניר פינק הגיב:

          ישנן 2 חברות וניתן למצוא אותן בחיפוש בגוגל. לוקח 3-4 שבועות לקבל את התשובות (תלוי בחברה שבה מבצעים את הבדיקה). כמו כן, עלויות הבדיקה משתנות מחברה לחברה.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג