רפואת ספורט || צפו: כיצד אפשר לטפל בלקויות יציבה

בסרטון זה תוכלו לראות כיצד היציבה היא הגורם המשפיע ביותר על תפקודו של עמוד השדרה, כך שהיא המפתח לתקינות מערכת העצבים. רובנו סובלים מלקויות ביציבה, ואפשר לטפל בזה - צפו כדי להבין
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בדרך כלל אנו מתייחסים לעמוד השדרה בהקשר של כאבי גב או פריצת דיסק, אבל הגורם המשפיע ביותר על בריאות ותפקוד עמוד השדרה הוא היציבה.

רובנו סובלים מלקויות יציבה, לפעמים איננו מודעים להם ולפעמים אנחנו חושבים שזה גנטי ואין מה לעשות בנושא. ברוב הפעמים שבהן אנחנו מתייחסים ללקויות זה בהיבט האסטטי. יציבה נכונה היא המפתח לתפקודו של עמוד השדרה ותפקודו הבריא הוא המפתח לתפקוד ותקינות מערכת העצבים. התפקוד התקין של מערכת העצבים הוא המפתח לבריאותנו.

אם הגוף נוטה קדימה או הצידה, המערכת העצבית גורמת להתכווצות ולהקשחת שרירי עמוד השדרה והרגליים כדי למנוע את נפילת הגוף. לקויות יציבה פוגעות בגוף 24 שעות במשך 7 ימים בשבוע ומהוות את הגורם המכריע בהתפתחות פציעות על רקע שחיקה ומאמץ.

מהי יציבה נכונה?
מלפנים יציבה נכונה הינה מצב שבו הראש, הכתפיים, האגן והירכיים מאוזנים. מהצד יציבה נכונה הינה מצב שבו האוזן, הכתף הירך הברך והקרסול ממוקמים לאורך קו האנך של הגוף ועמוד השדרה נראה בצורת "S".

במבט מלפנים לקוי היציבה הנפוץ הוא סקוליוזיס. זו עקמת הגורמת להתכערות או התקמרות מצד לצד של עמוד השדרה. כמו כן גם לראש נטוי הצידה, כתף גבוהה מהשנייה, וחוסר סימטריה במנח האגן – מצב זה גורם לשינוי תפקודי באורכי הרגליים ובכך עלול לגרום להתפתחות כאבי אגן, ירך, ברכיים וכפות רגליים.

לקויות יציבה פוגעות בנו 24 שעות ו-7 ימים בשבוע. צילום | thinkstock

לקויות יציבה פוגעות בנו 24 שעות ו-7 ימים בשבוע. צילום | thinkstock

מהצד, הלקוי הנפוץ הוא גלישה צווארית קדימה: במצב זה הראש יוצא מציר האנך של הגוף ויוצר עמוס ניכר על חוליות הצוואר, ועל שרירי הצוואר והכתפיים. מצב זה נמצא כגורם שכיח להתפתחות כאבי ראש, סחרחורות, טורטיקוליס, כאבי לסת, פציעות כתפיים נמלול ליד וקשיי נשימה.

עוד כתבות בנושא 
כיצד הכירופרקטיקה מטפלת בפציעות הספורט? 
איך להתמודד עם כאב גב שנגרם בפעילות ספורטיבית? 

לקויות נוספות הנצפות מהצד הם התקמרות (התעגלות): קיפוזיס של עמוד השדרה הגבי או התקערות: לורדוזיס של עמוד השדרה המתני. לקויות אלו מהוות את הגורם המרכזי להתפתחות כאבי גב, שחיקת החוליות והדיסק.

כיצד בודקים לקויות יציבה?
בעזרת צילום ממוחשב וניתוח דיגיטלי ניתן לאבחן לקויות יציבה הן במישור החזיתי והן במישור החיצי. וכמו כן ניתן לחזות את תהליכי התפתחות העקמת. טיפול בלקויות יציבה דורש התייחסות מערכתית: טיפול כירופרקטי או מנואלי שנועד לאזן את חוליות עמוד השדרה ומפרקי הגוף, שחרור דפוסי המתח מהמערכת העצבית, תרגילי שיקום, הקניית הרגלי ישיבה ועבודה נכונים, מודעות לקשר הרגשי נפשי – זאת כי הדרך שבה למדנו להחזיק את עצמנו קשורה לאופן שבו אנו רואים עצמנו . לדוגמה: ילד עם ביטחון עצמי לעומת ילד חסר ביטחון עצמי.


ד"ר שמי שגיב | כירופרקט ומומחה ברפואת ספורט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג