במה מואשם בראדלי וויגינס, מנצח הטור דה פראנס של 2012?

הרוכב הבריטי שניצח את הטור דה פראנס קיבל אישור להשתמש בתרופה שנמצאת בפקודת הסמים האסורים. עכשיו טוענים שהוא בכלל לא היה זקוק לתרופה זו, כמו גם לתרופות אחרות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
בראדלי וויגינס

קשה להגיד שעולם האופניים הזדעזע אתמול (שני) עם הפרסומים בבריטניה לפיהם בראדלי וויגינס מואשם בשימוש בחומרים אסורים, או ליתר דיוק – שימוש "לא אתי" בחומרים משפרי ביצועים שניתן לו אישור להשתמש בהם לצורך טיפול רפואי.

בראדלי וויגינס רוכב אופניים בריטי

בבריטניה בכלל הפכו אותו ל"סר". בראדלי וויגינס | צילום: morebyless

עוד כתבות בנושא
עוד ב-2016 חשפו האקרים מרוסיה את שיטות שיפור הביצועים של וויגינס ופרום 
למרות הכל, מבחינת הג'ירו כריס פרום יגיע לישראל 
מה גורם לספורטאים לא מקצוענים להשתמש בחומרים אסורים? 

זה היה משפט המפתח, שהפך למשפט חשוב מאוד בספורט העולמי, שכן היום כבר ידוע ששימוש בסתר בחומרים אסורים בתקווה שאף אחד לא יעלה על זה – זו לא האופציה היחידה. אחות השיטות הפופולאריות היום אצל ספורטאים מקצוענים היא לקבל אישורים לתרופות שמכילות חומרים משפרי בצועים כדי לטפל במצבים רפואיים. האישורים האלו מכונים בשפה המקצועית TUE.

כבר ב-2016 חשפה קבוצת ההאקרים מרוסיה "פנסי ברס" מסמכים לפיהם בראדלי וויגינס קיבל אישור מוגזם לשימוש ב-TUE במהלך 2012 שבה הוא זכה בטור דה פראנס וגם במשחקים האולימפיים. ועכשיו גם בבריטניה מאשימים אותו בשימוש לא מוסרי. לפי הממצאים, קבוצת "סקאי" דאגה לספק לוויגינס חומר מסוג טריאמצינולון. מדובר בתרופה אנטי דלקתית שמשרתת הרבה סוגים של חולים כמו חולי עור, חולי דלקת פרקים וחולי אסטמה. אפשר לבלוע כדורים, להזריק, למרוח משחה – התרופה הזאת מגיעה בכל צורה.

הסוכנות הבינלאומית למניעת סמים בספורט הכניסה את הטריאמצינולון לרשימת החומרים האסורים ב-2014. ספורטאי ידוע שהשתמש בעבר באותו חומר הוא רוכב בריטי אחר, דייויד מילר, שניצח בארבעה קטעים בטור דה פראנס וגם היה סגן אלוף העולם בנג"ש. מילר הושעה במהלך הקריירה שלו לשנתיים בגלל שימוש בחומרים משפרי ביצועים. בטור שכתב ב"ניו יורק טיימס" מילר התוודה שגם הוא השתמש בצורה לא ראויה ב-TUE, כשנטל בדיוק את אותו חומר שנקרא טריאמצינולון בטענה שהוא סובל מפגיעה בקרסול. "שלוש הפעמים שבהם השתמשתי בקנאקורט (תרופה המכילה טריאמצינולון) היו שלוש הפעמים שבהן הגעתי למשקל הכי נמוך במהלך הקריירה שלי, ועדיין לא איבדתי מהכוח שלי". מילר הוסיף ואמר שטריאמצינולון זה חומר של פעם בשנה מכיוון שהוא כל כך עצמתי ויש לו השפעה כל כך גדולה על הגוף.

מילר ציין למעשה את ה"גדולה" של החומר הזה, שגורם לספורטאי סבולת לשמור על הכוח שלהם למרות שירדו למשקל הכי נמוך שלהם, וכך למעשה לשפר ביצועים. בקבוצת "סקאי" טענו ב-2012 שבראדלי וויגינס זקוק לטרימצינולון בגלל התקפי אסטמה, והיום כבר לא מקבלים את הטענה הזאת בבריטניה, המדינה שהעניקה לוויגינס את תואר האצולה סר.

דייויד מילר אמר שזה חומר כל כך חזק שהוא השתמש בו רק פעם בשנה. בראדלי וויגינס | צילום: Elyob

ומה אומר וויגינס עצמו? הוא התראיין אתמול ב-BBC וציין שמדובר במסע הכפשה נגדו: "במהלך הקריירה שלי מעולם לא עברנו על הקוד האתי וההאשמות נגדי הן מרושעות. יש מישהו שמנסה להשמיץ אותי ואשמח לדעת מי זה כי זה יענה לי על הרבה שאלות. ההאשמות האלה קשות, וקשה מאוד להוכיח מה עשיתי ומה לא. היו לי הרבה יותר זכויות אם הייתי רוצח מישהו". 

לפי ההמצאים של ועדת הספורט, התרבות והתקשורת בבריטניה, וויגינס השתמש בטריאמצינולון 9 פעמים במשך 4 שנים ועשה את זה עם קבוצה מצומצמת של רוכבים מ"סקאי" במהלך האימונים ותוך כדי תחרויות. מה שחמור נכון לעכשיו הוא שלא קיימים בכלל ממצאים רפואיים שלפיהם וויגינס היה זקוק כביכול לחומר הזה כטיפול רפואי.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג