שרירי הליבה: מה חשוב לדעת כדי להמנע מפציעות?

עמוד השדרה האנושי יקרוס ללא שרירים והחלקים הפנימיים התומכים בו. על מנת לאפשר תנועה, לשאת משקל, לעמוד במאמצים ולהגן על חוט השדרה, עלינו לשמר את השרירים האחראים על יציבות ה"מרכז" שלנו - כך נשמור ונשמר אותו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הגב לא כבדרך אגב || צילום: thinkstock
הגב לא כבדרך אגב || צילום: thinkstock

המלים הנפוצות בשנים האחרונות הן הליבה או שרירי הליבה, וכולנו מנסים למצוא את הדרך הטובה הנכונה והיעילה לחזק אותם. המטרה היא למנוע נזקים לגוף באופן כללי ולהמנע מפציעות שמקורן בעומסים מוגזמים על שרירי הגפיים. ידע אנטומי נרחב וידע מעשי של הפיזיותרפיסט הם כלים שאין לוותר עליהם.

בעיות הליבה

להגיע לייצוב ולמניעת פציעות || צילום: thinkstock

במרבית המקרים אנו נעזרים בקבוצות התעמלות כאלה ואחרות; פילאטיס, יוגה, סטודיו כזה או אחר, TRX ועוד כהנה וכהנה, בלי להבין איזה שרירים אנחנו אמורים להפעיל או לחזק, וסומכים על המדריכים במקום. עלינו לדעת כי היציבות מתקבלת על ידי שילוב בין הגורם האקטיבי – שרירים, הגורם הפאסיבי – מערכת השלד (עמוד השדרה) וגורם נוסף – מערכת השליטה של הגוף (המערכת הנוירולוגית).

אנו נוטים לטעות ולחשוב שכל זמן שאנו מפעילים את השרירים הרלוונטיים כמו שרירי הבטן לסוגיהם, שרירי הגב העמוקים והשטחיים או שרירי הירך ומחזקים אותם, יצאנו ידי חובתנו. ההתייחסות ליציבות מרכז גופנו בעצם אומרת שעלינו לשפר את השליטה המוטורית וזאת על ידי שילוב השרירים הרלוונטיים במגוון הפעילויות המאמצות את גופנו – ריצה, קפיצה, נחיתה, שחיה, רכיבה על אופניים ועוד.

כל פעילות דורשת מערכת שונה של שילוב שרירי על מנת להגיע לייצוב ולמניעת פציעות. אימון שרירים מקומיים לצורך חיזוק מדויק ומאוזן הוא מיומנות מדויקת, וצריך להתבצע תחת השגחה צמודה ומקצועית. יש גישות שונות, אך הגורם המשמעותי הוא המדריך או המאמן. על המאמן והפיזיותרפיסט להיות בעלי ידע והבנה בספורט הרלוונטי כמו גם בגוף האדם.

מהם שרירי הליבה?
ישנם שני סוגים. שרירים מקומיים ועמוקים המתחברים לעמוד השדרה ובפעילותם מייצרים יציבות או חוסר יציבות אם אין איזון, ובנוסף, שרירים גלובליים ושטחיים יותר, המייצרים כוחות גדולים ופחות מדויקים מאחר שהם מכסים חלקים נרחבים יותר.

שרירי בטן: ישר בטני, רחב בטני, אלכסונים פנימיים וחיצוניים
שרירי גב: עמוקים ושטחיים, זוקפים ותומכים
שרירי הנשימה: סרעפת ובין צלעיים
שרירי האגן: גלוטאלים צידיים ואחוריים, ירך פנימית מסובבים
שרירי רצפת האגן

הסוד הוא בספציפיות
כדי לפתור בעיית יציבות וחוסר איזון, צריך להבין היכן טמונה הבעיה וממה נובע חוסר האיזון. את האימון צריך להתאים לצרכים ולא להפעיל כללית, מאחר שיש משמעות עליונה לספציפיות. גם החיזוק הכללי חייב להיות מותאם בצורה המדויקת ביותר על מנת להשיג תוצאות אופטימליות. אנו מכירים מספר תרגילים הידועים כמפעילי ליבה, כמו פלאנק ישר וצידי, הרמות אגן ושליטה עליו, עליות בטן נכונות ומדויקות, מכרעים לפנים ולצדדים ועוד. אין תרגיל יחיד ואין אחידות בצרכים ולכן יש להתייחס לכל אדם ובעיה בנפרד ולהכין תכנית מותאמת ואישית על מנת להתמודד עם חוסר איזון וחולשת ליבה באופן האופטימלי. פיזיותרפיסט המומחה בפציעות ספורט ובעל הבנה במערכת התנועה ובסוגי האימונים השונים, יידע לתת פתרון הולם לאחר אבחון מדויק יותר.


 ערן מנגל | פיזיותרפיסט ואיש ברזל



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג