מה הקשר בין ריצה לסרטן המעי הגס?

העיסוק בפעילות גופנית מקטין את הסיכוי לחלות גם במחלה האכזרית שעומדת במרכז מרוץ התחתונים שיתקיים ב-28 בדצמבר. ועדיין, חשוב לזכור שגם ספורטאים בריאים צריכים להיבדק
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרוץ התחתונים 2017
מרוץ התחתונים 2017

אחד הנתונים המזעזעים הקשורים לסרטן המעי הגס הוא שבכל יום עבודה, יושבים בממוצע 15 גברים או נשים מול רופא ומקבלים את הבשורה שהם חולים במחלה הארורה. לחלקם היו קרובי משפחה שחלו, חלקם לא שמרו על אורח חיים בריא ויש ביניהם גם ספורטאים שלא הפסיקו להתאמן. המשותף לכולם הוא התמודדות עם מחלה אכזרית, שגובה פי 4 יותר קורבנות מאשר תאונות הדרכים.

הנושא כואב ועצוב מאוד, אבל במרוץ התחתונים בוחרים להגביר את המודעות דרך ההומור | צילום: צלמי שוונג

עוד כתבות בנושא
מחקר: כושר טוב לבריאות כמו הפסקת עישון 
פעילות גופנית לאורך זמן תהפוך אתכם לצעירים ב-30 שנים
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכוי לתחלואה ב-13 סוגי סרטן

מאחר ואת חלק גדול ממקרי המוות ניתן למנוע בגילוי מוקדם, פועלת עמותת "צו מניעה" להגברת המודעות לבדיקה מוקדמת לגילוי סרטן המעי הגס שהיא הקולונוסקופיה. אחד האירועים השנתיים שמארגנת עמותת "צו מניעה" הוא מרוץ התחתונים שיתקיים השנה בפעם השישית ב-28 בדצמבר בספורטק בתל אביב. השילוב בין הספורט לנושא הכל כך רגיש הזה הוא לא מקרי. בסופו של דבר, גם לאורח חיים בריא, תזונה נכונה ופעילות גופנית יש קשר ישיר לתחלואה בסרטן המעי הגס.

"אורח חיים בריא הוא חשוב מאוד למניעת הרבה מחלות וגם סרטן המעי הגס", אומר יו"ר עמותת 'צו מניעה' שלמה לבקוביץ' ומוסיף: "אנשים בעלי משקל עודף, מעשנים, אנשים שמנהלים אורח חיים ללא תנועה – כולם בסיכון הרבה יותר גבוה לחלות בסרטן המעי הגס". בכל מה שקשור לתזונה אומר ד"ר לבקוביץ': "מי שנוהג לאכול הרבה בשר מעובד או מעושן נמצא בסיכון מוגבר. מצד שני, מי שמקפיד על תזונה בריאה עם דגש על הרבה פירות וירקות נמצא בקבוצת סיכון הרבה יותר טובה".

אז נכון שאפשר למצוא לא מעט דוגמאות של ספורטאים ששמרו על אורח חיים בריא ועדיין חלו בסרטן המעי הגס, אבל חשוב מאוד לציין שבנוסף למודעות החשובה על הסימנים המוקדמים של סרטן המעי הגס, שאי אפשר להתווכח עם הסטטיסטיקה, והסטטיסטיקה אומרת שמי שמבצע פעילות גופנית באופן קבוע, חסין יותר למחלות קשות כמו סרטן המעי הגס. רק לאחרונה פורם מחקר שציין שפעילות גופנית באופן קבוע תורמת לגוף לא פחות מהפסקת עישון – עד כדי כך.

השנה, במרוץ התחתונים יעבירו אנשי "צו מניעה" מסר חשוב לא רק לגברים ולנשים מעל גיל 50 שחייבים לבצע בדיקת קולונוסקופיה, אלא גם לאנשים בגילאים צעירים יותר שמגלים סימנים כמו כאבי בטן, ירידה בלתי מוסברת במשקל, שלשולים, עצירות, דם בצואה ואנמיה. "בשנים האחרונות יש עלייה משמעותית של מקרים אצל חבר'ה צעירים בגילאים עשרים עד ארבעים", אומר ד"ר לבקוביץ', "אין נתונים רשמיים אבל מדובר אולי ב-300 עד 400 מקרים בשנה. אנשים בגילאים אלה שמגלים את הסימנים שצוינו חייבים לדווח על זה לרופאים ולהמשיך משם טיפול. צריך לזכור שמדובר בסוג הסרטן היחידי שאפשר למנוע כי יש לו תקופה של כ-10 שנים שאנחנו קוראים לה 'חלון הזדמנויות' שמתבטאת בפוליפים שפירים שהם כמו נקודות חן שאפשר להוציא אותם".

כולם מגיעים בתחתונים | צילום: צלמי שוונג

הרעיון של מרוץ התחתונים הגיע מארצות הברית, שם הוא מתקיים כמעט בכל עיר למען הגברת המודעות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס – וזה עובד. ד"ר לבקוביץ' מספר שהמודעות של האמריקאים לגילוי מוקדם של המחלה גרמה לירידה גדולה באחוזי התמותה ממנה, בניגוד לאירופה ולאסיה שם עדיין לא עושים יותר מדי בעניין הזה.

ועוד דבר שחשוב לציין – מרוץ התחתונים בו ירוצו במקצים של 10 ק"מ, 5 ק"מ ו-2 ק"מ עממי בפארק הירקון הוא מהיר, כיפי, קריר בדרך כלל ומלווה באירוע שמח וססגוני שהקונספט שלו הוא ליצור את המודעות דרך הכיף, ההומור והאדרנלין. מי שיגיע לאירוע יוכל כמובן להתעדכן במקום על כל הדרכים והאפשרויות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג