מה גורם אצל רצים לכאבים באגן ובירך?

עקב שימוש יתר ושחיקה, רצים רבים נוטים לחוש כאב באזור האגן שמתפשט לאורך הירך. הפיזיותרפיסט עופר צחר מסביר בראיון איתו מה הסיבות שמובילות לבעיה וכיצד ניתן לטפל ולמנוע אותה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כאבים באגן ובירך הם תופעה נפוצה המטרידה ספורטאים רבים, במיוחד בקרב קהילת הרצים. לעתים קביעת המקור לכאב יכולה להיות מורכבת ומסובכת ויש לפנות לאיש מקצוע שיזהה את מקור הבעיה וייתן לנו פתרון לבעיה. אז לפני שנקפוץ למים, הנה רענון קצר על מבנה האנטומי של מפרק הירך. "מפרק הירך בנוי משני חלקים, באגן נמצא ה'אצטבולום', דמוי קערה וחלקו השני הוא הירך עצמה", מסביר הפיזיותרפיסט עופר צחר.

"שרירי הישבן, הגלוטוס מקסימוס והגלוטוס מדיוס נוטים בדרך כלל להיחלש" | צילום: thinkstock

"שרירי הישבן נוטים בדרך כלל להיחלש" | צילום: thinkstock

כתבות נוספות בנושא
מהו קרע בגיד ואיך מטפלים בו?
איך רצים יודעים אם כאב נובע ממתיחה בשריר או טריגר פוינט
איך מטפלים בנקע בקרסול כתוצאה מפציעת ריצה

"בעברית מפרק זה קרוי 'מכתש ועלי'. מפרק הירך, לעומת מפרק הכתף יציב הרבה יותר, קיימת התאמה מפרקית נכונה יותר בין שני החלקים ולכן מפרק הכתף נוטה לעבור פריקה בעוד נדיר שמפרק הירך יעבור פריקה. הירך הנו מפרק תנועתי וחשוב לייצוב ותנועה ולכן ישנם שרירים רבים העוטפים ומקיפים אותו ושרירים ישירים שמניעים את מפרק הירך. מפרק הירך הוא מפרק שנע בכל מישורי התנועה לדוגמה: כפיפה, פשיטה, הרחקה, קירוב ורוטציות, כיוון שהוא מאוד תנועתי, זהו מפרק מאוד פגיע. בריצה התנועה היא סגיטלית, קדימה ואחורה ולכן שרירים מסוימים יעבדו יותר. לרצים ישנה נטייה לשרירים חלשים יותר במישורים הנלווים ולכן חוסר היכולת לגייס את אותם השרירים יוצרת בעיות פוטנציאליות בייצוב המפרק וזהו גורם תורם לפציעות".



כיצד מזהים בעיה באגן

כאשר אתם חווים כאבים בחלק הקדמי של המפרק, במקום בו הרגל מתחברת לאגן, אלו הם כאבים הנגרמים בדרך כלל מבעיות מפרק ירך. פגיעה במפרק הירך יכולה לפעמים לתת אותותיה דווקא במקום אחר כמו כאב בגלוטאוס, חלקו התחתון של הירך או בחלקו העליון האחורי של המפרק, "שרירי הישבן, הגלוטוס מקסימוס והגלוטוס מדיוס נוטים בדרך כלל להיחלש, כאשר דבר כזה קורה ישנה נטייה לקריסה של הברך פנימה וסיבוב של הירך פנימה בזמן ריצה או הליכה וזה יכול להיות גורם תורם להיווצרות מגוון תחלואות בירך. סימפטומים מופיעים כאשר כבר יש בעיה, אין משהו שמדליק נורה אדומה מלבד כאב". תחושה של 'קליקים' קטנים באגן לדעתו של צחר הם חסרי משמעות אולם אם ישנו קליק חזק המלווה בתחושת איבוד ייצוב של המקום או כאב, הדבר יכול להעיד על קרע בלברום או נזק לאחד הגידים באזור ולכן הוא ימליץ על בדיקה מעמיקה יותר. רצים יכולים לחוש את הכאב רק בזמן ריצה, כאשר העקב פוגשת את הקרקע בזמן הנחיתה.

"עבור רצים, חשוב לחזק את כל השרירים בדגש מיוחד על אותם שרירים שאינם משתתפים בריצה" | צילום: pixabay

מה הם המבנים שיכולים להפגע בירך?
"המבנים שיכולים להיפגע יכולים להיות העצמות כלומר שבר, שבר מאמץ. סחוס שעוטף את אותן העצמות ויכול לגרום לשחיקת סחוס או פגיע בסחוס. בנפילה אפשר לקרוע או לשרוט את הסחוס. יכולה להיות פגיעה במבנים העוטפים את הסחוסים שזו הקפסולה והלברום שנראית כמו טבעת סחוסית הנמצאת על האצטבולום, הקערה שהיא אחד משני חלקי המפרק שנותנת עומק למפרק. במהלך ריצה, חלקים אלו יכולים להישרט ואף להיקרע. יכולה להיות מתיחה של שריר או קרע בדרגות שונות. יכול להיווצר נזק לרצועות במפרק, פחות נפוץ בירך עצמה ויותר בסקרום, מעל עצם הזנב, מתחת לעמוד השדרה. לעתים בעיות הקשורות ברצפת אגן או גב תחתון משליכות ומקרינות כאב לכיוון המפשעה והאגן ואז נדמה שיש בעיית ירך, אולם המקור הוא בגב או ברצפת האגן ולכן חשוב מאוד ללכת לפיזיותרפיסט שמתמחה בטיפול באגן שיבדוק".

טיפול בכאבים באגן

אם הכאב מתמשך וחריף, הדבר מחייב ביקור אצל אורתופד או פיזיותרפיסט מתמחה בספורט או אגן. בדיקה יסודית, תשאול נכון ובמידת הצורך גם צילומי רנטגן או MRI יכולים לשפוך אור על הבעיה למקור הכאב. חשוב מאוד לטפל בצורה נכונה בבעיה לפני חזרה לריצה. מומלץ לקבל טיפול תומך של חיזוק השרירים שלרוב אינם שותפים במהלך ריצה. "בריצה, הרגל נעה קדימה ואחורה והשרירים המבצעים פעולה זו עובדים חזק מאוד. לעתים דווקא חולשה של השרירים המבצעים את הפעולה של הרחקה וקירוב, גורמת לירך טיפה להסתובב על הציר שלה בצורה מוגזמת ובכך לגרות את מפרק הירך, לעשות 'צביטה' או אפילו ליצור נזק ללברום. אם רמת הכאב נמוכה אני ממליץ לבצע מתיחות, לחמם ולקרר את המקום, לבצע תרגילי חיזוק, לשנות מעט את העומס בריצה ואז לחזור למסלול".

כיצד ניתן למנוע כאבים באגן?
עבור רצים, חשוב לחזק את כל השרירים בדגש מיוחד על אותם שרירים שאינם משתתפים בריצה, "מומלץ לחזק דווקא את המרחיקים והמקרבים כדי למנוע עומס יתר ופציעה במפרק". צחר ממליץ לחזק את השרירים המייצבים, אלו האחראים על שיווי המשקל. "בגלל חשיבותו של המפרק, ריבוי השרירים באזור וטווחי התנועה שלו, מאוד חשוב שתבנה למטופל תכנית מתאימה אחרי שנבדקו גורמים היכולים להשפיע, כיוון שפעמים רבות אנחנו מוצאים בתלונה על כאבי ירך, כאשר הרגליים אינן שוות באורכן. פלטפוס קיצוני או קשת גבוהה קיצונית, יכולים להוות גורם תורם להתפתחות כאבים בכל הגפה התחתונה, לרבות הירך. חשוב לנו לבדוק טווחי תנועה ואם יש חסר בולט לעבוד עם המטופל על הגמשה ושיפור שליטה שרירית בתוך הטווחים החדשים שאנו יוצרים בתרגילי גמישות וכמובן לבצע חיזוקים".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג