מדוע פעילות ספורטיבית מביאה לכל כך הרבה תאונות?

הסכנות שבספורט לא מסתכמות רק ברכיבה מסוכנת על הכביש, אפשר למצוא אותן כמעט בכל מקום בעיר וכמעט בכל פעילות. ד"ר איתי זיו מסביר איך הגענו לאלפי תאונות בשנה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הסכנות שבספורט לא מסתכמות רק ברכיבה מסוכנת על הכביש, אפשר למצוא אותן כמעט בכל מקום בעיר וכמעט בכל פעילות. ד"ר איתי זיו מסביר איך הגענו לאלפי תאונות בשנה?
הסכנות שבספורט לא מסתכמות רק ברכיבה מסוכנת על הכביש, אפשר למצוא אותן כמעט בכל מקום בעיר וכמעט בכל פעילות. ד"ר איתי זיו מסביר איך הגענו לאלפי תאונות בשנה?
באנר ביטוח כלל לכתבה

 

ריצה, הליכה, רכיבה על אופניים מסוגים שונים מהווים רק רשימה חלקית של סוגי פעילויות גופניות מאוד שכיחות אצל מרבית המתאמנים בעולם בכלל ובישראל בפרט. נציין שהפעילות הזו מבוצעת, במרבית המקרים, בתוך הערים, אך גם מחוץ להן. לכך השלכות ממשיות על פוטנציאל הפגיעות הגופניות של אותם ספורטאים ולעתים, בסוגי תוואי שטח מסוימים, סוגי ספורט ועוד, פציעות ופגיעות שונות למעשה די שכיחות.

למה פעילות ספורטיבית יכולה להביא לכל כך הרבה תאונות?

כמה תאונות יש מדי שנה? הרבה יותר ממה שחשבתם | צילומים: thinkstock

נציין ונאמר שמדי שנה מתרחשות אלפי תאונות מסוגים שונים. חלקן אגב, באחריות הספורטאים וחלקן האחר באשמת הנהגים בכלי הרכב השונים, שפועלים במקרים רבים בחוסר זהירות משווע,  בחוסר אחריות,  בביטחון מופרז בכביש ועוד. בשל כך מדי שנה מתרחשות בישראל אלפי תאונות של ספורטאים לרבות תאונות עם כלי רכב,  אופניים, מעידות שונות של הולכים, רצים ורוכבים ועוד.

להלן מספר דוגמאות של חוסר זהירות ואחריות של מתאמנים מסוגים שונים שמבצעים פעילות אירובית כזו או אחרת ברחבי הערים ומחוצה להן:

  1. רכיבה באופני כביש – קצרה היריעה מלפרט את הסכנות הרבות שברכיבת כביש. מדובר על צורך במיומנות לא מעטה של הרוכב, המהירות גבוהה מאוד ועשויה להגיע גם ל- 70 קמ"ש ויותר. כמו כן מספר סיבובי הרגליים בעת הרכיבה יגיע גם ל- 120-130 לדקה (מכונה: " RPM"). לכך השלכות גם על הבטיחות של הרכיבה ובמיוחד כשמדובר ברוכבים שאינם מיומנים. תוואי שטח בעייתיים ומסוכנים, דרכים לא בטוחות ובטיחותיות, כבישים ללא שוליים כלל, שדות ראייה מוגבלים מאוד ומה לא – מהווים רק רשימה חלקית של סיבות לתאונות הרבות שישנן מדי שנה. במקרים לא מעטים מדובר בחוסר אחריות של הרוכב שבוחר לרכב באמצע הכביש, או בלילה ללא שום בגד או אביזר זוהר, רכיבה תוך התגרות בנהגים שונים בכביש, רכיבה עם ביטחון מפורז, ביצוע מעשי קונדס שונים עם האופניים ועוד. כמובן שלא מדובר במקרים של הרוגים בלבד אלא רבבות מקרים אחרים של פגיעות קלות עד קשות בגוף, טראומות נפשיות ועוד. מבחינת נתונים ראוי לציין שגם רכב מלווה לא תמיד פותר את הבעיה ומוכרות תאונות דרכים שבהן היה רכב מלווה ועדיין נפגעו רוכבים. לפי נתוני עמותת "אור ירוק" עולה שבממוצע בשנים 2009-2013 נפגעו בתאונות דרכים 1,591 רוכבי אופניים כשמרביתן (94%) התרחשו בתחום העירוני (וזה לא כולל תאונות עצמיות!). קרי – סך כל התאונות הנו גדול משמעותית מהמספר הנקוב.
  2. אי שימוש בקסדה וביגוד מתאים – אי חבישת קסדה בביצוע פעילות אירובית המתבצעת בחוץ עלולה להיות מסוכנת מאוד ובמקרה של נפילה – לגרום לפגיעות ראש קשות ולא רק באופניים. בנוסף , ביגוד מתאים ומגנים בסוגי ספורט מסוימים בהחלט חשובים לרבות כשמדובר ברולרבליידס ועוד.
  3. רולרבליידס – את ספורטאי הרולרבליידס ניתן לראות ברחבי הפארקים השונים, אך לא רק – גם בכבישים העירוניים הם מחליקים במהירות גבוהה מאוד ובחוסר אחריות. במקרים רבים בעבר (ויתכן שעדיין כיום), ברחבי תל אביב (בעיקר באזור כיכר המדינה), ניתן היה להבחין בספורטאי רולרבליידס שבמשך שעות החליקו ללא התחשבות יתרה בנהגים הרבים בכבישים. אין ספק שהאימון בקבוצה הקנה  לרבים מהם תחושת ביטחון והם ממש "השתלטו'"על הכביש, עברו על בסיס קבוע באור אדום, החליקו על מדרכות, בין הולכי רגל ומה לא.  סכנה של ממש!!!.למותר לציין, שתאונות התרחשו מדי שבוע וקרו עקב ההחלקה בכביש ועל המדרכות ובהן היו מעורבים הולכי רגל ואף רוכבי אופניים .

    למה פעילות ספורטיבית יכולה להביא לכל כך הרבה תאונות?

    גם בריצה אפשר לצפות לפגיעות מדי פעם

  4. הולכים ורצים – מדובר ללא צל של ספק, בסוגי האימון השכיחים ביותר. גם כאן מדובר במצבים של חוסר אחריות. דוגמה לכך הנה מעברי החציה בערים ומחוצה להן. הולכים או רצים מגיעים במקרים רבים בריצה או הליכה מהירה לתוך מעבר החציה (מתפרצים) ללא תשומת לב אם הנהג בכלל ראה אותם. היכולת מצד הנהג לבלום כשמתפרצים כך לכביש נמוכה מאוד, והנה עוד סיבה לעלייה הרבה במספר תאונות הדרכים בהם מעורבים כלי רכב שונים והולכי רגל. בנוסף, נציין, שחלק מאותם מתאמנים בהליכה או ריצה חוצים את הכבישים באור אדום או במקומות בהם אין מעבר חציה כלל. הדבר אקוטי יותר בשעות החשיכה המאופיינות בכך שקשה לאמוד את מרחק הרכב ולעתים קרובות הנו קרוב הרבה יותר מאשר מעריכים והסכנה כמובן רק עולה במקרה זה.
  5. מצב הציוד בו נעשה שימוש – שימוש בציוד לא תקין בהחלט קשור לעלייה בתאונות הדרכים. במידה ומדובר באופניים, למשל, במידה ואינם תקינים ואף אינם מותאמים לרוכב הסיכוי לבעיה ברכיבה כמו איבוד שליטה הוא גדול. לכן חשוב להקפיד על שימוש בציוד נוח ותקין, במיוחד כשמדובר ברמת אימון גבוהה במיוחד או לחלופין – כזו הנערכת במשך שעות רבות (לדוגמה: תחרויות 'איש הברזל).
  6. ביצוע פעילות ספורטיבית בקבוצה כאשר רמת המתאמן נמוכה ולא מתאימה לרמת הקבוצה – הדבר שכיח בקבוצות רכיבה על אופניים, אך לא רק. ישנן קבוצות שלמות של הולכים, רצים, שוחים ורוכבי אופניים ועוד שנמצאים ברמה גבוהה מאוד מבחינת הכושר הגופני. במקרים אלה ישנם חברים בקבוצה שמשתרכים מאחור וזאת בשל כושר גופני ירוד , ציוד לא איכותי ועוד. או אז ייתכן שהפעילות הקבוצתית תתחיל יחד אך לאחר זמן מה הספורטאי החובבן עשוי להישאר לבד. אחד המקרים הנו קבוצת ריצה שמתאמנת על בסיס קבוע ביער בן שמן מדי שבת. בחודש ינואר הצטרפו לקבוצה זו שני רצים שהעידו שהנם מסוגלים לרוץ 20 – 25 ק"מ ללא בעיה. המציאות הוכיחה אחרת וכבר לאחר 15 ק"מ התקשו הרצים החדשים לעמוד בקצב הריצה של הקבוצה, הפסיקו את הריצה , אחד מהם התייבש ושניהם איבדו את מקומם וחולצו רק בשעות הערב המאוחרות ישירות לבית החולים ובנס לא נפגעו קשה יותר.

    למה פעילות ספורטיבית יכולה להביא לכל כך הרבה תאונות?

    בחרו את האימון שמתאים לכם ושימו לב למכשולים

  7. מכשולים בעת ביצוע הפעילות הספורטיבית ומעידות – כדוגמה ניתן להביא ריצת בשולי כביש מהיר כנגד כיוון הנסיעה או עם כיוון הנסיעה. במידה ובשוליים ישנם אבנים מסוגים שונים יכול הרץ או רוכב האופניים להחליק על גבי אבן, לסטות לתוך הכביש ולהיפגע על ידי רכב נוסע. כמובן שגם להולך או רץ הסכנה קיימת וזאת במיוחד בכבישים ודרכים ללא שוליים. בנוסף קיים גורם התשתית שמשפיע במיוחד על התנהגות הנהג. למשל, כבישים לא מתוחזקים, תמרורים לא ברורים ושלטי הכוונה מעורפלים, כבישים ללא הפרדה בין נתיבים, כתמי שמן על הכביש, מפגעים בטיחותיים וחוסר תאורה – כל אלה ועוד עלולים לגרום לתאונות דרכים בהן מעורבים כלי רכב וספורטאים אירוביים בכל הרמות. חשוב גם בעת ביצוע פעילות אירובית בכבישים בינעירוניים לשים לב לכבישים "אדומים" בהם התרחשו תאונות רבות משמעותית לעומת כבישים אחרים פחות מסוכנים. .
  8. האזנה למוסיקה תוך כדי הפעילות הספורטיבית או בהייה במכשירי ניידים חכמים – שכיח מאוד בשנים האחרונות. ההתפתחות האדירה של הטכנולוגיה מאפשרת לשמוע מוסיקה מכל סוג בכל מצב (גם תוך כדי שחייה או צלילה). הסכנה הנה שבהאזנה למוסיקה בעצמה רבה, לא שומעים רעשים חשובים במהלך הפעילות הספורטיבית כמו: צפצוף רכב, צעקת אזהרה ויותר מזה – ייתכן שהמתאמן לא יראה גם תמרורים או סימני אזהרה חשובים תוך כדי ביצוע הפעילות האירובית. מסוכן!. חשוב לציין שברמה גבוהה של דציבלים למשך זמן גם עשויה להיפגע השמיעה באופן זמני או צמיתה.

לסיכום, בעת ביצוע פעילות אירובית בערים או מחוצה להן, אחריות רבה מוטלת על הספורטאי. לא ניתן להעביר את כל האחריות לנהגים באשר הם וחשוב להביא זאת בחשבון בטרם יוצאים לפעילות ארוכה ומתישה ולוקחים סיכונים משמעותיים שעלולים לעלות בחיי אדם ופציעות מסוגים שונים.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית וספורט שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג