"מדגסקר", זה לא רק סרט של דיסני, זה גם אולטרה קטלני

גיא כהן סיים אולטרה של רייסינג דה פלאנט במדגסקר לאורך 250 ק"מ בהם עבר בחול טובעני, סלעי בזלת משוננים וחום יוקד. זה הסיפור המרתק שלו לאחר שסיים במקום ה-36 הכללי מתוך 240 מתחרים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מלחמת ששת הימים הסתיימה
מלחמת ששת הימים הסתיימה

המרוצים בסדרת "Racing The Planet – 4-Deserts", מהווים אתגר לרצי סיבולת מכל רחבי העולם כבר למעלה מעשור, והמפעל דורג בעבר על ידי מגזין טיים כאחד מעשרת מרוצי השטח הקשים בעולם.

הם היו 240

בכל אחד מארבעת הימים הראשונים רצים בממוצע כ-40 ק"מ | צילום באדיבות: RacingThePlanet Madagascar / Zandy Mangold

ארבעה מהמרוצים בכל שנה נערכים כל אחד במדבר אחר: מדבר סהרה, מדבר גובי (סין), מדבר אטקמה (צ'ילה) ומדבר הקרח הגדול (אנטארקטיקה). המרוץ החמישי בסדרה הוא מרוץ נודד שבכל שנה נערך באתר אקזוטי שונה ואליו נרשמתי. בשנת 2013 הוא התקיים באיסלנד, ב-2015 הוא ייערך באקוודור. השנה אנחנו במדגסקר, "האי האדום" ממזרח ליבשת אפריקה. ממלכת הלמורים, הזיקיות והווניל.

עוד כתבות בנושא
> אולטרה מרתוניסטית שנשרפה בכל גופה, תופיע על שער ה-"Women's Weekly"
> ריצת שטח: הטיול המושלם לרץ האולטרה
> טור אישי והרפתקני של האולטרה מרתוניסט אלעד בנימין

הקונספט הוא אחיד וכולל שבוע ימים בשטח. בכל אחד מארבעת הימים הראשונים רצים בממוצע כ-40 ק"מ. היום החמישי הוא היום הארוך ורצים בו 80 ק"מ. לאחר יום מנוחה מגיע היום המסיים עם עוד כ-10 ק"מ. בסה"כ 250 ק"מ. זהו מרוץ "בשרות עצמי" (Self-Supported), כלומר, כל מתחרה צריך להביא עמו את המזון והציוד שישמש אותו במהלך כל השבוע ולשאת את הכל על הגב במהלך המרוץ מההתחלה ועד הסיום. משקל תרמיל ממוצע בתחילת המרוץ עומד על כ-10 ק"ג, בלי מים.

הלינה היא במאהל נודד שממוקם בנקודת הסיום של הקטע היומי וזו גם נקודת ההתחלה של הקטע שלמחרת. אין מקלחות והשירותים בסגנון "קליעה למטרה". כדי ללבוש בגדים נקיים צריך פשוט להחליף צד. המסלול אינו ידוע מראש למשתתפים וכולל אתגרים והפתעות בהתאם לאופי השטח הקיים, ככל העולה בראשו הפרוע (והסדיסטי) של מנהל המסלול. אז מה לעזאזל חשבתי לעצמי כשנרשמתי למרוץ?

אחוות רצים מכל רחבי הפלאנטה

אחוות רצים מכל רחבי הפלאנטה

הכנות בצהרי היום של יולי-אוגוסט בשפלת החוף
האימונים וההכנות נמשכו לאורך חודשים ארוכים, כמעט שנה. החל במרוץ "סובב עמק" 2013 שם השלמתי לראשונה מרוץ אולטרה 60 ק"מ, דרך שלושת המרתונים של החורף בטבריה, תל-אביב וירושלים, עד למרוץ ים-אל-ים 70 ק"מ באפריל האחרון. לאחר מכן התחילה העבודה הקשה באמת. תכנית האימונים התעצמה, הנפח השבועי הלך ותפח והגיע לכ-160 ק"מ בממוצע.

השכמה יומית בשעה 04:00 וריצה של שעתיים לפני תחילת יום העבודה, הפך עניין שבשגרה. סופי שבוע עם ריצות back-to-back עד 100 ק"מ. במקביל עלו והכבידו המשקלים על הגב וכמות האורז בתרמיל כבר הגיעה ל-8 ק"ג. האימונים כללו גם איקלום לחום, כלומר, ריצות ארוכות בשעות היום המתישות של חום יולי-אוגוסט בשפלת החוף. ממש לא תענוג גדול בלשון המעטה. הכל בהכוונה וליווי מקצועי של גלעד ודגנית קראוז הנפלאים.

30.08.2014 – מכל רחבי העולם מתכנסים ובאים המתחרים לעיר דיאגו-סוארז שבצפון מדגסקר. אמריקאים, סינים, יפנים, אוסטרלים, בריטים, שווייצרים, דרום-אפריקאים, הונג-קונג, איטליה, ברזיל, קולומביה ועוד. גם שניים מישראל. בסה"כ למעלה מ-40 מדינות מיוצגות, כ-240 מתחרים, קשוחים וקשוחות, חלקם מנוסים וחלקם מתייצבים בפעם הראשונה לאתגר. לאחר תדריך ומסדר ציוד אנחנו עולים על אוטובוסים ומגיעים למאהל במחנה 1 בקרבת החוף. לילה ראשון בשטח. מחר הזינוק. אוירה מחשמלת והתלהבות באוויר. חבורה נפלאה של ספורטאים ואחוות רצי-כל-העולם ביחד. הנה זה בא.

31.8.2014 – יום 1: פתחתי חזק מדי
אני פותח בהתלהבות. כבר לאחר כמה קילומטרים "מטיחים" אותנו אל חוף הים, אל דילוגים בין רצועות של חול נקי ובתולי לסלעי לבה משוננים ובריכות מים מלוחים. משם ממשיכים בדרכי עפר חוליות וטובעניות שנמתחות ונמשכות עד למחנה 2 הממוקם על חוף הים. פגישה ראשונה ולא סלחנית עם החום היוקד (35 מעלות בממוצע על המסלול) והשילוב הקטלני בנעליים של חול-ים, מים מלוחים וזיעה. אני חוטף התכווצויות בארבע-ראשי.

מה חשבתי לעצמי שבאתי לכאן?

מה חשבתי לעצמי שבאתי לכאן?

אני לא לבד, הרבה אחרים גם צולעים בקילומטרים האחרונים. למרות זאת מסיים במקום 29 מתוך 240 שפתחו את היום. מעולה. אבל הכאבים וההתכווצויות בשרירים בשלב כזה מוקדם מטרידים אותי. צריך להתאושש מהר ולנסות לחשוב איך אני ממשיך הלאה כך שלא אסכן את עצמי בהמשך. ברור לי שפתחתי חזק מדי. למרות כל האזהרות וההתרעות של גלעד. טעות ראשונה? אסור לי לשלם על זה.

01.9.2014, יום 2, 47 ק"מ: הרווחתי חבר לחיים
מתוכנן קטע ארוך יחסית לימים הקצרים, אבל שום תיאור מילולי של המסלול לא הכין אותנו ליום המפרך שעומד ליפול עלינו. בסופו גם המנוסים שברצים, שכבר חוו אי-אלו מרוצים אתגריים טענו שדבר כזה עוד לא היה. הם לא זוכרים מסלול יומי כל-כך אכזר ומתיש. זה התחיל שוב בריצה על חוף הים, ועוד קטע ארוך של דילוגים על אבני בזלת מחודדים ומסוכנים. כל מעידה קלה יכולה להיות כואבת ומדממת. והיו כאלה.

ההמשך בריצת סינגלים בתוך הסבך הצפוף וענפים שמצליפים ושורטים מימין ומשמאל, דישדושים בבוץ עמוק בשדות האורז, חציית נחלים ואגני מים, וכן, שוב דרכי החול הטובעני האינסופיים. אין דרך להתאושש. הרגליים והנעליים נספגות בבוץ, בחול, במים, באבק ושוב בחול. עונש. זה מסלול הישרדות ולא תחרות ריצה. מה קורה פה? באמצע הדרך אני פוגש את אחד המתחרים החזקים מהאוהל שלי. הוא נראה שבור ומיובש. הקיא כבר עשר פעמים ולא מפסיק. לא מצליח להכניס ג'ל או משקה אנרגיה לגוף. הצבע שלו לא נראה טוב. אני מפסיק את הריצה ומצטרף אליו בצעידה מדודה. נשאר קרוב, לא רוצה להשאיר אותו לבד בשטח ומלווה אותו כשעתיים עד לתחנת הביקורת עם חובש ומים. איבדתי הרבה זמן ועברו אותנו הרבה מתחרים אבל זה לא ממש עניין אותי. "אחוות הרצים" קודמת לכל. הוא התאושש לאחר מכן וחזר להתחרות, לא הפסיק להודות לי על כך עד סוף המרוץ. הרווחתי חבר לחיים, זה שווה את זה. אני מסיים את היום אחרי יותר משמונה שעות. כולם נאספים במחנה בסוף היום, המומים. עברו רק יומיים, מה עוד מצפה לנו?

2-3.9.2014, יום 3+4, 40 ק"מ, 42 ק"מ – כמעט 50 רצים פרשו
למזלנו המסלולים בימים האלה היו קצת יותר סלחניים. עדיין שבילי החול, עדיין חום בלתי נסבל אבל רוב הזמן בסוואנות ובמרחבי הבזלת הפתוחים והיבשים. הגוף מתחיל להתרגל לשגרת היום ובאופן מפתיע אני מרגיש שאני הולך ומתחזק. בכל יום קצת יותר מהיר ומשפר בהדרגה את המיקום הכללי. אין לי פציעות, וכמעט בלי שלפוחיות. שומר על תכנית השתייה וההזנה באדיקות כדי להימנע מהתייבשות ולשמר אנרגיה.

מים על הגב, מים ברגליים

מים על הגב, מים ברגליים

אני ממוקם בתום ארבעת הימים במקום ה-43 הכללי מתוך כ-192 מתחרים שעדיין על המסלול. כמעט חמישים איש פרשו בגלל תשישות או מסיבות רפואיות. היום הארוך לפנינו. מצד אחד זה מעודד כי זה בעצם היום האמיתי האחרון שעוד נותר, אבל מצד שני יש חרדה מפני הלא נודע. עברנו כבר 160 ק"מ בארבעה ימים ועכשיו שמונים ביום אחד, בחום הלוהט של מדגסקר, במסלולי השטח והחול. כל אחד מכין לעצמו תכנית עבודה / אסטרטגיה ליום הגדול. אני הולך לישון, מתרגש אבל גם מאמין שיש לי את הכוח הדרוש. יהיה טוב, אני מבטיח לעצמי.

4.9.2014, יום 5+6, 77 ק"מ, יכול להיות שזה כבר נגמר?
בבוקר אני מציץ בתרשים המסלול שמופיע על לוח המודעות במרכז המחנה. אני מופתע לגלות – 40 ק"מ ראשונים במגמת ירידה קלה של כ-400 מטרים, לאחר מכן מישורי עד הסיום. התכנית המקורית היתה להתחיל לאט ולהגביר בחצי השני. בהתחשב בתנאי השטח ובחום הכבד שצפוי בצהריים אני מחליט לשנות תוכנית. אני מתחיל בריצת קצב יחסית מהירה לתנאי השטח, מקווה לכסות כמה שיותר מרחק עד שארגיש שחייב להאט, אם בגלל תנאי השטח, העייפות או בגלל החום. רק מעטים עושים כמוני.

לעקוף את הסיני

לעקוף את הסיני

השאר מעדיפים לשמור כוחות בהתחלה, לתת כבוד למרחק. אולי הם לא טועים? אני מוצא את עצמי רץ בסביבת רצים מהעשירייה השנייה, לא הסביבה הטבעית שלי. התחנות עוברות ואני עוד לא מרגיש תשישות. לאחר 4.5 שעות אני כבר באמצע הדרך. מכאן הכול מישורי. כבר צהריים והחום מכביד, 36 מעלות, מדווחים בתחנת הביקורת. אני עובר לריצה/הליכה ומאט מאד את הקצב. אני מרגיש טוב. אף אחד לא סוגר אחרי. גם אלה שהחלו לאט לא מסוגלים עכשיו להגביר בטמפרטורות האלה. הברכיים כואבות בסיום ומדי פעם אני צורח מכאב, אבל ממשיך, לא עוצר. האסטרטגיה פעלה לטובתי. אני מסיים לאחר כעשר שעות ונכנס למחנה. אני המתחרה ה-20 שמגיע לסיום היום הארוך. נפלא, היום הכי חזק שלי. אני מתפרק באוהל ונמרח על הרצפה, מנסה קצת להקיא. מרגיש תשוש אבל מאושר. יכול להיות שזה כבר נגמר?

6.9.2014, יום 7, 10 ק"מ: כבוד לאיזי מוסרי, לסיני וגם לי
לקראת היום האחרון אני ממוקם במקום 37 כללי. הצצה על טבלת התוצאות מגלה שיש מתחרה סיני שנמצא כשלושים שניות בלבד לפני. אולי אוכל לעבור אותו ביום האחרון? זה נותן עוד "דרייב", עוד מימד תחרותי ליום האחרון של המרוץ. אנחנו נעמדים על קו הזינוק. אני מזהה את הסיני אבל אז אני רואה שהוא גם "חיפש" אותי וסימן אותי. הוא מביט אלי, עושה איזה סימן עם היד, מחייך. מה הוא רוצה להגיד? יריית הזינוק נשמעת והסיני פורץ קדימה בשעטה לפני כולם. אני לא מסוגל לשמור אותו ומחליט להתמקד רק בעצמי. "תרוץ את המרוץ שלך, לא של המתחרה", אני משנן לעצמי.

מדליית הכהן הגדול

מדליית הכהן הגדול

הרגליים כבדות אחרי המסע הארוך והמתיש. התרמיל על הגב קצת פחות כבד. אני שומר על קצב קבוע ומסתכל רק על הרצפה שני מטר לפני. לאחר כמחצית מהדרך אני מרים את המבט ומגלה את "ידידי" הסיני כמאתיים מטר בלבד לפני. המרחק מתקצר ומתקצר אבל מאד לאט. קילומטר וחצי לסיום ואני כבר כחמישים מטר בלבד מאחוריו. אני רואה שהוא מציץ לאחור ורואה אותי. הוא שוב מגביר את הקצב ולא מוותר. הפעם אני כבר לא מצליח לסגור ומסיים כמאה מטר מאחוריו. לא חשוב.

הזמן שלי: 57 דקות בעשרת הקילומטרים האחרונים. זו השעה הכי מהירה שעברה לי בחיים. אני מאושר. סיימתי 250 ק"מ. הידיים בשמיים. חיוך נמרח על הפנים מאוזן עד אוזן. אין דברים כאלה. אני מסיים במקום ה-36 הכללי. מהקשוחים שבקשוחים. מבחינתי זה הישג אדיר. אין יעד שחלמתי עליו ולא עמדתי בו במרוץ. היה קשה, התמודדתי עם המשברים שבדרך ולא נשברתי בשום שלב, לא מנטלית ולא פיזית. סיימתי את אחד ממרוצי השטח הקשים ביותר ואני בריא ושלם. גג העולם.

אז מה באמת חשבתי לעצמי כשנרשמתי למרוץ הזה? אני חושב שאני יודע. אני בטוח שאני יודע. עוד מילה חמה מיוחדת לישראל (איזי) מוסרי, שהשתתף במרוץ כמוני. נפגשנו לראשונה רק ביום הפתיחה. ישראל הוא מקצוען ורץ מעולה. הידע והנכונות שלו לעזרה עזרו לי וסידרו אותי כל יום מחדש. הוא תמך ונתן דוגמה אישית לא רק לי אלא גם לשאר הרצים בשטח. הוא גם "נתן בראש" למתחרים, מקום שישי בדירוג הכללי. כבוד.

(*)  צילום: באדיבות RacingThePlanet®:Madagascar / Zandy Mangold


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג