ליאור כהן בווידוי אישי על פרשת ארמסטרונג

לפני כשמונה שנים ושלושה חודשים קרא לי אבי למשרדו אשר בביתנו הצנוע בעיר היין, ראשון לציון. היה זה ערב נסיעתי למחוזות הדוד סם לטובת רכישת תואר מתקדם במנהל עסקים בעיר התה, בוסטון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לפני כשמונה שנים ושלושה חודשים קרא לי אבי למשרדו אשר בביתנו הצנוע בעיר היין, ראשון לציון. היה זה ערב נסיעתי למחוזות הדוד סם לטובת רכישת תואר מתקדם במנהל עסקים בעיר התה, בוסטון

מאת:ליאור כהן

כתבות ומאמרים על פרשת ארמסטרונג
הדו"ח המלא כאן
 ידיעה על פרשת ארמסטרונגכאן
כתבה שפורסמה בשוונג ב- 14 בחודש יוני 2012:
לאנס ארמסטרונג שוב מואשם, הפעם גם מושעה
 מציאות נושכת על הפרשה- כאן
מאמר של חגי אשלגי- עיתוי ופרופורציות
ארמסטרונג ממשיך לנצח גם כשהוא מושעה לכל החיים- כאן

כתבה של חגי אשלגי- הצליבה


במעמד מרגש זה העניק לי אבי ספר בנושא מנהיגות מהי. מיותר לציין כי על הכריכה התנוססה הקדשה אישית כמו שרק הוא מיטיב לנסח. בנוסף לספר זה קבלתי מתנה צנועה נוספת אך יקרה מפז. היה זה צמיד סיליקון צהוב, פשוט למראה ועליו מוטבע הכתוב LIVESTRONG.


היו אלה ימים ספורים לאחר זכייתו השישית במספר של הטקסני בתחרות האופניים היוקרתית ביותר בסבב ה-UCI, הטור דה פראנס במהדורתו ה-91. המלך הבלתי מעורער של עולם הרכיבה הודיע כי יגיע רק עוד פעם אחת לעשות סיבוב ברחבי ארץ הבגטים ולגבו החולצה הצהובה שכה מזוהה עמו. אותו הלאנס בדיוק אכן נכנס לשדרות האליזה בשנת 2005 עם שמפניה ביד לבוש בחולצת החמנייה. היה זה ניצחונו השביעי במספר בתחרות הקשה בתבל. לימים חזר האמריקאי לדבוקה אך כבר לא הצליח לעמוד בראש דוכן המנצחים בעיר האורות.

הטקסני שנתן לי השראה
לאנס ארמסטרונג הספיק כבר לזכות בחולצת צבעי הקשת (חולצת המנצח באליפות העולם בסבב ה-UCI) טרם פרץ לתודעת ישראל ישראלי ושאר העולם. בארצנו, באותם הימים של סוף המילניום הקודם, הטור דה פראנס היה משפט נרדף לאופניים ואין בלתו.

רק משהחל לאסוף בקצב מסחרר את התארים בטור היוקרתי ידעה כל אימא עבריה לבטא בדיוק מופלא לא רק את שמו של הרוכב האגדי כי אם לספר את סיפור חייו אשר כמו נרקח היטב באולפני הוליווד.

בתקופה בה הפך לרוכב המעוטר בהיסטוריה ונכנס לפנטאון הספורט העולמי החל עבדכם הנאמן את מסעו בארץ הנפלאות הקרויה ״טריאתלון" (יש לציין שצירוף מילים זה טרם היה שגור בפי אזרחי ארץ זבת ועוברים ושבים הופתעו לשמוע כי אני שחקן בתיאטרון).

ככל ילד המקבל משחק חדש לידיו, דמות ההערצה וההשראה הייתה הפעם חדה וברורה. הישגיו הבלתי נתפסים של הטקסני היטיבו להוציא ממני הרבה מעבר לתכניות האימון הכתובה. אם באימון קשה ככל שיהיה, אם בתחרות ואם בחיים התובעניים בכלל, דמותו של לאנס הייתה תמיד לנגד עיניי.

סרט הוליוודי משובח
לצד הישגים ושיאים ספורטיביים לרוב, סיפור חייו של גיבור העל בעלילה ריגש וריתק מיליונים ברחבי העולם. רבים מצאו עצמם רובצים שעות רבות על הכורסה אל מול המסך הקטן, אחרים לוגמים בשקיקה כל מילה מספריו אשר תורגמו לעשרות שפות והפכו במהרה לרבי – מכר ברחבי העולם ועד לאותם משוגעי קצה אשר ליוו את הטור בצידי הדרכים הקסומות של צרפת בתקופת ה- Vacance (חופשה) השנתית. העובדה שבן תמותה צלח את המחלה הארורה והגדיר מחדש את קצה גבול היכולת האנושית (יש אשר יאמרו בלתי אנושית) שימשה רק כסיפור מסגרת לתסריט ההוליוודי. על אף הקיטש, סרט זה גרף פסלונים רבים…

דמותו של לאנס היוותה השראה למיליונים ברחבי העולם. אם מדובר בספורטאים, בחולים או סתם בפלונים אלמונים טרם משימה קשה ואתגרית. לאנס היטיב לנסח: הכאב הוא רגעי, התהילה היא נצחית.

הנפילה
כגובה הפסגות הספורטיביות אליהם זכה להגיע הטקסני כך עוצמת מפח הנפש אותם חווים מעריציו ומוקיריו הרבים ברחבי העולם בימים אלה של רעידת אדמה בעולם האופניים. 

עשרות ואולי מאות בדיקות Doping (סמים) עבר המגה – סטאר במסגרת מסעותיו ברחבי העולם. אז מה חדש? היכן האקדח המעשן אשר לפתע פלט כדור לאחר מעצור במשך שני עשורים? והאם זה בכלל חשוב?

שאלות רבות מספור עפות באוויר, לרבות: למה לדוש ולחפור בסוגיות מהמילניום הקודם? כולם היו מסוממים – אז מה זה חשוב? בדקו אותו מאות פעמים אז מה חדש עכשיו? למה להם, לאמריקאים הקפיטליסטים, לכרות ענף כה משגשג? רבים הם סימני השאלה אך תשובה ברורה אחת – לאנס נמצא אשם בכל הסעיפים ונמחק מספרי ההיסטוריה לרבות וויקיפדיה בזמן אמת.


צמיד של Livestrong. זמנך עבר. (צילום: Sherool )

חברים יקרים, הצדק חייב לצאת לאור. אל לנו להשלות את אותו הילד בתחילת דרכו הספורטיבית, את החולה במחלקה האונקולוגית או את ישראל ישראלי בואך צובה-את- נס-הרים.

שלום, צמיד
נכון, מחיר הבושה והחרפה אותה משלם ברגעים אלה הגיבור במיל' גבוה במיוחד אך גם אנו "זכינו" למחיר מופקע. מחיר זה אומנם לא כולל מע"מ אך כן כולל, בין היתר, ניפוץ חלומות, מחיקת הספורטאי הנערץ מספר הפרצופים (Facebook) ועד הסרת סמל ההיכר של תופעת הלאנסמניה משורש כף ימין, צמיד הסיליקון הצהוב LIVESTRONG.

אני כותב שורות אלה בכאב רב. כמי ששנים גדל על מורשתו של רוכב העל, בלע כל רסיס מידע בדבר יכולותיו הבלתי נתפסות ושנן כל משפט מפיו, אסיים בציטוט של האמריקאי מלפני ימים ספורים בעת ציון 15 שנים להקמת עמותת LIVESTRONG בעיר הולדתו אוסטין אשר בטקסס: I've been better, but I've also been worse. המלך מת. יחי המלך החדש העתיד לבוא במהרה בימינו. אמן.

ולסיום, נכון שאם הנך מקבל סוס במתנה אל לך לבדוק לו את השיניים ובוודאי לא להחזיר אותו לבעליו. אולם חש אני כי שמונה שנים ושארית הנם משך זמן ממצה עבור המתנה שקיבלתי,  ולכן היא הועברה אחר כבוד לגנזח הפרטי של אבי. 

28.10.2012


ליאור כהןמאמן קבוצת הטריאתלון XtriM


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36