חציית תעלת לאמנש

הראשון שחצה את תעלת לאמנש בשחייה היה קצין הבריטי בצי הסוחר - מתיו ווב, בשנת 1875. במקצועו הוא ניווט סירות בין אנגליה לצרפת דרך תעלת לאמנש ולמד היטב את זרמי המים ב- 34 ק"מ שמפרידים בין שתי גדות התעלה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הראשון שחצה את תעלת לאמנש בשחייה היה קצין הבריטי בצי הסוחר – מתיו ווב, בשנת 1875. במקצועו הוא ניווט סירות בין אנגליה לצרפת דרך תעלת לאמנש ולמד היטב את זרמי המים ב- 34 ק"מ שמפרידים בין שתי גדות התעלה

מאת:דניאל קציר


מתיו ווב נולד ב- 19 בינואר 1848. היו לו 11 אחים. אביו היה רופא. הוא הצטרף לצי הסוחר, שימש בתפקיד קצין שני על אוניה בשם רוסיה ועבד על קו ספנות שנקרא קו קונארד. בעת הפלגה, מניו יורק לליברפול באנגליה, נפל אחד הנוסעים לתוך האוקיינוס האטלנטי. ווב זינק לתוך המים וניסה להצילו, אך הנוסע נעלם בתוך המים הסוערים. על מעשה גבורה זה זכה ווב בפרס של 100 לירות שטרלינג ומדליית סטנהופ ונהפך לגיבור של התקשורת הבריטית.



חציית התעלה בימים עברו – (צילום: Slatitude)

בשנת 1873 שמע ווב על אדם בשם גיי.בי. ג'ונסון, אשר ניסה לחצות את תעלת לאמנש בשחיה ונכשל. ווב קיבל מג'ונסון השראה, התפטר מעבודתו והחל להתאמן בשחיה במים קרים בנהר התמז (THAMES). הוא היה נחוש בהחלטתו להצליח במשימה וזאת לאחר שעיתון בריטי הבטיח פרס כספי של 25,000 לירות סטרלינג למי שיחצה בשחיה את התעלה. הפרס הובטח היות ובעלי העיתון היו משוכנעים כי אף אדם לא יצליח לחצות בשחיה את תעלת לאמנש.

ב – 12 באוגוסט 1875 ניסה ווב לחצות את תעלת למאנש, פעם ראשונה, אך נכשל בגלל הרוחות החזקות שנשבו והגלים הגבוהים שהתישו אותו.

ב- 24 באוגוסט 1975 הוא התחיל במשחה השני מנקודת היציאה להפלגה של אוניות הצי, בחוף דובר שבאנגליה, לכיוון קאלה בחוף צרפת. הוא היה מלווה בשלוש סירות וכל גופו היה משוח בשמן. ווב שחה את כל המשחה בסגנון חזה, בקצב אחיד. הוא סבל עקיצות של מדוזות, זרמים חזקים בבכאפ-גרי-נז אך לאחר כ- 5 שעות להגיע לחוף. ליד קאלה לאחר 21 שעות ו- 45 דקות.

זו היתה החצייה הראשונה בהיסטוריה של תעלת לאמנש בשחייה. ווב לא שחה בקו ישר והאריך את מסלולו בצורה ניכרת. בפועל הוא השלים 39 מייל ימי, שזה 64 ק"מ. כדי לחצות את תעלת למאנש צריך לשחות בקו ישר 39 ק"מ. ווב זכה בפרס הכספי של 25,000 לירות סטרלינג אשר שווים כמיליוני לירות סטרלינג בערכים של היום. בעקבות השחייה ההיסטורית הזאת ווב זכה למכתב הוקרה מהמלכה ויקטוריה וזה חיזק את מעמדו כגיבור הממלכה.



מתיו ווב – אמן שחייה שהפך גיבור ממלכה (איור: Dawleheritage)

לאחר מכן הוא התחתן, נולדו לו שני ילדים, הוא זכה לפרסום בינלאומי, פיתח קריירה של שחיין מקצוען ואף כתב ספר שנקראה "אמנות השחייה".

בשנת 1883 פנה לווב עיתון אמריקאי והציע לו פרס כספי גדול
אם יצליח הפעם לשחות בנהר הניאגרה (NIAGARA), כאשר המשחה אמור היה להתחיל מתחת למפלי הניאגרה לאורך 10 מייל. ווב התפתה להצעה. בתאריך 24 ביולי 1883 קפץ מסירה למים, קרוב למפלי הניאגרה לעיני אלפי צופים שעמדו והסתכלו עליו משתי גדות הנהר.

לאחר שהצליח לשחות כשליש מהמרחק הוא נקלע למערבולת חזקה במים. זו משכה אותו כלפי מטה והוא נעלם מעיני הצופים. לאחר ימים אחדים נתגלתה גופתו הצפה על פני הנהר…

מתיו ווב טבע למוות בנהר הניאגרה, בהיותו בן 35 בלבד. מאז ועד היום חצו עשרות גברים ונשים בשחיה את תעלת לאמנש בסגנונות שחיה שונים, כולל שחיית פרפר, כשזמני השחיה מתקצרים כל העת.

חציית תעלת לאמנש בשחייה נחשבת עד היום ל-"אוורסט" של השחיה במים פתוחים.


דניאל קצירדניאל קציר
דניאל קציר – מייסד מרכז השחיה easy swim
חלוץ מדינת ישראל בשחיה במים פתוחים למרחקים ארוכים. מקום תשיעי באליפות העולם במשחה למרחק 25 ק"מ בשנת 2008. אחד מ- 25 השחיינים הטובים בעולם למרחק 10 ק"מ שקבעו את הקריטריון הבינלאומי לאומיפיאדת בייג"ין כשבפעם הראשונה ענף זה הוכנס למשחקים האולימפיים. הישראלי היחיד שהשתתף בתחרות גביע העולם הארוכה ביותר בעולם למרחק 57 ק"מ. אלוף ישראל במים פתוחים

קישורים: שחייה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג