התאחדות השחייה הבינ"ל מאיימת: טובי השחיינים בעולם מסתכנים בהשעייה

הקרבות בין פינ"א לבין ליגת השחייה הבינלאומית הפרטית שעומדת לקום, התדרדרו לאיומים על טובי השחיינים בעולם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בקיץ 2017, רץ ראש התאחדות השחייה האירופית (שהוא גם ראש איגוד השחייה האיטלקי), פאולו בארלי, לראשות התאחדות השחייה הבינלאומית (פינ"א) נגד יושב הראש המכהן. בארלי הפסיד. נציגים של מדינות רבות מחוץ לאירופה (לרבות ארצות הברית) העדיפו לתמוך ביו"ר המכהן, חוליו מגליונה בן ה-83 מאורוגואי.

יתכן מצב שהוא ישבור שיא עולמי ובפינ"א לא יכירו בו? אדם פיטי | צילום: CHAN FAN

עוד כתבות בנושא
צפו בראיון בלעדי עם מאמן נבחרת ישראל בשחייה לוקה גברילו
מדליית זהב לאנסטסיה גורבנקו במשחקים האולימפיים לנוער
השחייה הישראלית לאן? הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסה

נושא חשוב באותה מערכת בחירות קשוחה היה בהרחבת יכולת ההשתכרות של שחייני עילית מקצוענים, במטרה לקרב את כוכבי הענף לרמות השתכרות בענפי ספורט אחרים. התגובה האיטלקית לא איחרה לבוא. בקיץ האחרון הוכרזה, באיטליה כמובן, הקמתה של ליגת שחייה בינלאומית בשם ISL או INTERNATIONAL SWIMMING LEAGUE. זהו ניסיון להתחקות אחרי מודלים קיימים בעולם הספורט המקצועני – ריכוז ספורטאי העל לליגת תחרויות מקצוענית אחת. מטרת הליגה היא למשוך ולגבש מספר קבוצות של שחייני עילית, לאו דווקא בני אותה מדינה, שיתחרו על תארי ליגה קבוצתיים ואישיים.

מודל דומה קיים בליגת ה"פרו-טור" המקצועית באופני כביש. בכלל, ריכוז כוכבים לליגה יוקרתית על חשבון ליגות מדינתיות ואחרות, קיים גם ביורוליג בכדורסל ובליגת האלופות בכדורגל. שם המשחק הוא משיכת הספורטאים הטובים ביותר וגרירת כספי החסות וזכויות השידור אחריהם.

פינ"א מצדה מאוד לא אוהבת את הליגה החדשה, וניצוצות כבר החלו לעוף. לפני שבוע שלח מנכ"ל פינ"א קורנל מרקולסקו, מכתב ליושבי ראש איגודי שחייה לאומיים ברחבי העולם. מרקולסקו הודיע שהתחרות הראשונה של ה-ISL – תחרות ה-ENERGY FOR SWIM שתתקיים ב-20-21 לדצמבר הקרוב בטורינו, איטליה, נחשבת "תחרות בינלאומית", וככזו, היה עליה לקבל אישור מראש של פינ"א – אישור שלא ניתן ולא התקבל.

לכן, כתב מרקולסקו, פינ"א "תמשיך להעריך את ההתפתחויות בעניין זה, ותשקול השלכות של הפעלת סעיפי חוקה (כלפי שחיינים שישתתפו בתחרות), אם וככל שהדבר יימצא מתאים".

המכתב עורר סערת ענק בעולם השחייה. צמרת שחייני העולם דוגמת אדם פיטי, שרה שיוסטרם, קלימנט קולסניקוב, קמרון ואן דה בורג, פרנילה בלום, צ'ד לה קלוס ועוד, מצאו את עצמם לפתע תחת איום בענישה אישית אם יתחרו בתחרויות הליגה המקצוענית החדשה. משמעות האיום המרומז של פינ"א – היא תשקול להפעיל סנקציות של אי הכרה בתוצאות (עד אי הכרה בשיאי עולם, שיאים יבשתיים, ושיאים לאומיים), ואפילו סנקציות השעיה אישיות נגד שחיינים שישתתפו בתחרות.

שרה שוסטרום שחיינית שבדית באליפות העולם בשחייה בקאזאן

גם היא רוצה להתחרות בליגה החדשה. שרה שיוסטרם | צילום: CHAN FAN

החשש של פינ"א נראה כמונע משני טעמים מרכזיים – חשש מתחרות ישירה לסבב גביע העולם המקצועני של פינ"א, ואפילו אליפות העולם; והחשש שליגת ה-ISL תמשוך את שחייני הצמרת ואת כספי החסות הגדולים אתם, אל מחוץ לאיגודים הלאומיים והבינלאומיים של פינ"א, תוך החלשת האיגודים ופינ"א עצמה. דוגמאות בעולם לא חסרות: בענף הכדורסל, קרבות דומים ועקובים מתנהלים כבר שנים בין היורוליג מצד אחד, לבין פיב"א והליגות של המדינות מצד שני.

אלא שבתחרות הבין-ארגונית הקשוחה הזו, נראית היום פינ"א, כמי שתחת הלחץ, שלפה איום בלתי קונבנציונלי שעלול לחזור אליה כבומרנג: איום בהפעלת סמכות העונשית, בדמות סנקציות אישיות לשחיינים שישתתפו בליגת ה-ISL.

בינתיים, רבים משחייני הצמרת מצביעים ברגליים והודיעו על השתתפות בתחרות בטורינו, ללא מורא מאיומי פינ"א. אבל יש להניח, שאת המשך המאבק וכיפופי הידיים נראה גם בתקופה הקרובה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג