ההחלטה לשנות

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:יפית גלילי

&nbsp

יום כיפור מסמל במהותו נקודה לשינוי והתחלה חדשה. יפית גלילי מייעצת בתבונה כיצד להתחיל לשנות את הרגלי האכילה שלנו, עצות שמתחברות יפה לכל תחומי החיים. הדרגתיות – היא מילת המפתח לשינוי, התהליך – קשה, הדבר החשוב הוא – לא להתייאש




עשרת ימי התשובה מביאים את כולנו להרהר על השנה שעברה ועל זו שבפתח, עם החלטות לביצוע שינויים בחיינו, כל אחד בתחום אחר: משפחה, זוגיות, עבודה, פעילות, תזונה וכו'. כדי שתצליחו בשינוי אותו בחרתם לעשות, ולא משנה באיזה תחום, חשוב להיות מודעים לכמה דברים.

בראש ובראשונה, יש להבין כי בכל תהליך לשינוי תהינה מעידות. אם לפני תחילת תהליך השינוי נבין כי בדרך להשגתו נחווה חוסר הצלחה ולא הכול "ילך חלק", אזי שכך יקרה, לא נלקה עצמנו על חוסר ההצלחה ועל המעידה אלא נבין כי זהו חלק בלתי נפרד מהתהליך, וצריך להמשיך הלאה.

מי שמתחיל לגלוש (סקי חורף או גלישת רוח) יודע מראש כי תהליך הלמידה כולל בתוכו נפילות פיזיות, כך גם בכל תחום. מי שהחליט לשנות את התנהגותו ולהפוך לסובלני יותר, צריך לדעת מראש כי עדיין יהיו מקרים בהם יתנהג בדרך הישנה והמוכרת לו.

מי שהחליט לשמור על תזונה נכונה צריך לדעת כי גם הוא מדי פעם יחזור לדפוסי אכילה בהם הוא מורגל. כשנבין שכישלונות הן חלק מהדרך להצליח אזי נקבל את הכישלונות בצורה שלא תגרום לנו להפסיק את התהליך בשל חוסר הצלחה אלא נראה זאת כמעידה (הצפויה) בדרך להשגת הרצוי.
המטרה היא שההתנהגויות הישנות ילכו ויפחתו בתדירותן ואילו דפוס ההתנהגות החדש יגבר.

ברור הדבר כי כישלונות רבים המביאים לתחושת כישלון יעלו את הסיכוי להפסקת תהליך השינוי ואילו צבירת הצלחות לאורך הדרך תביא לעליה במוטיבציה ולהצלחה בשינוי אותו רציתם לבצע. כדי לחוות הצלחות, נצטרך להציב לעצמנו יעד ריאלי. היעד יקבע על-פי התנסויות העבר ועל פי האישיות של כל אחד ואחת. יש להציב יעד אותו אנו יכולים להשיג הן מבחינת התוצאה הסופית והן מבחינת הזמן הנדרש להשגת היעד.

מי שהגדיר לעצמו להגיע למשקל מסוים טוב שישאל את עצמו לפני כמה שנים היה במשקל זה והאם הצליח לשמור עליו לאורך זמן. האם זה היה קל עבורו.

בנוסף, לעתים נדרשת הגדרת יעד שאינה כמותית אלא תחושתית לדוגמא, אנשים רבים מצליחים לשמור על טווח שומן תקין אך מרגישים ללא שליטה בנושא האכילה, התקפות רעב או חשק מוגבר למתוק שמשתלט עליהם. אז, הגדרת היעד צריכה להיות להשיג תחושת שליטה ולהפחית את תופעות חוסר השליטה עד להעלמה מוחלטת שלהם. דוגמא נוספת, לעתים מי שעוסק בספורט, ירגיש שיפור בהרגשה האישית הסובייקטיבית שלו כמי שעושה משהו למען עצמו וזאת ללא השגה בירידה באחוזי שומן הנלווית לכך.

בנוסף, חשוב להציב יעדי ביניים. מי שמתכנן לרוץ מרתון יתאמן ויתחרה תחילה בריצת 10 ק"מ ולאחר מכן ב- 21 ק"מ, ומי שרוצה להוריד 10% אחוזי שומן טוב שבתחילה יגדיר לעצמו ירידה של 5%. דוגמא נוספת היא אדם שהחליט לחזור לכושר והגדיר לעצמו השגת תוצאה מסוימת במרחק אותו הוא רוצה לבצע, טוב אם בתחילה יגדיר כמטרה לעבור את המרחק הרצוי ולאחר שיחזור על כך מספר אימונים יוכל כעת להגדיר לצמצם את זמן הביצוע.

תכנון היא מילת המפתח להצלחה. כפי שאתם מתכננים את יומכם, עבודתכם, פגישותיכם בעבודה, עם חברים, עם משפחה, כך גם בתחום בו החלטתם לעשות שינוי. הכניסו לסדר יומכם את הפעילות הספורטיבית, הכינו אוכל בבוקר אותו תיקחו עמכם לכל היום על מנת שלא תקלעו למצבים שאין לכם מה לאכול. תכננו מה תאכלו בארוחת החג אליה הוזמנתם, תכננו כמה מתוקים לאכול במשך השבוע.

כשיש תכנון נרגיש כי הדברים לא קורים מעצמם וכי יש לנו שליטה על המתרחש. בקרה על התכנון ותוצאותיו תביא אותנו לשפר את התכנון משבוע לשבוע, מיום ליום. ושוב, התכנון צריך להיות ריאלי, כזה שנוכל לעמוד בו. אם השינוי אותו החלטתם לבצע הוא הפחתה באכילת המתוקים, אזי אתם עומדים לאכול ארוחת חג, ההחלטה לא לאכול מתוק בארוחה אולי אינה ריאלית עבורכם וכאשר תאכלו קינוח אותו לא תכננתם זה יפתח פתח לעוד, לכן, מוטב כי תחליטו על אכילת מתוק בסיום הארוחה אך תגדירו כמות סבירה בה תעמדו.
דוגמא נוספת בתכנון להצלחה, אותו אדם שהחליט לעבוד על סבלנותו, במצבים בהם הוא נדרש לסבלנות כמו בחזרה הביתה לחיק משפחתו מהעבודה, לפני ישיבות עבודה ושיחות עם עובדים, טוב שלפני מצבם אלו יתכנן את התנהגותו.

חשוב להבין כי תהליך השינוי הינו תהליך הדרגתי. על-מנת לעשות שינוי ולהטמיעו יש לעשותו בשלבים ולא לצפות לשנות הכול בבת אחת. שינוי קיצוני בהתנהגות לא יחזיק לאורך זמן ויעלה את הסיכוי בחזרה לדפוס התנהגות קודם. אם אדם מסוים רוצה להיכנס למשטר אימונים טוב שיתחיל ב 2-3 אימונם קצרים בשבוע. פעמים רבות מתחילים במוטיבציה רבה להתאמן כמעט כל יום ואימונים ממושכים או עצימים ואז סיכוי גבוה יותר לפרישה. כמו גם אלו שעושים דיאטות קיצוניות ושוב חוזרים לדפוס אכילה רגיל ושוב דיאטה וחוזר חלילה.

ההדרגתיות מתקשרת לנושא היעד בכך שעלינו להציב תקופת זמן מספקת להשגת היעד אותו הצבנו לעצמנו. הצבת יעד בפרק זמן ארוך תאפשר לנו לבצע שינוי אחד עם זמן מספיק להטמעתו ושוב ביצוע שינוי נוסף בדרך להשגת היעד וחוזר חלילה. חשוב להבין שיש כברת דרך לעבור ואין קיצורי דרך!

עבור ספורטאים שמנהלים סדר יום נוקשה ולא מוותרים לעצמם יכולה להיות מטרה הפוכה – ויתור על חלק מאימון או אימונים לטובת זוגיות, משפחה וכד'. לקחת שליטה על הפעילות ולא שהפעילות תשלוט עלינו על- מנת להשיג איזון בין תחומי החיים השונים. רבים מהספורטאים לא יצאו לאימון אם אין להם שעה לפחות לביצוע ריצה או 3 ש' רכיבה. טוב יהיה אם לפעמים יצאו גם רק לחצי שעה ריצה או יוותרו ביום מסוים על האימון.

ידע הינו דבר הכרחי נוסף בבואנו לבצע שינוי. ידע על תזונה נכונה, על עקרונות אימון וכו' יעזרו לנו בדרך להשגת המטרה. באמצעות הידע נעלה את האחוזים בהצלחת השינוי. מערכת תמיכה ובקרה יסיעו בהשגת היעד. עזרה מאיש מקצוע שינתח איתכם את אורחות חייכם ויעזור לכם לעשות את השינוי בקצב שנכון עבורכם, בכל תחום שבחרתם, יעלה את הסיכוי בהשגת היעד.

דבר אחרון, הרצון לשינוי צריך להיות פנימי של כל אחד ואחת ולא בגלל רצון של מי מהקרובים להם. לחץ חיצוני לבצע שינוי לרוב ישיג את התוצאה ההפוכה. לספורטאים שבינינו הדבר חשוב ברצותינו לגרום לקרובים אלינו לחוות את עולמינו. היזהרו לא להפציר באלו הסובבים אתכם (ילדים, בני זוג) לבצע שינוי אלא לשמש דוגמא אישית בלבד. אלו שרוצים לבצע שינוי טוב שיידעו את הסובבים אותם לגבי רצונם על מנת שיקבלו תמיכה, אהדה ועזרה פיזית באם הם מעוניינים בכך.

לסיכום, הגדירו תחום בו אתם רוצים לעשות שינוי, בחרו יעד ריאלי עבורכם, תכננו יעדי ביניים בדרך להשגת היעד הסופי, עשו זאת בצורה הדרגתית ,הרחיבו ידיעתכם בתחום המדובר והתייעצו עם איש מקצוע. שיהיה לכולם בהצלחה בהשגת השינוי המיוחל ושנה טובה, בריאה ופעילה ומאוזנת לכולנו.




יפית גלילי – דיאטנית ופיזיולוגית של המאמץ

קליניקה: 03-6992202
נייד: 052-8449358
[email protected]

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג