אילו אופניים כדאי לטריאתלטים ולאנשי ברזל לרכוש ולמה?

אתם נמצאים רגע לפני רכישת זוג אופניים חדשים לקראת עונת הטריאתלונים? אז בואו נחשוב ביחד אילו אופניים בדיוק אתם צריכים ועל איזה צורך הם צריכים לענות לכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אתם נמצאים רגע לפני רכישת זוג אופניים חדשים לקראת עונת הטריאתלונים? אז בואו נחשוב ביחד אילו אופניים בדיוק אתם צריכים ועל איזה צורך הם צריכים לענות לכם

מאת:אלעד פלטין

נראה כי כשההתלהבות מהעיסוק בספורט עולה, ספורטאים הולכים הרבה פעמים לאיבוד. זה קורה כאשר רוצים לנצח בכל מחיר. סמים זה אסור וזה לא חוקי… וכבר לא באופנה עכשיו גם למקצוענים. אז הסם של החובבנים הרבה פעמים הופך להשקעה ב…ציוד. במקום מה? נכון, במקום באימון נכון ומתאים.


יש ללמוד לגייס את השרירים בצורה נכונה צילומים: באדיבות אלעד פלטין


קבוצות ספורט והספורטאים עצמם דוחפות את חבריהן הרבה מעבר לגבולות רמת הכושר הגופני ויכולות האימון שלהם. נוגעים בעיקר במרכיב הסיבולת, אותו קל וכיף יותר לאמן, והרבה פחות באימוני טכניקה, כוח ומהירות. במהלך השנה האחרונה פגשתי לא מעט טריאתלטים ואנשי ברזל, חלקם בתחילת דרכם  וחלקם ותיקים למדיי. צר לי לומר, אך נראה כי הרמה הטכנית ברכיבה (שליטה בסיסית באופניים והעברת הילוכים) של רבים מהם נמוכה מאוד ביחס לרוכבי כביש (חשוב לציין שלא מדובר בכולם).


ענף אנשי הברזל נתפס כספורט יחידני וסוליסטי, כלומר, הרכיבה בתחרות היא לבד (נגד השעון). יש קבוצות רכיבה גדולות של אנשי ברזל, שאת עיקר הרכיבות שלהם עושים בצוותא (הרי לא כיף לרכוב ולהתאמן לבד כל הזמן). רכיבה קבוצתית עם אירובאר על אופני כביש, ובטח על אופני נג"ש ייעודיים, היא דבר מסוכן מאין כמוהו. שימו לב שכתבתי "רכיבה קבוצתית", מה גם שרכיבה לבד על אופני נג"ש לעומת אופניים קלאסיים בטוחה הרבה פחות.

הספק ויעילות רכיבה

מה הסיבה? כאשר הידיים על האירובאר אין לנו שליטה על הברקסים, השליטה באופניים יורדת (ביחס לאופניים רגילים) והסיכון במידה ונקלעים לסיטואציה לא נעימה בתוך קבוצה (כתף לכתף, בור וכיו"ב), עולה.

רכיבה עם אירובאר או אופני נג"ש ייעודיים, בדרך כלל גורמת להוצאת הספק נמוך מאשר באופני כביש רגילים, בטח ובטח כשמדובר ברמות הגבוהות בעולם – ככל שהרמה של הרוכב גבוהה יותר, כך רמת האווירודינמיות שלו עולה ביחס להספק שיורד מטה, רק שיעילות הרכיבה (= מהירות) – עולה. לא כך אצל רוכבים חובבים, שאצלם בדרך כלל האווירודינמיות עולה מעט (אם בכלל) וההספק יורד באופן ניכר (=יעילות ומהירות) . שוב, יש חובבים טובים למדי שמשפט זה לא חל עליהם.

אז מה לקנות? אופני נג"ש או אופניים רגילים? 
זה מה שכתבתי בנושא לפני כשנה: "…הייתי ממליץ על 2 זוגות אופניים, רק מה…? לבצע את רכיבות הקבוצה על אופני כביש רגילים, ללמוד לרכוב מהר קודם על הרגילים – ללמוד לגייס את השרירים בצורה נכונה, לשים דגש על יעילות, מהירות, שינויי קצב, כולם רלוונטיים לאנשי ברזל וטריאתלטים. אימוני נג"ש ייעשו באופן עצמאי בצורה בטוחה.



הכוח הגדול ביותר שלנו הוא הידע הרחב והניסיון



מה שקורה כאשר רוכבים יותר מדי על אופני נג"ש (במיוחד מתחילים) הוא שעדיין לא מספיקים לפתח ולבנות מספיק שרירים כדי להשיג מהירות טובה עליהם (שלא לדבר על שליטה…), או במילה אחרת – לא מפתחים מספיק מיומנות רכיבה. כאשר מיומנות הרכיבה נמוכה משתלבת עם מהירות גבוהה, אופני נג"ש (מותאמים היטב או שלא) ומפגע בטיחותי, לצערי התוצאה היא בדרך כלל תאונה. הסיכון גובר כשהעייפות עולה  באימונים ארוכים והמיומנות עוד יותר יורדת.

 
באופני כביש קלאסיים תיהנו הרבה יותר מרכיבות קבוצתיות ולא תיאלצו להרכיב ולפרק אירובארים חדשות לבקרים

גמישות, כוח וגיוס יחידות מוטוריות בצורה יעילה-תתפלאו לגלות, כי רוכבי נג"ש מצטיינים בעולם, לא בהכרח מוציאים כל כך הרבה ואטים ביחס למשקל גוף (במישור בעיקר). רק מה? יעילות הדיווש שלהם גבוהה מאוד (ובכך חוסכים בהרבה ואטים).  אחד המרכיבים העיקריים לפיהם אנחנו מתאימים ומכוונים אופניים. מעבר לכך, בקרב אותם רוכבים מקצועיים, הגמישות חשובה ומאוד גבוהה – ובכך יכולת אווירודנמית שלהם  טובה יותר.

בסופו של דבר, הכוח הגדול ביותר שלנו הוא הידע הרחב והניסיון, לא רק ובהכרח הציוד המתקדם והתוכנות. גם בבחירת אופניים מהירות, במידה ותתעקשו, נוכל בהחלט לעזור לכם.
אופני נג"ש יפהפיים ויקרים
חלק גדול מאוד ממתחרי איש הברזל או ממשתתפי מקצי הגיל בתחרויות טריאתלון (ספרינט או אולימפי) שרוכבים על אופני נג"ש יפהפיים ויקרים. צר לי לאכזב חלק גדול מכם, אבל אותן מכונות יפיפיות עושות אתכם איטיים, ואפילו איטיים מאוד. אל תחשבו שרוכבי אופניים טהורים חסינים מטעויות. יש רבים וותיקים שבמרוצי נגד שעון רוכבים על אופני נג"ש, כאשר הכושר הגופני שלהם לא הצדיק זאת מעולם.



אותן מכונות יפיפיות עושות אתכם איטיים



לפני מספר חודשים שאל אותי איש ברזל לא ישראלי איך הוא יידע לבחור האם להשקיע באופני נג"ש ייעודיים לתחרות איש ברזל או לרדת מכל העניין. ביקשתי ממנו דבר מאוד פשוט: 
לבצע פעם אחת מסלול הלוך וחזור, של 5 ק"מ (סה"כ 10 ק"מ) כאשר הוא רוכב על אופניו וידיו על ה HOODS ועל ה-DROPS לחלופין, בהתאם למה שנוח לו במסלול, כשהוא משתדל לשמור על תנוחה אווירודינמית כמה שניתן. ביקשתי ממנו לרכוב בצורה זו בהספק של 90%. לאחר מכן שינוח כמה דקות, ושיעשה שוב את המרחק באותו הספק בדיוק, רק שהפעם הידיים יהיו על האירובאר כל הזמן (מלבד פניות וקטעים קריטיים מאוד).


לא להפתעתי, התוצאות היו כמעט זהות, כשהתוצאה עם האירובאר היתה מהירה בשניות בודדות בלבד. לא אכתוב כאן את כל הפרטים של המבחן (מהירות ועוד), רק אציין שהספורטאי בשנה השנייה שלו לאימונים, הוא איננו מתחיל, אך בהחלט גם לא מהחזקים שבקבוצת הגיל בארצו. הסברתי לספורטאי והוא הבין מיד, כי כדי להשתמש באופני נג"ש בצורה יעילה, הוא צריך לשפר את הכושר שלו (ספציפית) בדברים הבאים:
1. גמישות.
2. כוח ומהירות רכיבה בכלל (קרי = הספק).
3. הורדת משקל.
אלה הם בעצם 3 המרכיבים העיקריים והחשובים ביותר בדר"כ, בבואנו לחפש LIMITAION של ספורטאי המסטרס, ולא רק שלהם.



במסלולי גבעות ועליות היתרון של האופניים הקלאסיים עולה משמעותית



עכשיו יבואו חכמים ויגידו – רגע, אבל…
1. הוא לא באמת רכב על אופני נג"ש אמיתיים
2.הרי כתבת – הוא עשה זמן טוב יותר על האירובאר (אפילו 10 שניות ל 5 ק"מ שווים ל 6 דקות על מסלול איש ברזל).

מספר דברים חשובים בנוגע לאותו מבחן:
1. כאשר שאלתי את הספורטאי היכן הוא הרגיש טוב יותר, הוא ציין במפורש את התנוחה הקלאסית שהיתה לו יותר נוחה. מה קורה בתנוחה אווירודינמית לאורך 180 ק"מ….? נכון – מתעייפים, הגב כואב וההספק לאורך זמן – יורד.
2. המסלול שביקשתי ממנו היה שטוח לגמרי – קרי, יתרון ברור לתנוחת אירובאר. במסלולי גבעות ועליות היתרון של האופניים הקלאסיים עולה משמעותית.

סיכום ושאלות להמשך
1. אווירודינמיות כללית = אווירודינמיות של הרוכב + אווירודינמיות של האופניים. חשבתם פעם מה היחס ביניהם? היחס הוא בדרך כלל 1 ל- 3. כלומר – על כל 100% אווירודינמיות 66% הוא הרוכב ו-33% הם האופניים, וככל שהכושר נמוך יותר, כך הרוכב תופס את מרבית האחוזים, בגלל גמישות נמוכה וכרס בולטת.
2. מה ההספק המינימאלי לפיו נדע האם אנחנו יותר מהירים על אופני נג"ש או לא ?
3. מה רמת הגמישות האופטימלית  לפיה נדע שאנחנו יותר יעילים ומהירים על אופני נג"ש ?
4. מה רמת היעילות המכאנית שלנו, אשר ממנה ניתן לומר בוודאות שמרמה כזאת ניהיה יותר מהירים על אופני נג"ש ?
התשובה לכל השאלות טמונה באחת – פשוט מאוד, עשו טסט ובדקו זאת בעצמכם.

שאלות נוספות
1. באיזה קראנק אתם יותר יעילים? (170, 172, 175) בדקתם זאת הלכה למעשה?


קראנק ייחודי למציאת אורכי קראנק יעילים ובריאים – מתאים לכולם


2. באיזו תנוחת רכיבה אתם הכי יעילים ומוצאים בה הכי הרבה כוח ועדיין מרגישים בה בנוח?
1.4.2014

אלעד פלטין
מאמן ומנהל את מעבדת האימון PowerTraining



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג